تبیان، دستیار زندگی
براى فرزندان ما انجام تکالیف درسى و امور آموزشى در محیط خانه باید بصورت یک فرهنگ درآمده و به عنوان یکى از برنامه هاى عادى روزانه براى آنان نهادینه گردد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخاب مدرسه و فراهم کردن فضای امن خانوادگی(2)

فراهم‌کردن شرایط مناسب و فضاى امن خانوادگى

ایجاد فضا و بسترى مناسب براى درس خواندن فرزندان در منزل، از دو نظر قابل توجه است:

منظر اول، فراهم آوردن شرایط فیزیکى مناسب براى درس خواندن است. فضاى مناسب و ابزار کار لازم دو مقوله‌ى مورد توجه در این راستا به شمار مى‌آیند.

تحقیقات نشان داده است فراهم آوردن میز تحریر، کتاب‌هاى درسى و غیر درسى و وسایل کمک‌آموزشى همچون ماشین حساب و حتى رایانه در پیشرفت تحصلى دانش‌آموزان موثرند. هم‌ چنین فضاى مناسبى همچون یک اتاق مستقل یا محلى که از سر و صدا و مزاحمت دیگران بدور باشد براى درس‌خواندن، لازم و ضرورى است.

منظر دوم فراهم آوردن شرایط روانى مناسب براى درس خواندن فرزندان است. چنین فضایى زمانى ایجاد مى‌گردد که فرزند ما از دغدغه و اضطراب جدال والدین با همدیگر یا جدال و بحث آن ها با فرزندان یا هرگونه شرایطى که در محیط منزل ایجاد تنش و سر و صدا یا نگرانى نماید، بدور باشد.

هم‌چنین فرزندمان باید از آرامش نسبى محیط خانواده مطمئن بوده و حتى محیط زندگى او از شادى و نشاط برخوردار گردد. برنامه‌ریزى براى اوقات فراغت تا حدود زیادى این نشاط و امیدوارى را در کودکان ایجاد نموده و محیط سالم و پر از رغبتى را براى فرزندان جهت درس خواندن رقم خواهد زد.

ارتباط با مدرسه و مربیان

یکى از مهم‌ترین امورى که والدین براى مشارکت در برنامه‌ریزى تحصیلى و مساعدت به فرزندان خود باید عهد‌ه‌دار گردند تماس و ارتباط مستمر با مدرسه‌ى فرزندان خود است. این ارتباط مى‌تواند به دلایل زیر صورت پذیرد:

الف- اطلاع از وضعیت درسى و تحصیلى دانش‌آموزان.
ب- اطلاع از شرایط تربیتى و رفتارى دانش‌آموزان.
ج- کسب آگاهى از استعداد تحصیلى و نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان.
د- اخذ توصیه‌هاى لازم به منظور کمک و مساعدت درسى به دانش‌آموزان.
هـ - هماهنگى و وحدت رویه‌ى خانه و مدرسه در امور تحصیلى و رفتارى دانش‌آموزان.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع:  ویستا
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا