تبیان، دستیار زندگی

همسان گزینی در دانشگاه شهید بهشتی

یکی از مراکزی که در طرح همسان گزینی تبیان همکاری بسیار مناسبی دارد؛ نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه شهید بهشتی است. در این مصاحبه خدمت مدیر محترم این مرکز، حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای نبوی رسیده ایم؛ دانشگاهی که به عنوان یکی از مراکز فعال در زمینه ازدواج جوانان مشغولند ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

مصاحبه حجت الاسلام و المسلمین نبوی ، همسان گزینی ،

1) جناب آقای نبوی این مرکز چه مدت است که فعالیت خود را آغاز کرده است؟ و نحوه عملکرد آن  به چه شکل است؟
دانشگاه شهید بهشتی اولین دانشگاهی است که از سال 1376 ازدواج دانشجویی را شروع کردند به همت حاج آقا بحرینی که مسئول نهاد رهبری وقت این دانشگاه بودند و می بایستی از ایشان تقدیر کنیم، و از ایشان یاد کنیم، زحمت کشیدند و کار بزرگی شروع کردند و به دانشگاه های دیگر سرایت کرد؛ بعد از سال 1377تا کنون نام نویسی ها برای ازدواج دانشجویی شروع شده است منتها از همان زمان دانشگاه شهید بهشتی علاوه بر برنامه های همگانی که همه مراکز داشته اند؛ مثل آموزش زوجین و جشن هایی که برپا می شود، ما در این مرکز در حد توان مواردی که برای امر ازدواج مراجعه  می کنند را بررسی کرده  و معرفی انجام می دهیم  و مواردی نیز به ازدواج منجر شده است و گاهی هم به ازدواج منجر نمی شود، اما همین که افراد به این مرکز مراجعه می کنند و زیر نظر نهاد مذاکره ای می کنند؛ مطالبی را یاد می گیرند و راهنمایی هایی می شوند که  منجر به کسب تجربیاتی است.  همین امر باعث می شود حتی اگر افراد از طریق این مرکز به مطلوب خود نرسند با مطالبی آشنا می شوند؛  در این مرکز به جوانان مشاوره نیز داده می شود؛ معمولا به افرادی که در مرحله عقد رسیده اند یا بعد از ازدواج شان است مشاوره هایی داده می شود و در حقیقت برای متقاضیان ازدواج  مثل کارآموزی می باشد. به طور مثال فردی بود که چندین مورد به ایشان معرفی شد و در نهایت با توجه به شرایطش به این نتیجه رسید که با دختر خاله اش ازدواج کند البته ما قبلا گفته بودیم چنانچه می توانید با افراد فامیل خود وصلت نمایید زیرا زندگی مستحکم تری خواهید داشت که در نهایت نیز این اتفاق افتاد، و این فرد ابراز می کرد همین دو سه جلسه‌ای که به این مرکز مراجعه کرده ام مطالبی را یاد گرفته ام  که از این پس راحت تر می توانم به خواستگاری و آشنایی با افراد بپردازم.


2) چه تعداد ازدواج موفق داشته اید؟
به این مرکز فراوان مراجع داریم که متقاضی ازدواج هستند  و معرفی صورت می گیرد ولی آمار دقیقی نداریم برخی ازدواج ها صورت گرفته است و بر خی دیگر به طور مثال ویژگی ها و صفاتی را خواسته اند که ما قادر به معرفی نبوده ایم  و  نیستیم زیرا توقعات سطح بالا داشته اند و به مشاوره های ما و بحث روانشناسان که به مساله کفویت در ازدواج پرداخته اند توجهی نکرده اند؛ به همین جهت ما نیز نتوانسته ایم تقاضایشان را برآورده کنیم.


3) از نظر شما وساطت در زمینه ازدواج در جامعه امروز یک وظیفه اجتماعی است؟

متاسفانه مساله وساطت در امر ازدواج فراگیر نشده است و این مساله وساطت در ازدواج دستور صریح قرآن است که می فرماید :

وَ أَنكِحُواْ الْأَیَامَى‏ مِنكمُ‏ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِكمُ‏ وَ إِمَائكُمْ إِن یَكُونُواْ فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ (سوره نور آیه ٣٢)
به ازدواج درآورید مردان و زنان بی‎همسر را، همچنین غلامان و كنیزان صالح و درستكارتان را، اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند از فضل خود، آنها را بی‎نیاز می‎سازد، خداوند گشایش دهنده و آگاه است.

در حقیقت یعنی بزرگتر ها، کارشناس هایی که تخصصی دارند در این زمینه اقدام کنند و وارد بشوند در این ثواب، به طور مثال همه دانشگاه ها نیز در این زمینه وارد نشده اند و ما نیز به صورت رسمی و رسانه ای به این امر نمی پردازیم  بلکه به شکل عملی این کار را انجام می دهیم و به امر وساطت ازدواج می پردازیم و روزانه چندین معرفی ازدواج در این مرکز صورت می گیرد.


4) آیا خود شما نیز به مشاوره ازدواج می دهید؟
تقریبا بله، متاسفانه به جهت وقت محدودی که بنده دارم نمی شود که وقت مشاوره به صورت رسمی و از قبل تنظیم کنیم اما در مسجد ،  مسیر رفت و آمد و یا در دفتر نهاد  روزانه  حداقل یکی دو  مورد مشاوره را دارم و از افراد دریغ نمی کنم.


5) آیا در این مرکز مراجعین خارج از دانشگاه نیز دارید؟
بله، آقای دکتر افتخاری و خانم محلاتی و سایر اساتید دانشگاه به مراجعین خارج از دانشگاه مشاوره می دهند و متقاضیان ازدواج خارج از دانشگاه نیز داشته ایم حتی مراجعه از خارج از کشور نیز داشته ایم، موردی بود از آمریکا که به جهت اینکه حتما می بایست به مرکز مراجعه  می کردند بلاخره یک تابستان موفق شدند به ایران بیایند و مورد هم به وی معرفی کردیم ولی چون می خواستند همان جا سکونت داشته باشند و قصد برگشت نیز نداشتند امر ازدواج صورت نگرفت ولی افرادی که در همان کشور از هم وطنان خودمان بودند و می شناختیم راهنمایی و معرفی کردیم تا از همان جا موردی به ایشان معرفی نمایند.

6) پیشنهاد شما به سایر ارگان ها و نهاد ها چیست؟

ترویج ازدواج یک عزم ملی می خواهد و باید همه ارگان ها چه دولت، چه مجلس و دانشگاه ها به میدان بیایند چرا که اگر هر ارگانی که قادر است و متخصصین این امر را دارند بتوانند در این زمینه کمک کنند کار حسنه ای است، آنچه که ما از مسئولین و خانواده ها می خواهیم تسهیل در امر ازدواج جوانان می باشد؛ مثلا وام های کم سود و خانه های ارزان قیمت را بیشتر کنند؛ الان مثل قدیم نیست در آن زمان کسی که ازدواج می کرد خودش را آماده می کرد تا چندین سال مستاجر باشد؛ یا منزل پدری زندگی می کردند، الان انتظارات افراد زیاد است خانم ها توقع ملک و ماشین  و کاری با حقوق مکفی دارند و در مقابل آقایان توقع جهیزیه بالا دارند، اگر بر روی سطح توقعات و انتظارات افراد فرهنگ سازی شود و سطح توقعات پایین بیاید تا ازدواج شکل بگیرد و تسهیل شود آمار ازدواج بالا می رود؛ زیرا در حال حاضر سن ازدواج  متاسفانه بالا رفته و آمار ازدواج پایین می باشد.

ترویج ازدواج یک عزم ملی می‌خواهد و باید همه ارگان‌ها چه دولت، چه مجلس و دانشگاه‌ها به میدان بیایند چرا که اگر هر ارگانی که قادر است و متخصصین این امر را دارند بتوانند در این زمینه کمک کنند کار حسنه‌ای است، آنچه که ما از مسئولین و خانواده‌ها می‌خواهیم تسهیل در امر ازدواج جوانان می باشد؛مثلا وام‌های کم سود و خانه‌های ارزان قیمت را بیشتر کنند


7) توصیه ی شما به جوانان متقاضی ازدواج چیست؟ همین طور در مورد طرح همسان گزینی تبیان نظر خود را بفرمایید.
طرح همسان گزینی تبیان با توجه به حفظ امنیت اطلاعات که خدایی ناکرده اطلاعات افراد  سوءاستفاده ای نشود طرح بسیار خوبی است. توصیه ما به جوانان این است که با اطلاع خانواده ها به امر ازدواج اقدام کنند و خانواده ها خودشان اقدام به ازدواج فرزندانشان نمایند و با یکدیگر هماهنگ باشند و اینطور نباشد که پدر و مادر فقط بیایند در محضر امضا کنند و تا نهایی شدن کارها دخالت داده نشوند، اینکه فردی را خانواده بپسندد در حقیقت دلگرمی برای فرد می شود و با سرعت بیشتری این امر جلو می رود؛ زیرا پدر و مادر از تجربه بالایی برخوردارند گرچه ممکن است یک درصدی اشتباه داشته باشند ولی 90 درصد نظرات درست و متین دارند. لذا ازدواج هایی که خانواده ها دخیل بوده اند و با رضایت آن ها صورت گرفته استحکام بیشتری دارد و موفق تر بوده است.


8) جوانان در آستانه ازدواج و خانواده هایشان چه فاکتورهایی را باید لحاظ کنند؟

همان طور که در احادیث به کفویت توجه شده است ما نیز کفویت را اینگونه بین طرفین معنا می کنیم:
از جهت فرهنگ، تدین، وضعیت اقتصادی، وضعیت ظاهری و تحصیلات می بایستی کفویت داشته باشند یعنی نزدیک به هم باشند در حقیقت کفه ترازو افراد نباید خیلی بالا یا خیلی پایین تر از یکدیگر باشد و هرچه این کفویت بین زوجین بیشتر باشد؛ ازدواج مستحکم تری خواهند داشت.

9) لطفا از تجربیات خود در مورد وساطت در زمینه ازدواج بفرمایید تا راهکاری برای معرفین فعال درشبکه معرفین تبیان باشد؟
 تجربه ای که ما در این مرکز داریم این است که تا پسر و دختر را نبینیم به یکدیگر معرفی نکنیم زیرا در نگاه اولیه خود ما باید این کفویت را 20 تا 30 درصد بین خانم و آقا حس کنیم،  باقی را بعد از معرفی بایستی خودشان با صحبت و تحقیقات برسند؛ لذا چنانچه فردی به این مرکز معرفی شود یا خودشان تماس بگیرند ما می خواهیم تا حضوری تشریف بیاورند و در جلسه حضوری مشخصات  را می گیریم و ظاهر فرد را می بینیم رزومه خانوادگی و علمی گرفته می شود تا مشکلی وجود نداشته باشد بعد از عبور از این مرحله معرفی را انجام می دهیم؛ یکی از تجربیات تلخی که  در این زمینه داشته ام این بود:  به پدری اعتماد کردم  که البته فرد بسیار مومن و متدین و سنجیده ای بود این فرد سفارش دخترش را به بنده کرد و گفت چنانچه مورد مناسبی بود به ما معرفی کنید و من به سبب شناخت پدر نخواستم که دختر را ببینم و به ویژگی هایی که پدر عنوان کرده بود اکتفا کردم و خواستگاری که به این خانواده معرفی کردم بسیار مومن و حزب الهی بود که دنبال همسر معتقدی بود؛ پسر به خواستگاری رفت ولی بعد از آن به بنده مراجعه کرد اظهارداشت که این دختر اصلا با فاکتورهای اعتقادی بنده سازگار نبود و هیچکدام از ویژگی های مدنظر بنده را نداشت، بنده نیز عنوان کردم من براساس صحبت های پدر دختر خانم و شناختی که از ایشان داشتم این مورد را به شما معرفی کردم. این ماجرا باعث شد از آن زمان این تصمیم را اتخاذ کنم که بدون دیدن فرد دیگر معرفی انجام ندهم.

10) افرادی که به احیای امر حسنه وساطت در ازدواج می پردازند قطعا خاطرات شیرینی به برکت انجام این امر شامل حالشان می شود ، لطفا خاطرات شیرین خود را برای دوستان ما بفرمایید:
بعضی از دوستانی که ما در ازدواجشان دخیل بوده ایم در مجالس که ما را می بینند می گویند داماد آقای نبوی هستیم! منظورشان این است که آقای نبوی ما را همسر داده است! این حس شیرینی است برای بنده.

موردی که خاطره ای شیرین برای بنده است مربوط به دختری است که اهل سقز  و سنی بود که بعدها شیعه شد، بنده به او گفتم که همسرت نیز بایستی شیعه باشد. خودش هم ابراز کرد خواهش میکنم همکاری کنید و همسر شیعه برای من پیدا کنید، ما هم جستجو کردیم و کسی را که از دوستان  خودم  و مذهبش شیعه بود را معرفی کردیم و به پسر گفتیم این دختر خانم بسیار مومن و حتی اهل نماز شب است، گفت برای ما سخت نیست ؟! پدر  و مادر خانم سنی هستند، من هم گفتم : چه بسا بتوانید آن ها را نسبت به شیعه خوش بین کنید و ثوابی ببرید. الان خدا را شکر صاحب دو فرزند شده اند  و داماد از همسر خود بسیار راضی است و می گوید شاید اگر فرد دیگری از آشنایان به من معرفی می شد اینگونه خوشبخت نمی شدم ؛ به تازگی  همسفر حج عمره دانشجویی و زائر کاروان ما نیز بودند.

همراهان عزیز، با توجه به گسترش سامانه همسان گزینی تبیان، لازم است جهت استفاده از خدمات همسان‌گزینی یا مشاوره اپلیکیشن همدم را از طریق لینک زیر دریافت و نصب نمایید، این سامانه در سراسر کشور فعال است.


مطالب مرتبط:

گزارش کار: صدها ازدواج...بدون طلاق

پسری که جهیزیه نامزدش را تقبل کرد!

ارثیه حسنه مادر برای دختر