تبیان، دستیار زندگی
من سارینا نظامی به همراه دیگر اعضای گروهم، یاسمن قاسمی از مدرسه فرزانگان 9 با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم سپیده ودادی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما خانه ای با انرژی های نو است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان 9
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

خانه سبز

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من سارینا نظامی به همراه دیگر اعضای گروهم، یاسمن قاسمی از مدرسه فرزانگان 9 با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم سپیده ودادی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما "خانه ای با انرژی های نو" است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان 9 در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
با توجه به شعار مدرسه ما که "آسمان آبی، زمین پاک" است. ما در این پژوهش خانه ای طراحی کردیم که با انرژی های نو کار می کند و هیچ گونه انرژی گاز و برق در این خانه مصرف نمی شود.


همچنین با توجه به اینکه شهر های بزرگ مثل تهران از هوای پاک محروم اند و ریه انسان ها دیگر تحمل آلودگی را ندارد، هم چنین اگر می دانیم که هوای پاک جزء حقوق هر انسانی است. تصمیم گرفتیم خانه ای بسازیم، که تمام انرژی های مصرفی خود را توسط انرژی های نو از جمله انرژی خورشیدی و باد تأمین می کند. ما اسم این خانه را "خانه ی سبز" انتخاب کردیم.

تبیان: در این پروژه، خانه ای که طراحی کرده اید به نوعی خانه ی سبز و ماکت آن را ساختید از چه نوع انرژی های پاک بهره برده است؟
در خانه سبزی که ما طراحی کردیم از انرژی خورشیدی استفاده شده است. می دانید که بیش تر روزهای تهران آفتابی است و می توان از این انرژی پاک در تهران بهترین استفاده را کرد. در این خانه برق مصرفی به وسیله سلول های خورشیدی تأمین می شود.

سلول های خورشیدی این خانه در پشت بام تعبیه شده است که فتون ها را مستقیم به انرژی الکتریسیته تبدیل می کند. همچنین گرمای لازم برای گرم کردن خانه و آب گرم مصرفی نیز به وسیله گیرنده های خورشیدی تأمین می شود. به نحوی که در کنار سلول های خورشیدی، آب گرمکن خورشیدی قرار گرفته که با استفاده از انرژی پاک خورشید، آب را گرم می کند. این آب گرم از طریق دو لوله مجزا می شود و بخشی برای آب مصرفی و بخشی دیگر برای گرمایش از کف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.


انرژی پاک دیگری که برای این خانه در نظر گرفتیم، انرژی باد است. می دانیم در فصل زمستان، طول روزها کوتاه تر می باشد در نتیجه نمی توان به وسیله خورشید همه انرژی های مورد نیاز خانه را تأمین کرد. به همبن منظور برای تأمین برق مصرفی خانه در فصل زمستان به جایگزینی برای انرژی خورشیدی نیازمندیم. از آنجا که در زمستان باد با شدت بیش تری می وزد از انرژی باد استفاده کردیم. به همین منظور توربینی کنار خانه تعبیه شده است که به کمک انرژی باد برق تولید می کند.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان 9 در دهمین جشنواره

تبیان: خانه ی سبزی که طراحی کرده اید آیا شرایط ساخت این خانه در واقعیت امکان پذیر است یا اینکه این سیستم طرفاً در حد یک طرح یا ماکت کوچک است؟
اگر بخواهیم پاسخی قطعی به این سئوال بدهیم پاسخ ما مثبت است. بله این خانه به گونه ای طراحی شده است که شرایط ساخت در واقعیت را هم از لحاظ کفایت انرژی ها برای تأمین انرژی مصرفی قسمت های مختلف خانه و  هم از لحاظ بعد مالی و هزینه های تولید آن را دارا می باشد. ضمناً تمامی دیوارها و قسمت های مختلف خانه ی سبز، عایق های حرارتی و صوتی به منظور حداقل میزان اتلاف انرژی تعبیه شده است.


ما با ارائه این طرح سعی کردیم تا خانه ای را با شرایط ساخت در واقعیت شبیه سازی کنیم که تمام انرژی های مصرفی اش توسط انرژی های نو تأمین گردد و حداقل میزان اتلاف انرژی را داشته باشد، لازم به ذکر است که این خانه به گونه ای شبیه سازی می شود که در واقعیت هزینه زیادی بر سازندگانش تحمیل نکند.


با توجه به این نکته که امروزه اکثر منازل آپارتمانی هستند، استفاده از این طرح برای این نوع منازل امکان پذیر است هر چند که ماکت طراحی شده ما یک خانه یک طبقه در نظر گرفته شده است اما با یک سری تغییرات کوچک قابل استفاده در آپارتمان ها نیز می باشد.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق تبلیغاتی که درباره جشنواره تبیان و همچنین دهمین جشنواره تبیان در مدرسه ما اعلام شد با این جشنواره و همچنین سایت تبیان آشنا شدیم. به نظر من جشنواره دانش آموزی تبیان در ایجاد انگیزه برای پیش برد فعالیت ها و پروژه های دانش آموزان بسیار موثر است.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی