تبیان، دستیار زندگی
وسایل چوبی و فلزی نباید سست و دارای تراشه های چوبی یا زنگار باشند. تجهیزات ایمن و نظارت بزرگترها در مکان هایی نظیر مهد کودک و پارک ها خیلی مهم است، اما این یک طرف قضیه است و خود بچه ها نیز باید آگاه باشند که چگونه از خود مراقبت کنند و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایمنی در مهد کودک(3)

آموزش به بچه ها هنگام استفاده از وسایل بازی

وسایل چوبی و فلزی نباید سست و دارای تراشه های چوبی یا زنگار باشند. تجهیزات ایمن و نظارت بزرگترها در مکان هایی نظیر مهد کودک و پارک ها خیلی مهم است، اما این یک طرف قضیه است و خود بچه ها نیز باید آگاه باشند که چگونه از خود مراقبت کنند و در قبال خود و دیگران احساس مسئولیت کنند. در این جا چند نکته است که باید به بچه ها آموزش داد.


۱) هنگام بازی با تاب، سرسره، الاکلنگ، همدیگر را هل ندهید و بازی های خشن نکنید.
۲) از وسایل درست استفاده کنید. از قسمت پله های سرسره بالا بروید و روی تاب نایستید.
۳) هنگام بازی وسیله های خود را نظیر اسباب بازی، کیف، سطل را اطراف تاب، سرسره و سایر وسایل نگذارید چرا که ممکن است پای سایر بچه ها به آن ها گیر کند و زمین بخورند.
۴) اگر هوا نامساعد است یا قبلا باران آمده است از وسایل خیس و لغزنده استفاده نکنید، چرا که لغزنده بودن سطح وسایل باعث افتادن و صدمه دیدن می شود.
۵) در طول تابستان، برخی از وسایل بازی علی الخصوص وسایل بازی به شدت داغ و خطرناک می شوند. حالا خودتان قضاوت کنید وسیله ای که آنقدر داغ شده که حتی قابل لمس نیست می تواند مناسب برای تفریح سالم باشد؟
۶) سعی کنید بچه ها هنگام بازی لباس های بند دار نپوشند و گردنبند نیز به همراه نداشته باشند چرا که احتمال گیر کردن به وسیله بازی یا کشیده شده تصادفی توسط سایر بچه ها وجود دارد.

ایمنی هنگام بازی الاکلنگ، سرسره، و وسایلی که نیاز به بالا رفتن دارند این وسایل با یکدیگر فرق دارند و استفاده از هر کدام از آن ها احتیاط و مهارت خاص خود را لازم دارد در واقع برخی از آن ها طوری طراحی شده اند که کودکان هر قدر محتاط باشند باز هم خطر در پیش آن هاست اما چه کنیم که ضریب خطر و جراحت کاهش یابد.

تاب و ایمنی

بیشترین جراحت در مهدکودک ها، هنگام استفاده از تاب صورت می گیرد اما رعایت چند نکته ساده احتمال خطر را هنگام استفاده از این وسیله کاهش می دهد.
۱) تاب باید از او وسایلی نظیر کانوچو و پلاستیک ساخته شود نه فلز و چوب.


۲) بچه ها همواره باید روی تاب بنشینند و ایستادن روی پا یا زانو هنگام تاب بازی خطرناک است آن ها باید با دو دست درست تاب را محکم نگه دارند و تا ایستادن کامل تاب پیاده نشوند.
۳) سایر بچه ها نیز باید از تاب فاصله بگیرند از راه رفتن و دویدن اطراف تاب خودداری کنند.
۴) استفاده همزمان از تاب توسط ۲ نفر غیر مجاز است. مگر این که تاب برای دو یا چند نفر طراحی شده باشد.

ایمنی و الاکلنگ

از آنجا که این وسیله حداقل نیاز به در برای نفر دارد و هر دفعه بخش از آن با شدت به زمین برخورد می کند، استفاده از آن در مهدهای کودک توصیه نمی شود مگر این که دارای فنر محافظ و ضربه گیرد باشند برای استفاده از این وسیله موارد زیر توصیه می شود.


۱) الاکلنگ دو صندلی دارد هر صندلی برای یک بچه اگر بچه ای سبک است نباید در طرف دیگر دو نفر را نشاند بلکه باید بچه هم وزن او را پیدا کنیم.
۲) هنگام بازی بچه ها باید رو به روی هم بنشیند و نباید به هم پشت کنند.
۳) بچه ها باید وسیله محافظ را محکم نگه دارند و از لمس کردن زمین خود داری کنند.
۴) سایر بچه ها نیز نباید پشت یا کنار الاکلنگ هم بازی کنند.

ایمنی در سرسره سواری

سرسره می تواند یک وسیله ایمن باشد اگر درست استفاده شود.
۱) بچه ها باید هنگام بالا رفتن از نردبان سرسره میله های دو طرف را محکم نگه دارند و هر بار پا روی یک پله بگذارند.
۲) نباید از خود سطح سرسره برای بالا رفتن استفاده کنند.
۳) پایین آمدن با سر یا شکم کاری بس خطرناک و غیرمنطقی است.


۴) هر بار باید یک نفر روی سطح سرسره باشد و استفاده گروهی از سطح سرسره خطرناک است.
۵) خود بچه ها باید سطح سرسره و قسمت خود را کنترل کنند تا کثیف، خیس یا نامناسب نباشد.
۶) بعد از این که در هر مرحله سر خوردن تمام شد و عمل فرود انجام شده بچه ها باید بلافاصله از جایشان بلند شوند تا نفر بعدی به آن ها اصابت نکند.

وسایلی که استفاده از آن ها در مهدکودک جایز نیست

۱) تاب های زنجیری
۲) تاب با ارتفاع بالا
۳) حلقه های آموزش ژیمناستیک
۴) وسایلی که امکان سقوط دارد مانند جانگل جیم و چرخ وفلک بلند

 

نکته آخر

بخشی از پیشرفت فیزیکی، اجتماعی، ذهنی و عاطفی کودک را تشکیل می دهد اگر ایمنی در مهدکودک ها و پارک ها لحاظ شوند شما مطمئن شوید که بازی نقش موثری در شکل گیری شخصیت بچه ها خواهد داشت.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: کیهان
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا