تبیان، دستیار زندگی
من بهاره ملا داوودی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، درسا گلزار و ساغر حاجی بابایی از مدرسه بهپویان علامه طباطبایی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم سپیده یار قلی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما بررسی آلودگی هوا بر هوش کودکان است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه بهپویان علامه طباطبایی
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تأثیر آلودگی هوا بر هوش کودکان

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من بهاره ملا داوودی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، درسا گلزار و ساغر حاجی بابایی از مدرسه بهپویان علامه طباطبایی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم سپیده یار قلی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " بررسی آلودگی هوا بر هوش کودکان" است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه بهپویان علامه طباطبایی در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
همان طور که می دانیم بحث آلودگی هوا دغدغه اصلی جامعه امروز است و بارها در مجلس درباره آن سخن گفته شده و دستورالعمل هایی در این زمینه صادر شده است. به دلیل اهمیت این بحث ما این موضوع را برای پژوهش مان انتخاب کردیم. البته همه ی ما درباره تأثیر آلودگی هوا بر بدن انسان به ویژه دستگاه تنفسی مان اطلاع داریم ولی هدف ما از این پژوهش تأثیر آلودگی هوا بر ضریب هوشی کودکان است. همچنین این پرسش برای ما مطرح است که آیا آلودگی هوا باعث کاهش ضریب هوشی کودکان خواهد شد یا خیر؟


تبیان: طبق تحقیقاتی که انجام داده اید برای ما بفرمایید چه نوع آلودگی هوایی بیش تر به بدن آسیب می رساند و باعث کاهش احتمالی ضریب هوشی در کودکان خواهد شد؟

آلودگی هوا به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود. آلودگی هوای اولیه و ثانویه که آلودگی هوای اولیه شامل آلودگی ناشی از دود کارخانه ها و ماشین آلاتی که اطراف شهر های بزرگ واقع شده اند. اما آلودگی هوای ثانویه که بسیار خطرناک تر از مورد اول است شامل دود های فتو شیمیایی و گازهای حاصل از نیروگاه های هسته ای است.

در داخل این گاز ها نانو ذراتی وجود دارد که به راحتی وارد بدن شده و باعث تخریب سیستم مغز و عصب می شوند. این نانو ذرات به دو طریق می توانند وارد بدن شوند، هم می توانند از طریق لایه اولیه دفاعی بدن یعنی پوست به راحتی عبور کنند و هم می توانند از راه تنفس بینی و دهان وارد بدن شوند و به تدریج باعث تخریب سلول های عصبی و مغز شوند. این امر به مرور زمان باعث کوچک شدن مغز انسان می شود.
 
تبیان: با توجه به نتایجی که از تحقیقات و مطالعاتی که انجام دادید، به نظر شما آلودگی هوا از چه سنی بر کودکان تأثیر منفی می گذارد؟
تحقیقات ما از همان مرحله ابتدایی شکل گیری جنین صورت گرفت و پرسش ما این بود که آیا زمانی که بچه در شکم مادر است، آلودگی هوا تأثیری بر جنین خواهد گذاشت یا خیر؟

پاسخ سئوالات بالا مثبت است به این ترتیب که در سه ماهه اول بارداری که یکی از حساس ترین و پرخطر ترین زمان ها است، جنین به شدت تحث تأثیر آلودگی هوا قرار می گیرد و اگر میزان کربن دی اکسید خون مادر از یک حدی بالاتر باشد باعث می شود تا اکسیژن رسانی به مغز جنین کاهش پیدا کند و در هفته 16 بارداری که مغز جنین شکل می گیرد این عامل باعث عقب ماندگی ذهنی جنین خواهد شد. این عامل همچنین می تواند باعث بروز بیماری اوتیسم یا همان در خود ماندگی شود.

جالب است نتایج آزمایش دکتر فرانکو درباره تأثیر آلودگی هوا بر هوش کودکان بدانید: در این تحقیق 202 کودک در سنین 8 تا 11 سال تحت نظر آزمایشات محققان قرار گرفتند. این کودکان که در معرض سرب و آلاینده های حاصل از سوختن ماشین آلات و کارخانه ها بودند، پس از بررسی بر روی مغز آنها متوجه شدند که به میزان3/4 درصد افت ضریب هوشی داشتند. همچنین این کودکان در آزمون های مربوط به لغت و یادگیری و حفظ کردن دارای نمرات کم تری بودند. البته این محققان اعلام کردند: آلودگی هوای ناشی از ترافیک سبب التهاب و اکسید شدن مغز می شود.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه بهپویان علامه طباطبایی در دهمین جشنواره

تبیان:  در ادامه تحقیقاتتان به چه نتایجی دست یافتید؟ آیا راهکارهایی برای بهبود شرایط موجود ارائه داده اید؟
آلودگی هوا در کلان شهر ها به ویژه در تهران معضلی اساسی هم برای کودکان و هم برای بزرگ تر ها است. آلاینده های موجود در هوا به دلیل چگالی زیاد در سطح پایین قرار می گیرند و موجب کاهش سطح هوش کودکان می شود. طبق نتایج به دست آمده آمارها نشان می دهد که کودکان تهرانی از 5 تا 10 درصد ضریب هوشی پایین تری نسبت به کودکانی که در معرض آلودگی هوا نیستند، برخوردارند.


اما راهکارهایی که ما ارائه دادیم: در زمان اوج آلودگی هوا حتی الامکان از منزل خارج نشویم و یا از ماسک های استاندارد استفاده کنیم. از مصرف دخانیات در هوای آلوده خودداری کنیم. از برخی مواد غذایی که باعث کاهش تأثیر منفی آلودگی هوا بر بدن می شود استفاده کنیم مانند: نوشیدن آب کافی، میوه و سبزی جات، لبنیات و آنتی اکسیدان ها.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
از طریق اطلاع رسانی در خود سایت تبیان و همچنین اطلاع رسانی مدرسه به دهمین جشنواره دانش آموزی تبیان آشنا شدیم و تصمیم گرفتیم پروژه مون رو در این جشنواره ارائه دهیم. این جشنواره از نظر من خیلی خوب و متفاوت بود. در زمینه های مختلف اطلاعات زیادی کسب کردیم و دانش آموزان و ایده های جدیدشون از مدارس دیگر آشنا شدیم.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی