تبیان، دستیار زندگی
رازان ترابی به همراه هم گروهیم، علی نجمی از مدرسه رشد فرمانیه با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم شکوفه فریادرس در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما گیاهان حساس است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه رشد فرمانیه
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

گیاهان حساس

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من رازان ترابی به همراه هم گروهیم، علی نجمی از مدرسه رشد فرمانیه با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم شکوفه فریادرس در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما گیاهان حساس است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه رشد فرمانیه در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
چند سالی است که گیاهانی حساس به نام گیاهان گوشتخوار مورد توجه علاقمندان به گیاهان قرار گرفته و در حال پرورش و فروش در بازار های گل و گیاه شده است. این امر توجه ما را نیز جلب کرد تا در مورد این گیاهان تحقیق کنیم.

گیاهان گوشت خوار گیاهانی هستند که موجودات جانوری را گرفتار می کنند، می کشند و هضم می کنند. از آنجایی که گیاهان گوشتخوار معمولاً در مناطقی زندگی می کنند که کیفیت خاک آن فقیر است، باید رژیم غذایی خود را با مواد غذایی به دست آمده از هضم حشرات تکمیل کنند. این گیاهان برگ های تخصص یافته و توسعه یافته ای دارند که به نحوی کار می کنند که حشرات از همه جا بی خبر را فریب دهند و سپس آنها را به دام بیندازند.

تبیان: طی انجام کار پژوهشی تان بارز ترین نکته ای که به آن بر خورد کردید در مورد این گیاهان چه بود؟
تصور رایج از گیاهان گوشتخوار این است که سرعت و ریتم زندگی در میان آنها بسیار کند است اما به نظر می آید سرعت بالای شکار یک گیاه گوشتخوار آن را در میان دیگر گیاهان به یک استثنای قابل توجه تبدیل کرده است.

بر اساس مطالعه ای که توسط انجمن رویال و محققان دانشگاه گرینوبل انجام گرفته است، گونه گیاهی Bladderwort  یکی از سریع ترین گیاهان گوشتخوار در جهان است که می تواند با سرعتی باورنکردنی شکار خود را به درون حفره کیسه مانندی فرو بکشد. سرعت بلعیدن شکار در این گیاه کم تر از یک میلی ثانیه است از این رو این گیاه به یکی از پرسرعت ترین موجودات قلمرو گیاهان تبدیل شده است.


تبیان: خصوصیات یکی از گیاهان گوشتخواری که در طی این پروژه مورد مطالعه قرار دادید، برایمان بگویید.
یکی از این گیاهان به نام ونوس است. گیاه حشره خوار ونوس که به عنوان مگس دام هم شناخته می شود، احتمالاً بیش تر از گیاهان گوشتخوار دیگر شناخته شده است.حشرات به خاطر شهد آن به برگ های دهان مانندش جذب می شوند. هنگامی که یک حشره وارد تله این گیاه می شود موهای ریز روی برگ ها را لمس می کند. این کار تکانه هایی را می فرستد که گیاه را تحریک می کند تا برگ هایش را ببندد. غددی که در برگ ها واقع شده اند آنزیم هایی را آزاد می کنند که شکار را هضم می کند و مواد مغذی شکار به وسیله برگ ها جذب می شود.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه رشد فرمانیه در دهمین جشنواره

تبیان: چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
از طریق دبیر پژوهشمان سرکار خانم شکوفه فریادرس که در انجام این پژوهش به ما کمک کردند.
جشنواره تبیان خیلی جشنواره خوبی است به ویژه اینکه ما می توانیم در این جشنواره فعالیت های دانش آموزی مان را ارائه دهیم.
تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی
تنظیم: نسرین صادقی