تبیان، دستیار زندگی
دیروز گزارشی منتشر کردیم و درباره اعتراض های زود هنگام به «ماه عسل» و جابجایی احتمالی محمود گبرلو و فرزاد حسنی برای اجرای برنامه «هفت» نوشتیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسخ علیخانی و گبرلو به شایعات


دیروز گزارشی منتشر کردیم و درباره اعتراض های زود هنگام به «ماه عسل» و جابجایی احتمالی محمود گبرلو و فرزاد حسنی برای اجرای برنامه «هفت» نوشتیم.

برنامه تلویزیون

علیخانی یک شب بعد درباره اعتراض ها به ماجرای پسری برای نشان دادن میزان عشقش خود را از ساختمان پرت کرده  ، پاسخ داد. او در ابتدای برنامه «ماه عسل» از تفاوت دیدگاه‌ها سخن گفت و این نکته را یادآوری کرد که جذابیت ماه عسل در همین تفاوت نگاه‌ها، زاویه دید و برداشت‌های گوناگون و مختلف افراد از یک موضوع واحد و یکسان است. وی تأکید کرد که در برنامه دیشب کسی قصد تبلیغ خودکشی را نداشته و اصلا اتفاقی که برای مهدی افتاد خودکشی نبود، بلکه طی یک تصمیم هیجانی برای اثبات علاقه اش به همسرش خود را از پنجره به پایین پرت می‌کند. با این باور که برایش هیچ اتفاقی نمی افتد.

گبرلو

گبرلو می رود؟ نمی رود؟
روزگذشته محمود گبرلو مجری و تهیه کننده برنامه سینمایی «هفت» در این باره پاسه داد و گفت: بنا به اعلام شبکه سه سیما در سه هفته آتی برنامه هفت به‌روی آنتن این شبکه نمی‌رود. با توجه به اینکه جمعه‌های پیش رو با برنامه‌هایی چون برگزاری مراسم شب احیا، ولادت یکی از ائمه(ع) و روز قدس مصادف شده است؛ ترجیح بر این شد که سه هفته برنامه «هفت» پخش نشود.وی ادامه داد: بعد از این سه هفته و از دوم مرداد‌ماه تیم تولید برنامه سینمایی«هفت» با قوت بیشتر کار را ادامه خواهند داد و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا با ایده‌هایی نو برنامه‌ای تازه را ارائه دهیم.گبرلو ضمن گلایه از پرداخت برخی شایعات در سایت‌های خبری گفت: در روزهای گذشته شایعاتی هم شنیدم و از برخی دوستان رسانه‌ای گله‌مندم که بدون پیگیری موضوع، این شایعات را پخش می‌کنند. انتظار این است که اهالی رسانه دانشی فراتر از مباحث زرد را برای نقد یک برنامه تحلیلی سینما به کار ببرند و درگیر مباحث زرد رسانه‌ای نشوند.

مدیر شبکه 3: تغییر در «هفت» اجتناب‌نا‌پذیر است
با این حال غلامرضا میرحسینی مدیر شبکه سه سیما درباره جزییات تغییر در برنامه سینمایی «هفت» گفت: ایجاد تغییرات در برنامه‌های این شبکه اجتناب ناپذیر است، مخصوصاً تغییر در محتوای برنامه «هفت» که با توجه به رویکرد جدید شبکه سه سیما مبنی بر تفریح، سرگرمی و مسابقه قطعاً تغییر می‌کند. سیاست شبکه‌ها تفاوت پیدا کرده است و به‌عنوان مثال شبکه پنج به‌عنوان شبکه اقتصادی انتخاب شده است و اگر قرار است کار سینمایی انجام دهد با رویکرد اقتصاد سینما وارد عمل می‌شود، ما هم باید با رویکرد جدید شبکه برنامه‌های خود را تولید کنیم.وی افزود: این اقدام می‌تواند به‌معنای تغییر اساسی در برنامه «هفت» باشد و تا تغییر در دکور، مجری، تهیه‌کننده، ساختار و مهمانان و ... ادامه داشته باشد که این امر طبیعی است و نتیجه آن هم پس از بررسی آن مشخص می‌شود.میرحسینی اضافه کرد: برنامه «هفت» به‌دلیل تقارن با آغاز ماه مبارک رمضان دچار تعطیلی شد و همین اتفاق باعث شده که شایعات تغییرات آن دامن زده شود، اما این برنامه موقتاً تعطیل شده است، ممکن است بلافاصله پس از ماه رمضان و یا با اندکی فاصله و در فرصت دیگری پس از ایجاد تغییرات از شبکه سه سیما پخش شود، اما اینکه افراد دیگری اجرای این برنامه را به‌عهده داشته باشند چنین چیزی فعلاً در دستور کار ما نیست.مدیر شبکه سه سیما با بیان اینکه تغییر محتوا، محور و ساختار برنامه «هفت» در اتاق فکر این شبکه در حال بررسی است، گفت: اگر به نتیجه برسیم که باید تغییر کند این اتفاق خواهد افتاد و در غیر این صورت ممکن است برنامه طبق روال همیشه ادامه پیدا کند.وی تصریح کرد: تغییرات یک برنامه صرفاً ممکن است که با تغییر رویکرد و بدون تغییر در فضاهای دیگر هم امکان‌پذیر باشد مانند برنامه «تهران 20» که با تغییر اسم اما با همان دکور و مجری برنامه به اقتصاد پرداخت.میرحسینی خاطرنشان کرد: زمانی که برنامه‌ریزی‌ و بررسی‌های ما تمام شود می‌توان گفت که تغییرات این برنامه می‌تواند جزیی و یا اساسی باشد و در حال حاضر در حال بررسی آن هستیم.وی افزود: خواهش من این است که دوستان و همکاران رسانه‌ای گمانه‌زنی‌ها را ملاک قرار ندهند که به تخریب و نقد فرد و یا مجموعه‌ای منجر شود.مدیر شبکه سه توضیح داد: تا به امروز ما با هیچ مجری دیگری مذاکره نداشتیم و تغییرات برنامه‌ در مرحله بررسی در اتاق فکر شبکه است و پس از نتیجه‌گیری و خروجی، باید برای آن تصمیم‌گیری کرد ، اما این را می‌گویم که امکان هر چیزی حتی تغییر در زمان پخش آن هم وجود دارد.
خب قضاوت با شما، حرف های مدیر بوی تغییر در «هفت» نمی دهد؟

حاشیه ها به سریال مناسبتی شبکه یک هم رسید. در پی پخش تنها سه قسمت از سریال «پایتخت 4»، انتقادهایی درباره‌ این سریال در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شد که از آن جمله می‌توان به طرح مساله‌ی برهم‌ریختگی تاریخی ماجرای سقوط هواپیمای مالزیایی و تشکیل شورای شهر در قصه سریال ماه رمضان شبکه یک اشاره کرد.بر این اساس یکی از نویسندگان «پایتخت 4» در مقام پاسخ به این انتقادها برآمد.

پاسخ نویسنده «پایتخت» به حاشیه‌های اخیر
حاشیه ها به سریال مناسبتی شبکه یک هم رسید. در پی پخش تنها سه قسمت از سریال «پایتخت 4»، انتقادهایی درباره‌ این سریال در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شد که از آن جمله می‌توان به طرح مساله‌ی برهم‌ریختگی تاریخی ماجرای سقوط هواپیمای مالزیایی و تشکیل شورای شهر در قصه سریال ماه رمضان شبکه یک اشاره کرد.بر این اساس یکی از نویسندگان «پایتخت 4» در مقام پاسخ به این انتقادها برآمد.
حسن وارسته تصریح کرد: به نظرم دوستان بهانه‌های بنی‌اسرائیلی می‌گیرند. ما خودمان بهتر از هر کس بحث سقوط هواپیمای مالزیایی را می‌دانیم و حتی زمانی که قصه را پیش می‌بردیم خودمان نسبت به تمام جریان‌ها واقف بودیم. حتی زمانی که هواپیمای مالزیایی سقوط کرد، «پایتخت 3» در حال پخش بود و زمانی بود که بازیگر نقش چوچانگ به مناسبت چهارشنبه‌ سوری به ایران آمده بود و ما می‌توانستیم همان موقع به جریان اشاره کنیم ولی ما هیچ تأکیدی بر این قضیه نداشتیم و بنا را روی یک هواپیما گذاشتیم و هیچ آدرسی هم ندادیم؛ بنابراین تمام این حرف‌ها ایرادهای بنی‌اسرائیلی است و ما نسبت به تمام آنها واقفیم.

برنامه تلویزیون

وی سپس به بخش انتخاب اعضای شورای شهر در داستان «پایتخت 4» و اینکه گفته می‌شود تاریخ دقیقی ندارد، اشاره کرد و توضیح داد: در مورد شورای شهر هم جا دارد به این نکته اشاره کنم که ما در داستان‌های درام همیشه با تماشاگر قراری می‌گذاریم و تماشاگر هم درامی را که ما باورپذیر کرده‌ایم، می‌پذیرد؛ وگرنه خودمان هم می‌دانستیم که برگزاری شورای شهر چه زمانی است. چه زمان این اتفاق افتاده که یک هفته به ماه مبارک رمضان باقی مانده، شورای شهر برگزار شود! به همین خاطر تاریخ، خیلی برایمان مهم نیست بلکه آنچه مهم است قصه است؛ اگر این‌طور باشد که تمام آثار جهان را باید زیر تیغ نقد برد.
این نویسنده همچنین درباره بازخوردها نسبت به «پایتخت» در فضای مجازی مطرح کرد: ما این روزها اگرچه در منطقه شیرگاه مازندران سخت مشغول کار هستیم، ولی از فضاهای مجازی هم بی‌خبر نیستیم و می‌دانیم که چه پیش می‌آید. برای ما مهم این است که قصه‌ای که روایت می‌شود برای تماشاگر باورپذیر باشد. ما خودمان بیش از هر کسی نسبت به ضعف‌ها و قوت‌هایمان واقف هستیم و به نوعی آگاهانه و عامدانه پیش می‌رویم. ما قرار است در قصه درامی را اجرا کنیم و با تماشاگرمان یک قرار بگذاریم.او در عین حال خاطرنشان کرد: البته با این وجود نیز به این نوع نگاه‌ها و نقدها احترام می‌گذاریم؛ چراکه همین حرف‌ها نشان می‌دهد که اثر، سلامت خودش را حفظ کرده است.

فرآوری: منیژه خسروی
بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: جام جم، تسنیم ، ایسنا