تبیان، دستیار زندگی
روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه ای واحدهای تولیدی، نمک با نام تجاری یک تاب، گلاب و عرقیات گیاهی با نام های تجاری نفیس، عطرآمیز و گلشن را غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسامی چند محصول غذایی غیرمجاز اعلام شد


روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای واحدهای تولیدی، نمک با نام تجاری یک تاب، گلاب و عرقیات گیاهی با نام‌های تجاری نفیس، عطرآمیز و گلشن را غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.

ممنوع

سازمان غذا و دارو، اسامی تعدادی محصول غیرمجاز که به دلیل جعل اسناد بهداشتی سازندگان از سوی اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو غیرمجاز شناخته شده‌اند را اعلام کرد.


روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای واحدهای تولیدی، نمک با نام تجاری یک تاب، گلاب و عرقیات گیاهی با نام‌های تجاری نفیس، عطرآمیز و گلشن را غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.


پیرو این اطلاعیه، همچنین لواشک و آلوچه بهداشتی با نام تجاری دردانه، رشته پلویی با نام تجاری احمد، کیک شرکت دو نان آذربایجان با نام تجاری دو نان، آب‌لیمو با نام‌های تجاری نمونه و چکامه به دلیل جعل مستندات مورد نظر اداره کل نظارت و ارزیابی فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو غیرمجاز هستند.


روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه از افرادی که محصولات نامبرده را در سطح عرضه مشاهده می‌کنند خواست که معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، نیروی انتظامی را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام شود. شماره تلفن 66405569 روابط عمومی سازمان آماده دریافت مشخصات مکان‌های عرضه فرآورده‌های غیرمجاز است.

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، روغن خوراکی «پومیس» را غیرمجاز معرفی نمود و از مردم خواست از خرید آن خودداری کنند

روغن «پومیس» غیرمجاز اعلام شد
مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، روغن خوراکی «پومیس» را غیرمجاز معرفی نمود و از مردم خواست از خرید آن خودداری کنند.
دکتر هدایت حسینی در خصوص روغن غیر مجاز «پومیس»، گفت: یکی از بدترین نوع روغن‌ها در فرایند تهیه روغن زیتون، روغن استخراج شده از تفاله زیتون است و طرز تهیه آن نیز بدین صورت است که باقی‌مانده حاصل از تفاله زیتون که هنوز دارای مقداری روغن است، را با هگزان فراوان و حرارت زیاد استخراج می‌کنند و تحت عنوان روغن حاصل از تفاله زیتون یا پومیس (pomace) بفروش می‌رسانند.

پومیس

وی همچنین با اشاره به اسامی سانسا (Sansa) به زبان ایتالیایی و یا اروخ (Oruj) به زبان اسپانیایی به‌عنوان دیگر نام‌های این روغن‌ها، اظهار داشت: خرید و فروش این محصول تحت هر نامی ممنوع بوده و بازرسان سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌ها موظف به جمع‌آوری این فرآورده غیر مجاز از سطح عرضه هستند.


حسینی با بیان اینکه از نظر ضوابط سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد این روغن غیرقابل‌مصرف خوراکی بوده و عموماً از مبادی غیر مجاز وارد کشور می‌شود، افزود: مصرف‌کنندگان باید نسبت به مضرات استفاده از این فرآورده آگاه باشند و در هر بسته‌بندی که به یکی از نام‌های مذکور برخوردند از خرید آن اجتناب نموده و موضوع را به نزدیک‌ترین معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور یا سامانه ۱۴۹۰ اطلاع دهند.


مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در پایان به مردم توصیه کرد: در هنگام خرید روغن به اطلاعات درج‌شده بر روی بسته‌بندی اعم از تاریخ تولید و انقضا و نام و مشخصات شرکت واردکننده، شماره پروانه بهداشتی و نام کشور تولیدکننده دقت نمایند.

فراوری: مریم مرادیان نیری
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منابع:
ایسنا
مهر

مطالب مرتبط:
اسامی فرآورده های غذایی غیرمجاز اعلام شد

فهرست مواد غذایی غیر مجاز در یک ماه اخیر
غیرمجازهای غذایی در یک ماه اخیر

اسامی برنج‌های آلوده اعلام شد 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.