تبیان، دستیار زندگی
من تانیا محمدی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، دینا نظری از مدرسه گلستان آل طه با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم مرضیه کشاورز محمدیان در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما ساخت باطری های طبیعی است.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه گلستان آل طه
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

ساخت باطری های طبیعی

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من تانیا محمدی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، دینا نظری از مدرسه گلستان آل طه با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم مرضیه کشاورز محمدیان در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما "ساخت باطری های طبیعی" است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه گلستان آل طه در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
هدف ما از انتخاب این پژوهش شناخت مواد اسیدی و كاربرد آنها در تولید الكتریسته و ساخت باطری و جایگزین آنها با باطری های صنعتی است. و سئوالی كه قصد پاسخ به آنها را داشتیم این بود که آیا می توان با مواد طبیعی و اسیدی باطری ساخت و در هزینه ها صرفه جویی كرد؟


اما باید بدانیم که باتری ها سلول های شیمیایی هستند كه در جریان انجام واكنش های شیمیایی، جریان الكتریكی تولید می كنند نیاز بشر به تأمین انرژی از منابع پاك اهمیت جریان الكتریكی و جست و جوی روش هایی برای تهیه ی آن را سرعت بخشیده است و در نتیجه هم اكنون باتری ها در انواع گوناگون در دسترس قرار دارند. به هر حال، تلاش در جهت ساخت باتری های مناسب تر همچنان ادامه دارد.

تبیان: لطفاً بفرمایید چه آزمایش هایی برای تولید باتری طبیعی انجام دادید و در طول این فعالیت ها به چه نتایجی دست پیدا کردید؟
در ابتدا ما با مفهوم الكتریسیته و روش های ساخت باطری و اشكال آن آشنا شدیم در گام اول به كمك یك لیمو و سیم مفتول مزه الكتریسیته را تست كردیم. برای این کار یك شكاف به اندازه سكه در لیمو ایجاد و سكه را درآن فرو می بریم. میخ را هم درطرف دیگر لیمو فرومی كنیم. دقت می كنیم كه سكه و میخ،به هم برخوردنكنند. باتری لیمویی ما درست شد،به همین سادگی. در این باتری، به میخ و سكه الکترود می گوئیم. به آبلیمو هم " محلول الکترولیت" گفته می شود. همان طوركه می دانید،جریان الكتریسیته به وسیله حركت ذراتی به نام" الکترون" ایجاد می شود.

تبیان: با توجه به تحقیقات و مطالعاتی که انجام دادید، به نظر شما این آزمایش با مواد دیگری غیر لیمو هم امکان پذیر است؟ آیا با میوه دیگری این آزمایش را انجام داده اید؟
بله ما همین آزمایش را با سیب زمینی، سیب و پرتقال هم انجام دادیم. به این ترتیب که میخ فلزی را در یك انتهای سیب زمینی فرو می كنیم و سطح مسی را در انتهای دیگر سیب زمینی فرو می كنیم در قدم بعدی آوومتر را بر روی قسمت اندازه گیری ولتاژ قرار می دهیم و پراب منفی آن را به میخ آهنی و پراب مثبت آن را به سطح مسی متصل می كنیم. در واقع در این روش پختن سیب زمینی درآب به منظور پایین آوردن مقاومت داخلی آن در برابر جریان الكترون ها بازدهی بیشتری دارد بررسی ها نشان داده است برق  به دست آمده از سیب زمینی آب پز 10 برابر بیشتر از سیب زمینی خام است. یك باتری سیب زمینی می تواند تا 20 ساعت برق تولید كند كه با آن می توان دستگاه های كم مصرف پزشكی و روشنایی را روشن كرد. اگر چند عدد از آنها به صورت سری به یكدیگر وصل شود توان آنها بالاتر می رود و می توان حتی یك رایانه قابل حمل وكوچك راروشن كرد. این روش برای میوه ها و سبزی های دیگر هم آزمایش شده وموفقیت آمیز بوده است اما به ارزانی سیب زمینی نبوده است.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق مدرسه و راهنمایی های دبیر پژوهشی مان با دهمین جشنواره تبیان آشنا شدیم و با کمک یکدیگر پروژه خود را به اتمام رساندیم و در این جشنواره شرکت کردیم. جشنواره تبیان خوب و مفید است.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی