تبیان، دستیار زندگی
من آنیتا امین التجاری هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، دلینا شیخ رباط از مدرسه گل نرگس با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم طاهره امراللهی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما ساخت دستگاه دروغ سنج است.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه گل نرگس
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

ساخت دستگاه دروغ سنج

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من آنیتا امین التجاری هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، دلینا شیخ رباط از مدرسه گل نرگس با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم طاهره امراللهی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما "ساخت دستگاه دروغ سنج" است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه گل نرگس در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
ما ابتدا آمدیم درباره دروغ و تأثیرات روحی و جسمی آن بر انسان تحقیق کردیم. دروغ و دروغ‌ گویی، ادعای باطلی است که به عنوان حقیقت گفته می‌شود. دروغ‌ گویی نوعی کلاه‌ برداری محسوب می‌شود که در خلاف حقیقت و به جهت فریب دیگران یا برای جلوگیری از مجازات و اقدامات حقوقی دیگر صورت می‌ پذیرد و به کسی که تمایل به دروغ گویی دارد، دروغ گو گفته می‌شود.

گاهی حتی بدون اینکه فکر کنیم دروغ می‌گوییم و خودمان نیز نمی‌دانیم که چرا الان و در رابطه با این موضوع دروغ گفتیم. چرا دروغ یکی از عادت های روزمره ی همه‌ی ما شده است؟ تقریباً همه مردم دروغ می‌گویند و اغلب آن‌ها در این کار مهارت دارند. شواهد نشان می‌دهد که اغلب مردم دروغ گویی را در همان سنین اولیه یاد می‌گیرند. کودکان تقریباً در سن ۳ سالگی برای این که خود را به مشکل نیندازند دروغ می‌گویند. در ۵ سالگی، وقتی پای تنبیه در میان باشد، اغلب کودکان دروغ‌ گویان ماهری هستند.


 تبیان: با توجه به تحقیقاتی که انجام دادید لطفاً بفرمایید آیا راهکاری برای جلوگیری از دروغ در بین افراد جامعه وجود دارد؟ شما چه راهکار هایی را پیشنهاد می کنید؟

انسان ها تنها به دو دلیل دروغ می گویند یا برای رسیدن به لذت بیشتر، یا اجتناب از افزایش درد و رنج. عده بسیار زیادی از افراد بی هیچ دلیل خاصی و تنها به خاطر تمایلات فردی، روزانه دروغ های بیشماری را بر سر زبان هایشان جاری می سازند.

اما دانشمندان براى درمان بیمارى‏هاى اخلاقى انسان راهکار هایی را ارائه داده اند، برای دروغ گویی دو راه "علمى" و "عملى" را سفارش مى‏کنند: در راه علمى، بر آگاهى‏هاى بازدارنده، و در راه عملى، به رفتارهاى برطرف کننده تاکید مى‏ورزند.

انسان گاه به صورت موقت و اتفاقى دروغ می گوید که با یادآورى زشتى آن، به راحتى مى‏تواند بر این رفتار ناپسند چیره شود و آن را به صورت کامل کنار بگذارد؛ ولى گاهی دروغ گویى به صورت ویژگى در شخص پدیدار مى‏شود که در این صورت باید براى درمان به طور دائم بکوشد و از هر دو راه "علمى" و "عملى" بهره گیرد.

 

تبیان: چرا تصمیم گرفتید دستگاهی برای پی بردن به دروغ افراد بسازید؟ نحوه عملکرد این دستگاه به چه صورت است؟

با توجه به مطالبی که گفته شد و زشتی دروغ و همچنین مشکلات به وجود آمده بر اثر گفتن دروغ در جامعه و هم چنین خانواده تصمیم گرفتیم دستگاهی با عنوان دروغ سنج بسازیم. متخصصان دروغ سنج عقیده دارند که فعالیت فیزیولوژیک انواع مختلفی دارد که به هنگام دروغ گفتن می‌توان آن‌ها را تشخیص داد. دروغ سنج علایم فیزیولوژیک ناشی از بر انگیختگی را ثبت می‌کند مثل عرق کردن پوست, تنفس و سرعت تپش قلب.

بنابراین دروغ سنج دروغ را نمی‌سنجد، بلکه برانگیختگی را می‌سنجد. وقتی دستگاه به بدن وصل می شود چیزهایی مانند فشار خون، دمای بدن و ضربان قلب را اندازه می گیرد. وقتی کسی دروغ می گوید تغییراتی در بدنش رخ می دهد دستگاه متوجه این تغییرات می شود و آن ها را ثبت می کند. اکنون در برخی از کشورها هنگام باز جویی از متهمان از دروغ سنج استفاده می کنند.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
دبیر پژوهشمان ما را با سایت تبیان و همچنین دهمین جشنواره دانش آموزی تبیان آشنا کردند و ما تصمیم گرفتیم در این جشنواره شرکت کنیم .


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی