تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهای داستانی «تجریش»، «تهران دوستت دارم»، «روایت هفتم»، «داشتن و نداشتن»، «ملاقات با خانم دوبلور»، «وداع با ملکه» و «نرون دروغین» .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهران دوستت دارم و چند رمان دیگر

معرفی کتابهای داستانی «تجریش»، «تهران دوستت دارم»، «روایت هفتم»، «داشتن و نداشتن»، «ملاقات با خانم دوبلور»،  «وداع با ملکه» و «نرون دروغین» .

فرآوری: زهره سمیعی – بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
کتاب تجریش

تجریش
رمان «تجریش» نوشته زکریا قائمی، از مجموعه کتاب‌های قفسه آبی انتشارات چشمه منتشر شد. این کتاب که دومین رمان منتشر شده از قائمی است، زندگی مشترک زن و مردی را از دیدگاه هریک از آنها به تصویر می‌کشد.نویسنده درباره این رمان نوشته است: «نکته‌ای که در این رمان مهم است و می‌توان آن را  زیربنای تمام داستان دانست این است که «هر آنچه می‌گویم ممکن است در این لحظه درست باشد و در لحظه‌ای دیگر حتی همین امکان ناچیزی "درست بودن" را از دست بدهد. بر این اساس می‌توانم بگویم که این داستان در مورد درستیِ چیزها، مقولات، پدیده‌ها، مفاهیم و... است که روزگاری درست بوده‌اند اما حالا حتی نادرست هم نیستند و شاید اصلاً نیستند.» رمان «تجریش» نوشته زکریا قائمی در 187 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 13 هزار 500 تومان از سوی انتشارات چشمه منتشر شده است.

تهران دوستت دارم
کتاب «دوستت دارم تهران» با ۱۰ داستان از ۱۰ نویسنده جوان با اهتمام پرویز شیشه‌گران منتشر شد.
این کتاب که مجموعه داستان ایرانی است مجموعه۱۰ داستان از ۱۰ نویسنده جوان را شامل می شود که برایشان عنصر مکان یعنی شهر تهران در داستان عنصری مهم و پیش برنده است. آیا تهران این داستان‌ها همان تهرانی است که در آن ما دچارش هستیم و زندگی می‌کنیم؟ باید خواند و دید.  کتاب تهران دوستت دارم با تیراژ هزار نسخه و قیمت ۷۵۰۰ تومان برای علاقه‌مندان عرضه شده.
روایت هفتم

«روایت هفتم» اثر اولدوز طوفانی در انتشارات نگاه منتشر شد. در توضیح این کتاب نوشته‌اند: «روایت هفتم»روایتی است پرکشش و جذاب و رمانی خواندنی از اولدوز طوفانی. «روایت هفتم» دری گشوده به دنیای سیاه و تیره دلالی و بازار سیاه مواد آرایش است. آدم‌هایی که در چرخه‌ی زندگی، برای کسب درآمد بیشتر همه‌ی موازین و مرزهای اخلاقی و انسانی را پشت سر می نهندو دست به فریب‌کاری، حقه و کلاه‌برداری می‌زنند و گاه تاوانی سخت نیز می‌دهند. همه‌ی ماجراها روایت یک شب بارانی است، که ازنیمه‌های شب شروع و درپگاه خاتمه می‌یابد، در این ساعات پر هول، پرده کنار زده می‌شود، چند نفر کشته می‌شوند و تصویر کریه خیانت و جنایت آشکار می‌شود.اولدوز طوفانی در اولین اثر خود، نویسنده‌ای پر امید و خوش آتیه را برای ما آشکار می‌کند که توانسته داستانی نفس‌گیر و پرکشش را خلق کند.
این کتاب در 237 صفحه و با قیمت 13000 تومان در قطع رقعی به چاپ رسیده است.

«داشتن و نداشتن»


 
  
 داشتن و نداشتن
رمان «داشتن و نداشتن» ارنست همینگوی با ترجمه احسان لامع روانه بازار نشر شده. محور داستان «داشتن و نداشتن» ناخدای یک قایق مسافرتی کهنه به نام «هری مورگان» است که همسری به نام مری و دو دختر دارد. داستان رمان داشتن و نداشتن در هاوانای پیش از انقلاب فیدل کاسترو می‌گذرد و زمان دیکتاتوری باتیتسا.
در رمان داشتن نداشتن سه مرد تبهکار که ظاهراً وانمود می‌کنند مخالف رژیم دیکتاتوری هستند می‌خواهند از طریق دریا با وسیله‌ای فرار کنند. آن‌ها به هر دری می‌زنند راه به جایی نمی‌برند و نهایتاً سراغ مورگان می‌روند. مورگان فقیر اما بسیار دلاور و خانواده دوست است.هری مورگان به اصرار کمک کار خود می‌پذیرد که این سه تبهکار را با قایق مسافرتی خود ببرد. او که از همان ابتدا نیز بفهمی نفهمی دریافته بود با چه کسانی روبه‌روست تفنگ خود را با فشنگ‌هایی پر به قایق مسافری می‌برد. در قایق زد و خوردی بین همان شخصی که کمک‌کار مورگان است و تبهکاران درمی‌گیرد. دوست مورگان کشته می‌شود اما پس از یک درگیری دیگر مورگان سه تبهکار را می‌کشد و دست آخر خودش نیز کشته می‌شود.50 درصد داستان داشتن و نداشتن با زاویه دید من راوی و از زبان هری مورگان نوشته شده و بخش دوم کتاب محدود به زاویه دید سوم شخص مفرد است. همینگوی در این رمان با تکیه بر کوتاه‌نویسی و پیش‌برد اتفاقات، رمانی نوشته است که یکی از درخشان‌ترین آثار اوست.
رمان «داشتن و نداشتن» اثر ارنست همینگوی حاصل تجربیات سفر همینگوی به هاواناست. این کتاب در شمارگان هزار نسخه و قیمت 16 هزار و 500 تومان به تازگی از سوی موسسه انتشاراتی بوتیمار منتشر شده است.  
 

ملاقات با خانم دوبلور


ملاقات با خانم دوبلور
مجموعه داستان «ملاقات با خانم دوبلور» از بهزاد باباخانی صدای تازه‌ای در میان نویسندگان نسل جدید است.نویسنده با کند و کاو در لایه‌های عمیق از ذهن شخصیت‌هایش، جنبه‌های خاص از درونیاتشان را نشان می‌دهد و از هر پدیده‌ای داستان مدرن، خلاقانه و طناز خودش را روایت می‌کند.
مجموعه داستان «ملاقات با خانم دوبلور» شامل 10 داستان کوتاه با نام‌های «برج‌ها با آپارتمان‌ها فرق دارند»، «تو از دکترها متنفری»، «ملاقات با خانم دوبلور»، «بومرنگ»، «لطفاً در این مکان آشغال نریزید»، «میخ فولادی»، «قصه هندوانه در شبی تابستانی»، «مثل سیب»، «خواب آخر» و «دشت بهشت» است.این مجموعه داستان با شمارگان هزار و 100 نسخه به قیمت هفت هزار تومان از سوی نشر افق راهی بازار کتاب شده است.

وداع با ملکه


وداع با ملکه
نشر البرز رمان «وداع با ملکه» نوشته شانتال توما نویسنده و منتقد مشهور فرانسوی را با ترجمه سعیده بوغیری روانه بازار کتاب کرده است؛ رمانی که داستان آن به واپسین روزهای زندگی ماری آنتوانت و همسرش لویی، پادشاه فرانسه در روزهای انقلاب کبیر فرانسه می پردازد. سعیده بوغیری در گفتگویی  درباره این رمان اظهار داشت: این رمان در فرانسه برنده جایزه ادبی فیمنا شده که بعد از جایزه ادبی گنکور، معتبرترین جایزه ادبی فرانسه است. این نویسنده نیز در فرانسه به دلیل اینکه صرفا نویسنده نبوده و یکی از منتقدان ادبی شناخته شده فرانسه است، معروف شده است.
وی درباره داستان این رمان نیز گفت: راوی «وداع با ملکه» یکی از خدمتکاران ماری آنتوانت است که در واقع کتابخوان وی به شمار می‌رود و به دلیل نزدیکی به ملکه و در عین حال بی اهمیت بودن فعالیت وی از سوی دوستان ملکه چندان جدی گرفته نمی‌شود و همین مساله باعث می‌شود وی بتواند در کمال راحتی و البته سادگی به بیان حاشیه‌ها و حوادث کاخ پادشاه در واپسین روزهای حضور وی و ملکه در آن بپردازد. در واقع روایت وی روایت زوال و فروپاشی امپراطور فرانسه است.

نرون دروغین


نرون دروغین

رمان ضدفاشیستی «نرون دروغین» نوشته لیون فویشت وانگر با ترجمه جواد سیداشرف توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد. این رمان در سال ۱۹۳۶ نوشته شد و یکی از موثرترین آثار ادبی ضدفاشیستی ادبیات آلمانی است که به ویژه در کشورهای انگلوساکسن، مورد توجه و تحسین قرار گرفت. «نرون دروغین» با شمارگان زیاد در این کشورها منتشر و توزیع شد.
اگرچه داستان این رمان، اشاره مستقیمی به دیکتاتوری هیتلر و حکومت رایش سوم دارد، اما طبق گفته های نویسنده، هدفش از خلق این رمان، چیزی به مراتب فراتر از نکوهش رژیم هیتلر بوده است. او در این رمان از حکومت سگ سه سر جهنمی می گوید که کنایه ای به سه شخصیت اصلی رایش یعنی هیتلر، گورینگ و گوبلز است.  در دوره کوتاه حکومت امپراتور تیتوس، ۱۲ سال پس از مرگ نرون، در متصرفات شرقی امپراتوری روم، مردی ظاهر شد که ادعا می کرد نرون است. البته همه داستان خودکشی نرون در سال ۶۸ میلادی را شنیده بودند، اما با توجه به نحوه مشکوک مرگش، بارها در همه جا و به ویژه در سرزمین های شرقی، این شایعه رایج شد که نرون زنده است و دوباره به تخت سلطنت تکیه خواهد زد. این مرد ادعا کرد که نرون است و در تدارک بازگشت به رم است. او طرفداران زیادی پیدا کرد و در دربار پادشاه اشکانی هم فکر به رسمیت شناختنش در حال قوت گرفتن است...
این کتاب با ۵۸۴ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۳۵ هزار تومان منتشر شده است.


منابع:
ایبنا
فارس
هنرآنلاین
مهر