تبیان، دستیار زندگی
در میان تمام اتفاقات خوب؛ پریشب در حال برگزاری بازی گزارشگر بازی به نکته ای حاشیه ای از این دیدار اشاره کرد که سر و صدای زیادی ایجاد کرد و واکنش های فراوانی را به همراه داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از آب نخوردن آمریکایی ها تا پذیرایی ایرانی ها


در میان تمام اتفاقات خوب؛ پریشب در حال برگزاری بازی گزارشگر بازی به نکته ای حاشیه ای از این دیدار اشاره کرد که سر و صدای زیادی ایجاد کرد و واکنش های فراوانی را به همراه داشته است.

والیبال

تیم ملی والیبال ایران در دومین دیدار خانگی خود توانست تیم ملی آمریکا را از پیش رو بردارد تا حالا دیگر به عنوان یک قطب در والیبال از ایران یاد شود. اما خارج از تمام اتفاقات و شرایط ایران در لیگ جهانی ، جدال با آمریکا بر روی تور از حساسیت بیشتری برای مردم ایران برخوردار بود و پیر و جوان ، زن و مرد پای گیرنده های خود برای پیروزی ایران دعا می کردند.

بازتاب پیروزی ایران درشبکه های اجتماعی و دست به دست شدن کاریکاتورها ، پیام ها و استیکرهای مختلف بازیکنان گواه بر جشن و غرور مردم ایران بود که حتی به خیابان ها کشیده شد که نشان از میزان توجه مردم ایران به این رقابت داشت.
بازی والیبال ایران و آمریکا، یک رقابت کاملا ورزشی که پر بود از نمادهای دوستی دو ملت. اینجا اصلا پای دولت آمریکا، جنگ، تحریم و تهدید در میان نبود.اتفاقاتی که خود ورزشکاران آمریکا و همراهانشان از آن به نیکی یاد کردند و آرزو داشتند بار دیگر بتوانند به ایران بازگردند.سرمربی آمریکا در نشست خبری پس از دیدار با ایران، گفت: تجربه بسیار خوبی در ایران داشتم واز حضور در ایران لذت بردم، این برای ما بسیار خوب است که چند روز مهمان مردم مهمان‌نواز ایران بودیم. فرصت داشتیم که در این فرصت یک روز برای صرف ناهار به خارج از محیط والیبال برویم و در محیط کوهستانی غذا صرف کنیم.

مردم ایران بسیار رابطه خوبی با ما داشتند. من فکر می کنم رابطه ایران و آمریکا در آنچه از رسانه‌ها منعکس می شود، خوب نیست. اما پیامی به مردم کشورم خواهم داد که در ایران بسیار با مردم خونگرمی روبه‌رو بودم.
اما در میان تمام اتفاقات خوب؛ دیشب در حال برگزاری بازی گزارشگر بازی به نکته ای حاشیه ای از این دیدار اشاره کرد که سر و صدای زیادی ایجاد کرد و واکنش های فراوانی را به همراه داشته است.  بازیکنان این تیم در بازی دوم هم اگرچه پیش از افطار به سالن آمدند تا گرم کنند، به احترام روزه داران روی سکوها تا زمان پخش اذان مغرب، جرعه ای آب ننوشیدند تا حتی محتشمیان، گزارشگر  بازی هم از آنها تشکر کرد.

سرمربی آمریکا در نشست خبری پس از دیدار با ایران، گفت: تجربه بسیار خوبی در ایران داشتم واز حضور در ایران لذت بردم، این برای ما بسیار خوب است که چند روز مهمان مردم مهمان‌نواز ایران بودیم. فرصت داشتیم که در این فرصت یک روز برای صرف ناهار به خارج از محیط والیبال برویم و در محیط کوهستانی غذا صرف کنیم. مردم ایران بسیار رابطه خوبی با ما داشتند. من فکر می کنم رابطه ایران و آمریکا در آنچه از رسانه‌ها منعکس می شود، خوب نیست. اما پیامی به مردم کشورم خواهم داد که در ایران بسیار با مردم خونگرمی روبه‌رو بودم

خبری که شاید پرداختن به آن خیلی مهم نباشد اما مردم ایران همواره به مسائل مختلف و حاشیه ای کم اهمیت توجه فراوانی دارند. شاید تفکیک کردن اتفاقات فراوان ورزشی ، اجتماعی ، سیاسی در جامعه ایران یکی از مهمترین مساله ها به شمار برود که همواره اتفاقات بدی را برای کشورمان به ارمغان آورده است. این اتفاق باعث شد تا به شخصیت و طرز رفتار ایرانی ها در شبکه های اجتماعی نگاهی بی اندازیم . مساله ای که باعث شده است چندین بار فرهنگ غنی ایرانی زیر سوال برود.  برای اثبات این مساله نمونه های فراوانی وجود دارد. نگاهی به گذشته و رفتار ایرانی ها با مسی ستاره آرژانتینی در شبکه های اجتماعی ، یا برخورد با داوران بازیهای آرژانتین و عراق ، شادی کردن در خیابان پس از شکست در جام جهانی ؛ رای دادن به چهره های ورزشی در شورای شهر ، پخش کردن شایعه هتل مهاباد که منجر به آتش سوزی شد ......
درسال های اخیر و با ورود گوشی های هوشمند شاهد برخی شایعه پراکنی ها و کپی پیست کردن مطالبی  بوده ایم که یک دینار هم نمی ارزد و حتی تحقیقی برای مطالب انجام نمی دهیم و عده ای هم در خفا نشسته اند و هوش و ذکاوت ایرانی ها را اندازه گیری می کنند. وضعیت ایرانی ها از نظر تفکر آنچنان برآشفته و بی سامان است که حتی به کوچکترین جک هایی که در مورد بزرگان مان ساخته می شود می خندیم و بعد خودمان را انسان هایی با فرهنگ غنی می دانیم غافل از آنکه با تیشه به ریشه کشور و فرهنگ مان می زنیم. خودمان مطالبی را منعکس می کنیم که تفاوت شایعه و واقعیت را نمی دانیم.

جا دارد نکته ای را اشاره کنیم که این همه خصوصیات ایرانی ها نیست و ما ویژگی هایی داریم که نظیر آن را در هیچ یک از کشورهای دنیا پیدا نمی کنید اما احساسی بودن عام مردم و عدم مطالعه های مناسب و طرز نادرست از وسایلی که به تازگی به زندگی مان راه یافته است باعث شده است تا با دامن زدن به حاشیه های بعضا نادرست کشورمان را در معرض خطر های جدی قرار دهیم همان طور که یکی از هتل های شهر مهاباد به خاطر پخش شایعه های نادرست به آتش کشیده شد.

آمریکایی ها در سالن آزادی آب نخوردن و این برای ما با ارزش است اما آیا این مساله ای مهم است که تمام مردم ایران این مساله را به عنوان مساله ای مهم یاد کنند؟آیا توجه ای به پذیرایی ایرانی ها از آمریکایی ها شد که حتی خود آمریکایی ها بارها از آن به نیکی یاد کردند؟چرا ایرانی ها خود را همواره پایین تر از همه می دانند؟  ما نمی گوییم در کشورمان دروغ نیست . ما نمی گوییم کشورمان هیچ مشکلی ندارد . ما نمی گوییم ما از همه کشورها بالاتر هستیم اما این بی انصافی است که ما خودمان را نادیده بگیریم و همواره تلاش های کشورمان را برای رسیدن به عرصه های جهانی و بین المللی نادیده گرفته و چشم مان فقط به مسائل دیگر باشد.

البته این تمام آنچه گفته شد نبود و همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد ایرانی ها نکات مثبت فراوانی دارند که تمام توریست ها و تیم های مهمان به آن اشاره می کنند و کار تا جایی پیش رفته است که والیبالیست خارجی فنلاندی یکی از تیم های لیگ برتری با راه اندازی وبلاگی به ویژگی های خوب ایرانی ها می پردازد و تمام گفته های رسانه های غربی را جوی غیر منصفانه می داند که حتی مراجعه کنندگان آن بیش از 5 میلیون نفر می باشد .

امیدواریم حتی اگر زمان زیادی را در اینترنت و فضای مجازی هستیم این فضا را به جایگاهی برای رشد و آگاهی مان تبدیل کنیم.  روح های ما هم همانند شکم مان نیازمند غذا و خوراک هستند. مغزهای ما همانند بدنمان نیازمند پوششی از آگاهی و دانش فاخر است. به همین دلیل اگر می خواهید روزهای بهتری برای خودمان در کشور و جامعه مان رقم بزنیم هیچ راهی نداریم به جز آنکه بیش از گذشته مطالعه کنیم ،تحقیق کنیم و تنها کمی خودمان را باور داشته باشیم تا بتوانیم به راحتی به خواسته هایمان برسیم و جامعه مان را ترقی دهیم . جامعه ای که من و شما باید آن را بسازیم تا شرایط بهتری برای زندگی کردن خود و فرزندانمان ایجاد کنیم.

رضا سیگاری

بخش ورزشی تبیان