تبیان، دستیار زندگی
برنامه «ماه عسل» امسال آنقدر زیر ذره بین مردم و مسئولان قرار گرفته که حتی کوچکترین حرکت احسان علیخانی هم بدون واکنش باقی نمی ماند. این بار پای یک «پُزِر عروس» و بحث حریم خصوصی در میان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رفتار غیر اخلاقی با  مهمان ماه عسل


برنامه «ماه عسل» امسال آنقدر زیر ذره‌بین مردم و مسئولان قرار گرفته که حتی کوچکترین حرکت احسان علیخانی هم بدون واکنش باقی نمی‌ماند. این بار پای یک «پُزِر عروس» و بحث حریم خصوصی در میان است.

ماه عسل

واکنش‌‌ها و انتقاداتی که برخی‌هایشان کاملا به جاست و می‌شود با منتقدانش همراه شد و به علیخانی خرده گرفت و بعضی‌هایش آنقدر عجیب و غریب و غیر تخصصی است که آدم دهانش از تعجب باز می‌ماند. در 14 شبی که از شروع ماه رمضان می‌گذرد، «ماه عسل» در پنج مورد با واکنش شدیدی روبه‌رو شده و در آخرین مورد سر قضیه دعوت از الهام عرب، شنیده می‌شود که حتی پای علیخانی به حراست صداوسیما هم کشیده شده.
شروع حملات
 شروع حملات و واکنش‌ها از همان برنامه اول با دعوت از مردی که برای اثبات دوست داشتن همسر، خودش را پرت کرده بود شروع شد؛ سوژه‌ای عجیب و غیرحرفه‌ای آن هم در اولین شب ماه رمضان که هیچ جوره نمی‌شد از آن دفاع کرد. تا جایی که خود غلامرضا میرحسینی، مدیر شبکه سه هم به آن واکنش نشان داد و گفت:« متاسفانه در این برنامه ناهماهنگی‌هایی صورت گرفت و قرار نبود این موضوع نخستین برنامه «ماه عسل» باشد.»
جنجال عقیل
جنجال بعدی سر قضیه دعوت از پسربچه‌ای هشت ساله به اسم «عقیل» اتفاق افتاد. اینبار مسئله حتی به بیرون مرزها هم کشیده شد و شبکه‌های ماهواره‌ای هم به جمع منتقدان این مجری پیوستند. نظر منتقدان این بود که علیخانی با آن نگاه تحقیرآمیزش به عقیل و نشان دادن جوراب سوراخ  و محبت‌های دروغینش قصد داشته به جای اینکه او را یک بزرگمرد کوچک معرفی کند از خودش قهرمان بسازد ....

ماه عسل

جنجال شوهر!
جنجال بعدی زمانی پیش آمد که علیخانی در یکی از برنامه‌ها، شماره تلفن دختر مورد علاقه مهمان برنامه را گرفت تا همانجا روی آنتن زنده از او خواستگاری کند. تلاش علیخانی برای تبدیل آن جو پر از اندوه و غصه به هیجان ناشی از بله گرفتن از آن دختر به جایی رسید که سر شوخی را با او باز کرد و گفت: «خانم بله رو بگو شوهر نیست به خدا» همین جمله طنزآمیز که البته به هیچ عنوان مناسب یک برنامه زنده نبود باعث شد تا اعتراض های دیگری شکل بگیرد. این بار مدافعان حقوق زنان بودند که به میدان آمدند و او را مجری‌ای غیرحرفه‌ای معرفی کردند. این جنجال و هیاهو حتی با واکنش مشاور امور زنان در صدا و سیما هم رو به‌رو شد. پروین سلیحی گفت:« متاسفانه گاهی در پخش برنامه‌های زنده اشکالاتی پیش می‌آید که برنامه ماه عسل مستثنی از آن نیست. خود من به عنوان یک زن از بیان این مطلب در تلویزیون بسیار ناراحت شدم و این موضوع حتما جای نقد دارد. البته این گفته‌ها ناشی از استنباط شخصی مجری ماه عسل بوده است و نباید این حرف را در شبکه تلویزیونی مطرح می‌کرد....»
رفتار غیر اخلاقی با  مهمان ماه عسل
آخرین حواشی و جنجال‌ها با دعوت از خانمی به نام الهام عرب به عنوان «پُزر» مراسم‌های عروسی شکل گرفت. علیخانی بعد از مواجهه با انواع و اقسام اعتراض ها نسبت به فضای غمگین برنامه‌اش، تصمیم گرفت روی سوژه جدید و غیرحزن‌انگیزی دست بگذارد. این خانم را به همراه صاحبان چند شغل عجیب دیگر دعوت کرد تا روی صندلی مهمانان «ماه عسل» بنشینند و راجع به شغل‌های دور از ذهن‌شان حرف بزنند. هنوز برنامه تمام نشده بود که تصاویری از این خانم به عنوان مدل در صفحات مجازی دست به دست می‌چرخید! انتشار عکسهای الهام عرب که طبق گواه این عکسها، غیر از پُزر بودن، مدل یکی از آرایشگاه های تهران هم هست باعث شد تا انتقادها به جاهای باریک بکشد. این بار علیخانی متهم به این شد که مهمانی بی‌اخلاق را به برنامه‌اش آورده و صدا و سیما هرطور شده باید جلوی او را بگیرد.

آخرین حواشی و جنجال‌ها با دعوت از خانمی به نام الهام عرب به عنوان «پُزر» مراسم‌های عروسی شکل گرفت. اگر تمام انتقادهای قبلی را به حق بدانیم و علیخانی را در تک تک آنها متهم فرض کنیم، اینبار باید گفت اتهام‌ها یک مقدار بیش از حد غلو شده و دور از ذهن است


اگر تمام انتقادهای بالا را به حق بدانیم و علیخانی را در تک تک آنها متهم فرض کنیم، اینبار باید گفت اتهام‌ها یک مقدار بیش از حد غلو شده و دور از ذهن است. اگر تا قبل از برنامه نام الهام عرب را در موتور جستجوی گوگل وارد می‌کردید امکان نداشت به تصویری غیر اخلاقی از او برسید. این مدل در صفحه اینستاگرامش چند عکس از خودش منتشر کرده و طبیعتا هیچ وقت هم فکر نمی کرده کسی اینچنین به حریم خصوصی‌اش وارد شود و عکسهایش را انتشار دهد. اینکه از سر کنجکاوی زیاد به صفحه شخصی یک نفر سر بکشیم و  عکسهایش را منتشر کنیم و بعد تقصیر را گردن برنامه «ماه عسل» بیندازیم که چرا او را دعوت کرده، واقعا عجیب است.

ماه عسل

جای خالی احترام به حریم خصوصی
مخاطبانی که این برنامه را دیدند بعد از پایان برنامه وقتی به سراغ صفحات شخصی الهام عرب رفتند با صفحاتی قفل شده روبرو شدند. او بعد از حضور در این برنامه، به سرعت تمامی عکس های خود را از صفحه اینستاگرامش حذف کرد ولی با این حال آن دست های پنهان همیشگی به کار افتادند تا عکس های او را حالا همه جا پخش کنند. همان دست های پنهانی که ناگهان تصمیم می گیرند به صفحات اجتماعی هنرمندان و ورزشکاران حمله کنند، یا عکس ها و فیلم هایی از آدم های مشهور و گمنام را بدون رضایت شخصی شان در اینترنت بازنشر دهند. حالا الهام عرب سوژه روز شده است. کسی که عکس هایش در شبکه های اجتماعی دست به دست می شوند و چهره اش با دستکش و هدبند مدام در کنار عکس های صفحات شخصی اش قرار می گیرد تا باز هم ماه عسل به واسطه حاشیه ها بر سر زبان ها بیفتد. هرچقدر بر ماه عسل نقد داشته و نسبت به میهمانانش انتقاد داشته باشیم دلیل نمی شود به حریم شخصی میهمانانش احترام نگذاریم.
نمره مثبت ماه عسل
 در کنار تمام اتفاقهای اخیر و جنجالهای فراوان براسر «ماه عسل 94»، به نظر می‌رسد تا به اینجای کار، علیخانی فقط یک نمره مثبت برای خودش به ثبت رسانده باشد؛ ماجرای دعوت از 23 اسیر ایرانی که از آخر هفته گذشته به یک اتفاق مهم در تلویزیون بدل شده و تعریف و تمجیدها از آن همچنان ادامه دارد.

فرآوری : منیژه خسروی
بخش سینما و تلویزیون تبیان



منابع: هفت صبح/ خبرآنلاین