تبیان، دستیار زندگی
من الهام زارعی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، شکیلا اکبری نژاد،نازنین چراغی ومریم جبارزارع از مدرسه پیام زهرای اصفهان با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم مهناز آزاده در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما ساخت کرم سیر است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه پیام زهرای اصفهان
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه پیام زهرا در دهمین جشنواره

ساخت کرم سیر

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من الهام زارعی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، شکیلا اکبری نژاد،نازنین چراغی ومریم جبارزارع از مدرسه پیام زهرای اصفهان با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم مهناز آزاده در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم.  موضوع پروژه ما "ساخت کرم سیر" است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟

با وجودى كه پزشكان و مردم دنیا طى مدت 25 قرن مى دانستند كه به وسیله بریدن و یا له كردن سیر خاصیت آن ظاهر مى شود. فقط در پنجاه سال اخیر دانشمندان رمز شیمیایى آن را كشف كردند. مطالعات شیمیایى تائید كرده است كه سیر گیاه عجیبى است و دیگر داروهاى معجزه گر قرن بیستم را تحت الشعاع قرار داده است. سیر حاوی سى نوع تركیبات فعال دارویى مى باشد. تحقیقاتى كه تاكنون انجام شده موارد استفاده آن را بین اهالى بین النهرین، مصر، یونان قدیم، روم و چین مشخص كرده است. امروزه دانشمندان روش هاى بیوشیمى را كه سیر در معالجه بعضى از بیماری هاى جدید و جدى از جمله بیماری هاى قلب و عروق، سرطان و نارسایى هاى مزمن سیستم ایمنى كمك مى كند، شناسایى كرده اند.


تبیان: با توجه به مطالعاتی که در مورد سیر انجام داده اید لطفاً درباره خواص سیر و نحوه استفاده آن توضیحات مختصری بفرمایید؟

سیر حاوی الیسین، اژوئین و تیوسولفینات است. سه ترکیب مقوی که به بدن برای جلوگیری و مقابله به بدن برای جلوگیری از بیماری ها کمک می کند. این ترکیب به قدری مقوی است که مصرف آب سیر خام به اندازه ی نئوسفورین برای ضد عفونی کردن زخم های کوچک موثر است. سیر یک گیاه علفی دو ساله و چند ساله است که قسمت مورد استفاده آن پیاز این گیاه است.  سیر از خواص دارویی زیادی برخوردار است از جمله مهم ترین آن ها رفع گرفتگی عضلات است.
سیردرمان کننده امراضی چون: حملات قلبی و عروقی، درد مفاصل و ورم، بیماری های پوستی، فشار خون و دیابت (قند خون) است.


تبیان: لصفاً بفرمایید با توجه به خواص بسیار زیاد سیر و اثر درمان بخش بودن این گیاه، شما چه راهکارهایی برای استفاده بهتر از این گیاه معجزه گر انجام دادید؟
ما اول احتمال دادیم که با آب و الکل بتوانیم الیسین داخل سیر را جدا کرد و این احتمال را به آزمایش تبدیل کردیم و انجامش دادیم و توانستیم الیسین را جدا کنیم. در ادامه محلول اب و الکل را مخلوط کرده و الیسین بدست آوردیم. برای جدا کردن الکل از آب و الیسین به اندازه ی نقطه جوش گرما دادیم الکل از محلول جدا شد و بو سیر هم تا حد زیادی از بین رفت وبا اضافه کردن نشاسته محلول سفت تر می شود و به عنوان یک کرم گیاهی موثر برای پوست استفاده می شود.


تبیان: چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق تبلیغاتی که در مدرسه ما در مورد سایت تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن انجام شد با این جشنواره آشنا شدیم و با کمک دبیر پژوهشمان این پروژه را پیش بردیم و در این جشنواره شرکت کردیم. به نظر من جشنواره تبیان برای دانش آموزان بسیار موثر و مفید است چون ما با گروه های دانش آموزی دیگر و فعالیت های آنها آشنا می شویم.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی