تبیان، دستیار زندگی
من فاطمه امین پور هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، سارا حضرتی، فاطمه خرد پیشه و زهرا حمزه نژادی از مدرسه مشکوه با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم فاطمه باقری در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما معماری ایرانی است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه مشکوه
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

معماری ایرانی

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من فاطمه امین‌پور هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، سارا حضرتی، فاطمه خرد پیشه و زهرا حمزه نژادی از مدرسه مشکوه با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم فاطمه باقری در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما "معماری ایرانی" است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه مشکوه در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
امروزه با وجود پیشرفت گسترده علم و هنر در طراحی ساختمان ها متناسب با شرایط اقلیمی، در برخی مناطق هنوز نیاز به استفاده از روش های سنتی احساس می شود از این رو در صدد آمدیم تا با طراحی یک کلبه با استفاده از چوب، سهمی در برطرف کردن نیاز اهالی محترم شمال کشور عزیزمان در مناطق جنگلی داشته باشیم. کلبه مذکور متناسب با شرایط اقلیمی منطقه و به سبک معماری آن محل طراحی شده است.


تبیان: لطفاً بفرمایید کلبه چوبی که برای مناطق شمال کشور طراحی کردید به چه صورت است و برای ساخت آن از چه مواد و ابزاری استفاده نمودید؟
این کلبه در ابعاد 13/1 در11/7 با استفاده ازچوب بستنی های جمع آوری شده توسط اعضاء گروه ساخته شده و به منظور استحکام بیشتر از چسب چوب و تعدادی سوزن ته گرد استفاده شده، سقف کلبه به شکل شیروانی از جنس چوب های برش داده شده تخت ساخته شده که برای خنک شدن داخل آن در فصل تابستان و محافظت در برابر باران کارایی دارد.

کلبه دارای یک پنجره برای تهویه ی هوا می باشد و متناسب با ابعاد سازه درنظر گرفته شده و فواصل چوب های به کار رفته در دیواره ناچیز بوده که به منظور جلو گیری از ورود حشرات و کاهش هدر رفتن گرمای درون کلبه مورد استفاده قرار می گیرد. درب ورودی به ابعاد 4 در 7/5 درنظر گرفته شده است.

دو انتهای چوب های به کار رفته در دیواره در دو سمت سازه توسط اره کمی تراشیده شده تا با چوب دیواره ی کناری چفت و روی هم قرار گیرد. برای استحکام بیشتر، چوب های دو سمت دیگر سازه تنها در یک انتهای خود دارای تراشیدگی هستند چون به در ورودی ختم می شوند، برای شیروانی از چوب پهن و نازک استفاده کردیم و پایه ی ان را چوب بستنی گذاشتیم.

این خانه روی پایه ساخته شده چون رطوبت حاصل از خاک وارد خانه نشود و هوا در زیر کلبه جریان داشته باشد. برای استفاده بیشتر از نور جنوب، کلبه در زاویه 30 جنوب شرقی بنا شده است. در سمت غرب کلبه درخت یا تپه ای به عنوان باد شکن در نظر گرفته شده است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه مشکوه در دهمین جشنواره

تبیان: با توجه به تحقیقاتی که انجام دادید بفرمایید ساخت این کلبه چه فوایدی برای افراد محلی آن منطقه دارد؟ و چه تفائتی با خانه های مدرن و نوساز امروزی دارد؟
اگر بخواهیم از فواید این سازه بگوییم ابتدا باید گفت چوب یک مصالح ساختمانی سبز است، به صورت طبیعی رشد کرده و قابل بازیافت است. هم چنین مصرف چوب از لحاظ ایجاد آلودگی محیطی و صرفه جویی در انرژی از دیگر مصالح موجود بهتر است.

همچنین سازه های چوبی عملکرد بسیار مناسبی در برابر زلزله و بادهای پرسرعت دارند، به دلیل اینکه قاب های چوبی وزن بسیار سبک تری نسبت به دیگر مصالح ساختمانی دارند و همچنین چون نسبت مقاومت به وزن آنها بهینه تر است در برابر نیروهای جانبی عملکرد بهتری دارند.

نکته سوم اینکه قوانین و آیین نامه های متعددی برای سازه های چوبی موجود است، قوانین بین المللی ساختمان ها گزینه های بسیار زیادی را برای ساخت مدرسه ها، دفاتر اداری و خانه های مسکونی چوبی برای انتخاب آماده کرده است.


برای آبیاری باغچه ها از  آبیاری قطره‌ای استفاده می کنیم  روشی که در آن آب با فشار کم از روزنه یا وسیله‌ای به نام قطره چکان از شبکه خارج و به صورت قطراتی در پای گیاه ریخته می‌شود. از مشخصات این روش تحویل آب به گیاه با فشار کم در منطقه توسعه ریشه‌ها، در سطح زمین (در زیر خاک) می‌باشد تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود.
امیدواریم سازه ی ما در جهت استفاده در نواحی جنگلی و بارانی کشور عزیزمان ایران برای رفاه حال محیط بانان  فداکار و دلسوز و اهالی محترم روستاها به کار گرفته شود.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟

از طریق مدرسه و دبیر پژوهشمان با دهمین جشنواره دانش آموزی تبیان آشنا شدیم و با کمک یکدیگر پروژه را برای روز جشنواره آماده کردیم. به نظر من جشنواره تبیان خیلی خوب بود و ما توانستیم پروژه های مختلف از گروه های خیلی قوی رو ببینیم و ایده های جدید بیاموزیم.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی