تبیان، دستیار زندگی
معرفی دو کتاب « در خلوت تنهایی» و جلد اول کتاب «ایثار و مردم» در زمینه ی پایداری و مقاومت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در خلوت تنهایی و کتاب مردمی ایثار

معرفی دو کتاب « در خلوت تنهایی» و  جلد اول کتاب «ایثار و مردم» در زمینه ی پایداری و مقاومت.

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
در خلوت تنهایی


 
در خلوت تنهایی
کتاب «در خلوت تنهایی» نوشته رضا خدری توسط انتشارات نوروز منتشر و راهی بازار نشر شد.
 رضا خدری که این روزها به عنوان استاد دانشگاه فعالیت می‌کند، در سال های دفاع مقدس به عنوان خبرنگار جبهه و روزنامه نگار در مناطق جنگی حضور داشته است. کتاب «در خلوت تنهایی» با عنوان فرعی «با یاد بزرگ دانشگاه عشق»، شامل برخی از دل نوشته ها، مناجات ها، مطالب ادبی و همچنین بخش هایی درباره سال های دفاع مقدس و عملیات های جنگی ایران است.
خدری در پیشگفتاری که برای این کتاب نوشته، اشاره کرده است: مقتضیات زندگی ام در گذشته و حال مرا مجبور ساخت که مدتی در تنهایی خودم به مسائلی که در طول ۶۵ سال عمرم بر من گذشته و از دور و نزدیک نیز شاهد حوادث تلخ و شیرین زیادی بوده ام، به عنوان یک روزنامه نگار قدیمی و خبرنگار و عکاس ایام هشت سال جنگ تحمیلی و استاد دانشگاه و نویسنده کتب دفاع مقدس در تنهایی، اندیشه و فکر نمایم، از صدای گذر آب فهمیدم؛ تندتر از آب روان، عمر گران می گذرد. زندگی را نفسی، ارزش غم خوردن نیست!
او در بخشی دیگر از این پیشگفتار آورده است: در این کتاب در خلوت تنهایی خودم دو فصل اول و آخر این کتاب را به راز و نیاز با پروردگار و حال و هوای شهدای عزیزمان در جبهه های غرب و جنوب کشور پرداخته ام که در خیلی از این عملیات ها، از نزدیک نظاره گر بوده ام. شاید خیلی از جوانان امروز ما به خوبی نمی دانند که رزمندگان عزیزمان طی هشت سال چند عملیات انجام داده اند و هرکدام در چه منطقه و چه سالی بوده است؟ و ما در جبهه ها چه شور و حالی داشته ایم. جنگ تحمیلی بخش عمده ای از تاریخ میهن اسلامی ایران است هیچ وقت نباید از آن غافل باشیم.
عناوین این کتاب به ترتیب زیر است:
فصل اول: راز و نیاز با پروردگار متعال، فصل دوم: زمزمه های تنهایی، فصل سوم: در خلوت تنهایی با شاعران، مولوی، باباطاهر عریان همدانی، قاآنی، عبدالرحمن جامی، عطار نیشابوری، ابوالحسن خرقانی، رودکی، عبید زاکانی، محمد تقی بهلول، فرخی سیستانی، فرخی یزدی، ناصر خسرو، منوچهری دامغانی، صائب تبریزی، دهخدا، نیما یوشیج، سهراب سپهری، ایرج میرزا، پروین اعتصامی، شهریار، با یاد بزرگ دانشگاه عشق، و تاریخ سازان دفاع مقدس، علل شروع جنگ، بررسی علل شروع جنگ، قصد صدام تجزیه خوزستان از ایران، خیال واهی صدام برای سرنگون کردن دولت انقلابی ایران، سخنان حضرت امام خمینی(ره) درباره جنگ، هفت سین جبهه، داستان عمو نوروز و هفت سین، لبخند بزن رزمنده شب عیده، «مردی با چهار گلوله در بدن»، مهم ترین عملیات های هشت سال جنگ تحمیلی، فهرست تقویمی عملیات ها در ۸ سال دفاع مقدس، پیام بسیجی روایتی دیگر در دلباختگی، جوانان ما دین گریز نیستند، آسیب شناسی تربیت دینی جوانان و تعالی فرهنگی، پرسش ها و پاسخ ها، عوامل مربوط به نوجوانان و جوانان، نتیجه گیری.

رضا خدری که این روزها به عنوان استاد دانشگاه فعالیت می‌کند، در سال های دفاع مقدس به عنوان خبرنگار جبهه و روزنامه نگار در مناطق جنگی حضور داشته است. کتاب «در خلوت تنهایی» با عنوان فرعی «با یاد بزرگ دانشگاه عشق»، شامل برخی از دل نوشته ها، مناجات ها، مطالب ادبی و همچنین بخش هایی درباره سال های دفاع مقدس و عملیات های جنگی ایران است.

این کتاب با ۱۸۴ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۲۰ هزار ریال منتشر شده است.


 

 کتاب مردمی ایثار


 
ایثار و مردم
 کتاب «ایثار و مردم» نوشته دوهزار نفر از مردم ایران و شمار اندکی از مردم جهان درباره مفهوم ایثار و فداکاری منتشر شد. این یادداشت‌ها در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گردآوری شده بود.نخستین جلد از کتاب مردمی ایثار با عنوان «ایثار و مردم» به کوشش ایرج گلشنی، محمد رحیمی و فرشته امیری منتشر شد.
در دیباچه این کتاب می‌خوانیم: «این اثر، بر اساس تعاریف موجود و مرسومی که برای کتاب قائل‌اند، ممکن است «کتاب» نباشد! زیرا، یاد داده و یاد گرفته‌ایم که کتاب را اثری بدانیم با یک یا چند نویسنده یا مولف با نضج و الفتی در ابتدا  و متن انتها؛ حال اگر اثری خلق شودکه 2000 نویسنده داشته باشد، هر کدام از نویسندگان، حرف خودش را بزند و هرکدام، سبک و لحنی در قلم داشته باشند و هر کدام، حس و حالی؛ شاید برای عده‌ای سخت باشد که این اثر را «کتاب» بخوانند! اما واقعیتی را که اکنون می‌خوانید و ورق می‌زنید، تالیف 2000 نفر از هم‌وطنان ما – و عده‌ای از مردمان دیگر کشورها- است؛ حال، چه نام کتاب بر آن بنهیم و چه در جست‌و جوی نامی جدید برای آن باشیم.»
محتوای این اثر از خلال یادداشت‌هایی درباره مفهوم ایثار که در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گردآمده بود، درج شده است. مردمانی از ایران، میانمار، هند، پاکستان، انگلستان و برخی دیگر از کشور‌ها دریافت و تلقی خود را از مفهوم ایثار نوشته‌اند و این یادداشت‌ها پس از نظر داوران در 9 دسته شعر، متن ادبی، انشاء و تحلیل، خاطره و داستان، عبارت و جمله، نقد و نظر، طنز و تجسمی تنظیم و در کتاب آمده‌اند.
«ایثار و مردم» در هفت فصل با نام‌های «خاطره و داستانک»، نقادانه، انگارانه، ادیبانه، طنازانه، نگارانه و تصاویر و مستندات تدوین شده و در پایان هم اطلاعات فردی نویسندگان آثار و مشخصات استادان گروه بررسی و انتخاب دست‌نوشته‌ها آورده شده است.
در بخش «جمله و عبارت» از قلم امیرحسین نیلچی‌زاده می‌خوانیم: «ایثار یعنی از خود گذشتگی یک پدر و یا مادر در راستای سازگاری با همسر ناسازگار به جهت استحکام بنیان خانواده. ایثار، تحمل صبر و حرکت موثر در جهت اصلاح همسر ناسازگار»
شروین ملک‌محمدی، دانش‌آموز هشت ساله درباره ایثار نوشته است: «ایثار یعنی شهدای هسته‌ای. ایثار یعنی مامان مهین که درس خواند اما چون من در خانه تنها بودم سر کار نرفت تا من باسواد شوم.»
در برداشت حمیدرضا قندی از مفهوم «ایثار» می‌خوانیم: «ایثار، یعنی شخصی که ماسک شیمیایی احتیاج دارد؛ اما برای زنده ماندن همرزم خود، از خودگذشتگی می‌کند و ماسک را به صورت او می‌زند.»
«ایثار و مردم» را انتشارات خانه فرهنگ ایثار و مقاومت با شمارگان سه‌هزار و 300 نسخه، قطع وزیری، 289 صفحه و به بهای 100‌ هزار ریال روانه بازار نشر کرده است.




منابع:
مهر
ایبنا