تبیان، دستیار زندگی
نیروی انتظامی که وظیفه حفظ و برقراری امنیت اجتماعی در سطح شهر را بر عهده دارد، این روزها به کسانی که بی توجه به عقاید جامعه و گاهی جسورانه، تظاهر به روزه خواری می کنند، تکالیفشان را گوشزد می کند که این تذکر لسانی یا عملی در مناطق مختلف متفاوت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابتکار شمالی ها در مقابله با روزه خواری

نیروی انتظامی که وظیفه حفظ و برقراری امنیت اجتماعی در سطح شهر را بر عهده دارد، این روزها به کسانی که بی توجه به عقاید جامعه و گاهی جسورانه، تظاهر به روزه خواری می کنند، تکالیفشان را گوشزد می کند که این تذکر لسانی یا عملی در مناطق مختلف متفاوت است.

فراوری : طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
ماه رمضان

روزه خواری علاوه بر همه معایبی که دارد عملی حرام در دین مبین اسلام محسوب می شود، در بعد اجتماعی به نوعی عدم احترام به حقوق دیگران است زیرا کسی که به صورت آشکار روزه می خورد، هنوز به حقوق شهروندی و احترام به حقوق دیگران واقف نیست .
ماه رمضان، ماه میهمانی خدا به نیمه رسید. سپاس خداوندی را که در کشوری به دنیا آمده و زندگی می کنیم که اسلامی است! کما اینکه شاید اگر در جایی دیگر به دنیا می آمدیم، راه اهل بیت عصمت و طهارت را نمی رفتیم! این منتی است که خداوند بر ما نهاده است.
نیروی انتظامی که وظیفه حفظ و برقراری امنیت اجتماعی در سطح شهر را بر عهده دارد، این روزها به کسانی که بی توجه به عقاید جامعه و گاهی جسورانه، تظاهر به روزه خواری می کنند، تکالیفشان را گوشزد می کند که این تذکر لسانی یا عملی در مناطق مختلف متفاوت است.

کاهش روزه خواری آشکار در پایتخت

ساجدی‌نیا رئیس پلیس درباره برخورد پلیس با روزه‌خواری آشکار در پایتخت نیز گفت: گزارش‌هایی که در این زمینه به دست ما رسیده نسبت به سال گذشته بسیار کمتر بوده و مردم و اصناف همکاری خوبی در این خصوص با پلیس داشته‌اند. به ویژه در حوزه اصناف که ما شاهد حداقل گزارش‌ها از پلیس اماکن بودیم و وضعیت مطلوب بوده است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شیراز گفت: از ابتدای ماه رمضان تاکنون با 500 متخلف در طرح مقابله با هنجارشکنی و روزه‌خواری در این شهرستان توسط بسیج و نیروی انتظامی برخورد شده است

وی در خصوص تذکر به روزه خواران و طرح برخورد با روزه خواری نیز گفت: در این مورد نیز همانطور که گفتم موضوع حادی نبوده و تنها در حد تذکر بوده و موردی به مرجع قضایی معرفی نشده است. البته لازم است آن دسته از عزیزانی که به هر دلیل امکان روز گرفتن را ندارند رعایت حال روزه داران را کرده و در انظار عمومی و در دید مردم اقدام به خوردن و آشامیدن نکنند.به هر حال نحوه ی مقابله با روزه خواران ماه رمضان در پایتخت گویا صرفا در حد تذکر لسانی است! و باز هم اینگونه مقابله با روزه خواری  در پایتخت جای شکرش باقی است چرا که در برخی از مناطق مسئولان محترم! تنها نظاره گر روزه خواری علنی هستند از جمله این شهرها شهر البرز است که در اوایل ماه مبارک رمضان شاهد روزه خواری علنی صدها دختر و پسر بود. روزه خواران در ملا عام حرمت نخستین روز ماه مبارک رمضان را شکستند و این درحالی است که نهادهای مسئول علیرغم اطلاع قبلی از این تجمع، به هیچ وجه اقدام پیشگیرانه و قاطعی انجام ندادند و تنها نظاره گر این فضا بودند.

این همایش هنجارشکنانه در پارک ایران زمین کرج و پارک تندرستی فردیس با حضور عده ای دختر و پسر شکل گرفت و خانواده های بسیاری در پارک شاهد این رفتار نامناسب بودند و بعضأ مورد مزاحمت و نا امنی قرار گرفتند.
با توجه به اینکه استاندار و فرماندار کرج از روزها قبل در جریان این اجتماع در پارک ایران زمین بودند و با سابقه ای که طی سالهای گذشته  در این پارک وجود داشت و احتمال گستردگی آن به شدت وجود داشت حتی در یک اقدام ابتدایی اقدام به قطع آب پارک و جلوگیری از این تجمع هنجارشکنانه آنهم در ابتدای ماه رمضان نیز ننمودند.
و اما شیراز در مقابله با این حرمت شکنی  کمی متفاوت تر از تهران و کرج است...

بازداشت 500 روزه‌ خوار در شیراز

معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شیراز گفت: از ابتدای ماه رمضان تاکنون با 500 متخلف در طرح مقابله با هنجارشکنی و روزه‌خواری در این شهرستان توسط بسیج و نیروی انتظامی برخورد شده است.

کشاورز در جلسه شورای اداری شهرستان شیراز افزود: پس از تحویل افراد متخلف دستگیر شده در طرح مقابله با هنجارشکنی و روزه‌خواری به مقامات قضایی، 20 نفر محکوم به قرار منع ترغیب و مابقی محکوم به صدور حکم ظرف 24 ساعت شده‌اند.

وی با بیان اینکه این طرح از 28 خرداد به مدت یکماه در دستور کار قرار گرفته است، افزود: برای 20 دستگاه دولتی و غیردولتی در اجرای این طرح، وظایفی تعیین شده که پس از ابلاغ آن به دستگاه‌های مربوطه مقرر شد به صورت هفتگی گزارش های خود را به دادستانی یا حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس اعلام کنند.

ساجدی‌نیا رئیس پلیس درباره برخورد پلیس با روزه‌خواری آشکار در پایتخت نیز گفت: گزارش‌هایی که در این زمینه به دست ما رسیده نسبت به سال گذشته بسیار کمتر بوده و مردم و اصناف همکاری خوبی در این خصوص با پلیس داشته‌اند

به گفته کشاورز، اداره‌کل تبلیغات اسلامی، فرمانداری، ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر، دادگاه‌های جزایی، اداره‌کل میراث فرهنگی، اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شرکت مخابرات، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، اداره‌کل ورزش و جوانان، صدا و سیما، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، اداره‌کل ارشاد و شهرداری و دیگر دستگاه‌ها را در اجرای طرح مقابله با هنجارشکنی و روزه‌خواری عنوان کرد.

وی به 2699 مورد تذکر لسانی و 261 مورد تذکر کتبی بسیج در این طرح، اشاره و تصریح کرد: از ابتدای ماه رمضان تاکنون نیروهای مقاومت بسیج، دو مکان متخلف و دو خودرو را به ترتیب پلمپ و توقیف کرده‌اند.
و اما شمالی ها هم در گیر و دار روزه خواری هموطنان و مسافرانشان به این مناطق سر سبز دست به ابتکار جالبی زدند...

ابتکار ویژه شمالی ها  برای مقابله با روزه خواری!

تصاویری از ابتکار شهرداری بندرانزلی در ایجاد محل غذا خوردن مسافران در ماه رمضان را مشاهده می کنید.
 در حال گذر از قسمت های مختلف شهر زیبای انزلی بودیم که این پلاستیک های آبی رنگ چشمانمان را به خود جلب کرد. با خود گفتیم حتما کار عمرانی در حال انجام است. اما کمی که جلوتر رفتیم متوجه شدیم بنری بر روی آن پلاستیک نصب شده با این مضمون: «محل غذا خوردن مسافران گرامی در ماه مبارک رمضان.»

ماه رمضان



منابع : جام نیوز / انتخاب / ایرنا / جویا