تبیان، دستیار زندگی
گالری ها و مراکز هنری تهران با برپایی نمایشگاه های متنوع هنرهای تجسمی، میزبان علاقه مندان هنر در نیمه ماه مبارک رمضان و شب های قدر هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضیافت نمایشگاه‌های هنری برای روزه‌داران

گالری‌ها و مراکز هنری تهران با برپایی نمایشگاه‌های متنوع هنرهای تجسمی، میزبان علاقه‌مندان هنر در نیمه‌ ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر هستند.

بخش هنری تبیان
ضیافت نمایشگاه‌های هنری برای روزه‌داران

هنرهای تجسمی در نمایشگاه قرآن کریم

بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در این شب‌ها میزبان 80 اثر هنری از 12 هنرمند خارجی است که آثارشان را در باغ موزه دفاع مقدس به نمایش گذاشته‌اند. این هنرمندان از کشورهای بوسنی‌، فرانسه، کویت، عراق، سوریه، پاکستان، افغانستان، ترکیه، عراق، نیوزلند و اندونزی انتخاب شده‌اند تا آثارشان را در رشته‌های خوشنویسی، نقاشی‌خط، عکس و کاشی‌کاری ارائه کنند.

طاهر خوشنویس در موزه امام علی (علیه السلام )

موزه‌ هنرهای دینی امام علی (علیه السلام ) میزبان آثار هنرهای خوشنویسی میرزا طاهر تبریزی، ملقب به طاهر خوشنویس است. در این نمایشگاه ۲۳۶ اثر خوشنویسی این استاد فقید، در موزه هنرهای دینی امام علی (علیه السلام ) روی دیوار رفته است. مجموع آثار این هنرمند که شامل کتابت قرآن کریم و دعاهای مرتبط است، همراه لوازم شخصی و آثار چاپی این هنرمند به نمایش درآمده است. موزه هنرهای دینی امام علی (علیه السلام ) در خیابان ولی‌عصر (عج تعالی فرجه الشریف)، بالاتر از خیابان شهید دستگردی (ظفر)، روبه‌روی نیایش، بلوار اسفندیار، شماره ۳۵ واقع است.

"از قرآن تا رمضان "برج میلاد

نمایشگاه "از قرآن تا رمضان" با آثاری از استادان و هنرمندان برجسته خوشنویسی و نقاشی‌خط در برج میلاد برپاست. در این نمایشگاه بیش از 120 تابلوی نفیس مزین به آیات قرآنی و احادیث پیامبر گرامی اسلام (صلی اله علیه وآله وسلم) و ائمه معصومین (علیه السلام ) به‌نمایش درآمده است. استادان و هنرمندانی که تابلوهای نفیس قرآن و احادیث آن‌ها در این نمایشگاه ارائه شده است عبارتند از: ابوالفضل خزائی، محمدسعید نقاشیان، میثم سلطانی، زنده‌یاد حبیب‌الله فضایلی، هادی روشن‌ضمیر و مثنی العبیدی. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا پایان ماه مبارک رمضان از ساعت 18 تا 2 نیمه شب به طبقه اول برج میلاد تهران، ورودی سمت راست، بخش نمایشگاهی مراجعه کنند.

"واژه‌های وحی به روایت خط"

مجموعه‌ای از آثار قرآنی خوشنویسان معاصر و طراز اول ایران با عنوان "واژه‌های وحی به روایت خط" در موسسه فرهنگی صبا به‌نمایش گذاشته شده است. این مجموعه شامل حدود 70 اثر قرآنی منتخب از پیشکسوتان این هنر است که در میان آن‌ها نام‌هایی مانند غلامحسین امیرخانی، امیراحمد فلسفی، علی شیرازی، محمد سلحشور، علی اشرف صندوق‌آبادی، محمدعلی سبزه‌کار و رسول مرادی به چشم می‌خورد. آثار ارائه‌شده در این نمایشگاه در ابعاد مختلف و در انواع خطوط مانند نستعلیق، شکسته، ثلث، نسخ، معلی و نقاشی‌خط است و یکی از مجموعه‌های متمرکز به لحاظ مفهومی در خوشنویسی معاصر محسوب می‌شود.

عکس‌های بارگاه امام علی (علیه السلام ) در موسسه صبا

همچنین از15 تیرماه  موسسه صبا میزبان نمایشگاه عکس محمدخوشرو از بارگاه امام علی(علیه السلام ) بوده. این دهمین نمایشگاه انفرادى محمد خوشرو محسوب می‌شود كه چونان همیشه دوربین او مانند زائرى شیفته و تیزبین از زوایایى كمتر دیده‌شده، گوشه گوشه حرم مطهر مولاى متقیان علی (علیه السلام ) را طواف و ثبت كرده است. در این مجموعه ٣٣ عكس از بارگاه نورانى آن امام همام به نمایش در خواهد آمد. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا پایان تیرماه به نشانی خیابان ولیعصر، چهارراه طالقانی به سمت سینما فلسطین، خیابان شهید برادران مظفر، روبه‌روی خروجی سینما فلسطین، شماره 125، موسسه فرهنگی - هنری صبا، مراجعه کنند.

نمایشگاه پوستر "اسماء الحسنی"

یازدهمین نمایشگاه سالانه پوستر "اسماء الحسنی" این روزها در نگارخانه استاد ممیز خانه هنرمندان ایران میزبان علاقمندان است. در یازدهمین نمایشگاه پوستر"اسماء الحسنی" 40 اثر به نمایش درآمده‌اند که این آثار از بین 66 اثر در مرحله نخست داوری انتخاب شده‌اند.

آثار هنری جشنواره باران رحمت

نگارخانه پاییز خانه هنرمندان ایران، هم این روزها میزبان 54 اثر هنری شامل خوشنویسی، تصویرسازی، پوستر و عکس؛ و نگارخانه میرمیران، میزبان 28 اثر هنری شامل صنایع دستی، خوشنویسی، تذهیب، نگارگری، نقاشی و نقاشی خط؛ و راهرو منتهی به این دو نگارخانه نیز میزبان 17 اثر در رشته‌های تذهیب، نگارگری، خوشنویسی و تصویرسازی جشنواره باران رحمت با موضوع آثار قرآنی است.

ضیافت نمایشگاه‌های هنری برای روزه‌داران

نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای

25 نقاشی قهوه‌خانه‌ای از عباس بلوکی‌فر، جواد عقیلی، حسین و فتح‌الله قوللر‌آغاسی، محمد مدبر، حسین همدانی، محمد فراهانی، علی‌اکبر لرنی و حسن اسماعیل‌زاده در گالری استاد ممیز خانه هنرمندان ایران به‌نمایش گذاشته شده است. علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این آثار به خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان طالقانی، خیابان ایرانشهر، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران، گالری ممیز، مراجعه کنند.

ماه غریبستان

خط و نقاشی‌خط‌های تعدادی از اساتید و پیشکسوتان عرصه خوشنویسی که در مدح حضرت علی (علیه السلام ) کتابت شده‌اند در گالری ترانه باران با عنوان "ماه غریبستان" به روی دیوار رفته است. 30 اثر در نمایشگاه "ماه غریبستان" در مدح حضرت علی (علیه السلام ) و ویژگی‌های ایشان به نمایش در آمده است. علاقمندان برای بازدید از این آثار می‌توانند تا 23 تیرماه به گالری ترانه باران واقع در خیابان شریعتی، پل رومی، خیابان شریفی‌منش، نبش کوچه لادن پلاک 27 مراجعه کنند.

منتخب آثار جایزه جهانی ادیان توحیدی

نگارخانه مریم میزبان آثار منتخب مربوط به جایزه جهانی ادیان توحیدی، 30 پوستر و تایپوگرافی با موضوع‌هایی از جمله آموزه‌های دینی انبیا، اسماءالحسنی، نیایش و مناجات شده است.  این نمایشگاه از 10 تیرماه آغاز شده و تا 30 تیر ماه ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این آثار به نگارخانه مریم واقع در خیابان کریم‌خان، نبش خیابان استاد نجات اللهی شمالی، بوستان مریم(س) مراجعه کنند.

خوشنویسی‌های علیرضا پهلوان‌زاده در شهر کتاب مرکزی

مجموعه‌ای از آثار خوشنویسی علیرضا پهلوان‌زاده این روزها در گالری شهر کتاب مرکزی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. علاقه‌مندان برای تماشای نمایشگاه آثار این هنرمند که به مناسبت ماه رمضان برگزار شده، می‌توانند هر روز از ساعت 9 تا 21 به خیابان دکتر شریعتی، بالاتر از تقاطع مطهری، نبش کوچه کلاته، گالری فروشگاه مرکزی شهر کتاب مراجعه کنند.

گالری هپتا غرق در "دریای بیکران"

نمایشگاهی از آثار نقاشی‌خط 14 هنرمند با محوریت شخصیت امام علی (علیه السلام ) به‌مناسبت در گالری هپتا گشایش یافته است. تمام این آثار به نام مبارک امام علی (علیه السلام ) مزین شده‌اند. این نمایشگاه شامل آثار هنرمندان نسل نو نقاشی‌خط است. نمایشگاه "دریای بیکران" در گالری هپتا به نشانی خیابان دولت، خیابان اختیاریه، کوچه رازقی شمیرانی، شماره 30 میزبان علاقه‌مندان به هنر نقاشی‌خط است.


منبع: هنر آنلاین