تبیان، دستیار زندگی
من شمیم مقیمی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، مبینا کلاشلو، نیلوفر اجدادی، فاطمه آزادی و فاطمه خدابنده لو از مدرسه مکتب الاحرار با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم نازلی جعفرزاده در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما ساخت علفکش طبیعی با استفاده .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه مکتب الاحرار
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه مکتب الاحرار در دهمین جشنواره

ساخت علفکش طبیعی با استفاده از عصاره برگ اکالیپتوس

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من شمیم مقیمی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، مبینا کلاشلو، نیلوفر اجدادی، فاطمه آزادی و فاطمه خدابنده لو از مدرسه مکتب الاحرار با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم نازلی جعفرزاده در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما "ساخت علفکش طبیعی با استفاده از عصاره برگ اکالیپتوس" است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
گیاه اکالیپتوس به دلیل دارا بودن ترکیبات معطر می تواند بر رشد گیاهان اطراف خود تأثیر بگذارد. بنابراین با توجه به خاصیت دگرآسیبی این گیاه، شاید بتوان از اکالیپتوس به عنوان یک علف کش طبیعی در کنترل علف های هرز استفاده کرد. هدف از تحقیق حاصل بررسی اثرات عصاره گیاه اکالیپتوس بر جوانه زنی بذر علف هرز داتوره می باشد.

تبیان: با توجه به اهمیت گیاه اکالیپتوس و خواص بی شمار آن شما در این پژوهش چه استفاده ای از این گیاه مفید انجام دادید؟ لطفاً مراحل کار خود را مختصر بیان کنید؟
ما ابتدا آمدیم وسایل مورد نیازمان را که شامل: برگ های تازه درخت اکالیپتوس، دستگاه عصاره گیری )کلونجر(، پتری دیش )ظروف کشت باکتری(، کاغذ صافی، بذرهای علف هرز داتوره، اسید کلریدریک 75 %، سمباده، هیپوکلریت سدیم 4 %، آب مقطر است، تهیه کردیم.


سپس عصاره گیری از برگ تازه درخت اکالیپتوس با استفاده از دستگاه کلونجر را آغاز کردیم. در ادامه با استفاده از سمباده جهت اعمال فشار مکانیکی و اسیدکلریدریک 75 % جهت تحریک جوانه زنی، خواب بذرهای داتوره را شکستیم. مرحله بعد کشت بذرهای داتوره در پتری دیش بود که از طریق دو گروه که یکی گروه تیمار شده با عصاره اکالیپتوس و دیگری گروه کنترل بود، انجام شد. در پایان تعداد بذرهای جوانه زده در روزهای چهارم، پنجم و دوازدهم در هر یک از گروه ها را بررسی کردیم.

تبیان: در نهایت با توجه به آزمایشاتی که انجام دادید چه نتیجه ای بدست آوردید؟ آیا فرضیه ی شما ثابت شد یا خیر؟
نتیجه ای که از همه ی آزمایشات بدست آوردیم این بود که عصاره برگ درخت اکالیپتوس باعث تأخیر در جوانه زنی و مهار جوانه زنی بذرهای علف هرز داتوره شده است. به طوری که در روز دوازدهم در پتری دیش تیمار شده با عصاره برگ درخت اکالیپتوس جوانه زنی به میزان پنجاه درصد کمتر از گروه کنترل بود. بنابراین عصاره اکالیپتوس می تواند به صورت یک علف کش برگرفته از طبیعت در کنترل علف های هرز موثر باشد.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق دبیر پژوهشمان با سایت تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و تمام تلاشمان را برای ارائه ی هرچه بهتر پروژه مان در این جشنواره انجام دادیم. به نظر من جشنواره تبیان برای پیشرفت دانش آموزان بسیار مفید است.

تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی