تبیان، دستیار زندگی
محققان آمریکایی دریافتند که مصرف هلو و شلیل می تواند چاقی را در افراد کاهش دهد و به کنترل فشار و قند خون کمک کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هلو و شلیل؛ ضدچاقی، ضدفشارخون


محققان آمریکایی دریافتند که مصرف هلو و شلیل می‌تواند چاقی را در افراد کاهش دهد و به کنترل فشار و قند خون کمک کند.

هلو

هلو ضد چاقی است
تیمی از محققان آمریکایی اطلاعات جالب‌توجه و جدید را درباره هلو و نقش آن در مبارزه با بیماری چاقی و کمک به از بین بردن آن به دست آوردند.
این میوه حاوی شمار زیادی از ترکیبات طبیعی موثر است که با چاقی مبارزه می‌کند و به انسان کمک می‌کند تا از کالری‌های اضافی رهایی یابد.
نتایج این تحقیقات در کنفرانس علمی اخیر جمعیت شیمی آمریکا در شهر فیلادلفیا ارائه شد که در آن شماری از نخبگان دانشگاهی و اساتید دانشگاه‌های جهان شرکت داشتند.
میوه هلو حاوی ترکیباتی طبیعی است که نقش موثری در درمان اختلالات متابولیک دارد. این اختلالات همراه بیماری چاقی است. این بیماری در برهه اخیر به طرز هولناکی گسترش یافته است و جان صدها میلیون نفر را در سطح جهان تهدید می‌کند.
محققان تصریح کردند: هلو حاوی گروهی از ترکیبات فنلی است که دارای ویژگی ضدالتهابی و ضد چاقی است و با یکدیگر تأثیر مکمل دارند و از طریق چند استراتژی با سلول کار می‌کند و در نهایت در کاستن از میزان چاقی و سوختن آن‌ها کمک می‌کنند که از جمله این ترکیبات فنلی "clorogenic acids" و"quercetin" و"catechines" است.
محققان به‌طور مفصل مکانیزم کاری هلو را بررسی کردند و گفتند که این ترکیبات با یکدیگر به‌طور مکمل کار کرده و تأثیر ضدچاقی خود را در بسیاری از سلول‌های بدن انسان برجای می‌گذارد که در نهایت باعث از دست دادن چربی می‌شود. این مواد همچنین می‌توانند زیان‌های کلسترول بد بر رگ‌ها را کاهش دهد که این امر به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز کم می‌کند.

هلو و شلیل منبع خوبی از ویتامین c و بتاکاروتن است و مصرف آن‌ها در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و بیماری‌های التهابی نظیر استئو آرتریت، آسم و آرتریت روماتوئید نقش موثری دارد

تأثیر هلو و شلیل در کنترل فشارخون
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت بجنورد گفت: مصرف هلو و شلیل در کنترل قند خون و پیشگیری از فشارخون بالا موثر است.
شهلا جودت افزود: هلو و شلیل از منابع غنی پتاسیم به شمار می‌رود و پتاسیم در کاهش و کنترل فشارخون تأثیر بسزایی دارد.
وی ادامه داد: فیبر موجود در این میوه‌ها موجب کاهش سرعت جذب قندها می‌شود و میزان حساسیت به انسولین با این شرایط افزایش می‌یابد بنابراین مصرف این دو میوه در کنترل قند خون موثر است.
جودت، حفظ سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از یبوست را از دیگر مزایای این دو میوه تابستانی، ذکر و تصریح کرد: هلو و شلیل منبع خوبی از ویتامین c و بتاکاروتن است و مصرف آن‌ها در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و بیماری‌های التهابی نظیر استئو آرتریت، آسم و آرتریت روماتوئید نقش موثری دارد.

شلیل

شلیل در کاهش وزن موثر است
کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: هر دانه شلیل متوسط، به‌طور تقریبی 50 کالری انرژی دارد و چون فیبر بالا داشته و چربی ندارد میوه بسیار خوبی برای کاهش وزن و رژیم‌های لاغری است.

اصغر نقشی افزود: پتاسیم آن نیز موجب افزایش شادابی و تحرک در فرد می‌شود،  فشارخون بالا را کنترل می‌کند و خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می‌دهد.
وی از تأمین آب مورد نیاز بدن با مصرف شلیل گفت و تشریح کرد: شلیل منبع غنی ویتامین‌های آ و ث بوده و نیز منبع خوبی از پتاسیم است و می‌تواند آب مورد نیاز بدن را تأمین کند.
نقشی با اشاره به نقش شلیل در سلامت استخوان ادامه داد: ویتامین ث موجود در شلیل اثرات مفید در سلامت پوست، دندان و استخوان دارد.
کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: این میوه منبع بسیار غنی از بتاکاروتن است، ضمن آن‌که بتاکاروتن با خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار نیرومندی که دارد و با ارتقای سطح ایمنی بدن از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.
وی اظهار کرد: مصرف شلیل می‌تواند در کنترل قند خون موثر باشد.
نقشی با اشاره به تأثیر شلیل در سلامت پوست تأکید کرد: در فصل تابستان که ما در تماس با اشعه خورشید هستیم، خوردن مرتب این میوه مفید و حتی استفاده از ماسک آن اثرات بسیار خوبی بروی پوست ما دارد و از پیری ناشی از آفتاب جلوگیری می‌کند و برای سلامت پوست و لایه‌های محافظتی بدن مفید است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منابع:
فارس
ایسنا
خاورمیانه

مطالب مرتبط:
تا وقت باقی است نوش جان کنید: هلو!
چه می‌کند این هلو!
هلو؛ میوه ای برای شادابی پوست
8 تا از کم‌کالری‌ترین میوه‌های تابستانی
شلیل، دوای گرمای تابستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.