تبیان، دستیار زندگی
من ستایش ضیائی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، مبینا جعفری و فرمهر نجفی جوزانی از مدرسه سیمای نور با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم فرحناز جمشیدی خامنه در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما تغذیه و تناسب اندام است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه غیر دولتی سیمای نور
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تغذیه و تناسب اندام

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من ستایش ضیائی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، مبینا جعفری و فرمهر نجفی جوزانی از مدرسه سیمای نور با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم فرحناز جمشیدی خامنه در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما "تغذیه و تناسب اندام" است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه غیر دولتی سیمای نور در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
استفاده بیش از حد از وسایل تکنولوژی های جدید مانند رایانه و تلفن همراه و همچنین نداشتن رژیم غذایی سالم و استفاده از فست فود ها موجب چاقی بیش از حد در افراد جامعه به ویژه کودکان شده است. برای برطرف کردن این مشکل ما تغذیه و تناسب اندام را که راز سلامتی در زندگی است، پیشنهاد می کنیم.


امروزه متخصصان به این نکته مهم پی برده اند که تغذیه درست موجب سلامتی فرد و در نهایت جامعه است. البته باید توجه داشت که در سنین مختلف نیاز افراد به انواع مختلف غذا متفاوت است. 
 
تبیان: لطفاً بفرمایید تغذیه چه نقشی در سلامت انسان و در نتیجه سلامت جامعه دارد؟ و آیا تغذیه سالم می تواند راهکاری مناسب برای پیشگیری از بسیاری بیماری ها باشد؟
نیاز انسان به غذا یکی از احتیاجات ذاتی و فیزیولوژیک است که مهم ترین عامل بقاء در زندگی و طول عمر می باشد. احتیاج به غذای دائمی ارگانیسم بدن را مجبور می کند تا برای بدست آوردن غذا و رفع گرسنگی کوشش کند. تغذیه صحیح و متعادل نه تنها پدیده رشد را مسیر می سازد و به تندرستی و طول عمر می انجامد، بلکه با تأثیر از روی اعصاب و روان سبب رشد فکری و نمو نیروهای روانی می گردد.


ترکیب شیمیایی غذای انسان باید شامل پروتئین ها، چربی ها، کربو هیدرات، مواد معدنی، ویتامین و آب باشد تا رشد سلامت بافت های بدن را تأمین کند. این مواد با تغییراتی که در لوله گوارش ایجاد می کنند قابل جذب شده و برای تأمین احتیاجات حیاتی مورد استفاده قرار می گیرد. ما با استفاده از الگوی صحیح تغذیه و داشتن برنامه منظم ورزشی و آگاهی داشتن از توده بدنی می توانیم با استفاده از هرم غذایی رژیم مناسبی را برای خود تنظیم کنیم.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه غیر دولتی سیمای نور در دهمین جشنواره

تبیان: با توجه به تحقیقات و مطالعاتی که انجام دادید، چگونه می توان رژیم غذایی درست را برای هر فرد تجویز کرد؟

برای ارائه یک رژیم غذایی صحیح ابتدا باید بدانیم هر فرد به چه میزان کالری در روز احتیاج دارد که برای بدست آوردن این میزان باید میزان چربی بدن فرد را محاسبه کنیم. متداول ترین روش اندازه گیری چربی در بدن، اندازه گیری نسبت وزن به قد است که با شاخص یا نمایه ی توده بدنی به نام Body Mass Index یا به صورت اختصار BMI بیان می شود.


BMI عبارت است از وزن به کیلو گرم تقسیم بر مجذور قد به متر. فرمول BMI هم برای مردان و هم برای زنان بالغ کاربرد دارد. زیرا در افراد بالغ طبیعی، نسبت وزن به مجذور قد، همیشه ثابت است ولی در 4 گروه BMI به این صورت نمی تواند به کار برده شود. 1. کودکان و نوجوانان زیر 18 سال. 2. افراد بالای 65 سال. 3. افراد ورزشکار با بدن بسیار ماهیچه ای. 4. زنان باردار و شیرده.


ما اینجا BMI هر فرد را محاسبه می کنیم و با توجه به میزان چربی بدن شخص با توجه به هرم غذایی رژیم غذایی مناسب را پیشنهاد می دهیم. هر چند ما نمی توانیم به عنوان پزشک رژیم غذایی برای افراد تجویز کنیم ولی افراد را ترغیب می کنیم تا از رژیم غذایی سالم و صحیح پیروی کنند.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق تبلیغاتی که در مدرسه برای دهمین جشنواره تبیان ارائه شدیه بود با این جشنواره آشنا شدیم و بعد از بازدید از سایت و انتخاب موضوع مورد علاقه مان کار پژوهشی خود را آغاز کردیم و خودمان را برای این جشنواره آماده کردیم. این تجربه اول ما برای شرکت در این جشنواره بود و به نظرم خیلی خوب بود. رقابت در این جشنواره به شدت زیاد بود و امیدوارم بتوانیم پیروز شویم.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی