تبیان، دستیار زندگی
تیم ملی والیبال ایران نخستین شکست تیم ملی آمریکا، مدافع عنوان قهرمانی لیگ جهانی را مقتدرانه در تهران رقم زد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

il آمریکا زانو زد


تیم ملی والیبال ایران نخستین شکست تیم ملی آمریکا، مدافع عنوان قهرمانی لیگ جهانی را مقتدرانه در تهران رقم زد.

امشب سالن 12 هزار نفری آزادی تهران پر از هوادارانی بود که برای تماشای مسابقه والیبال ایران و امریکا از هفته ششم لیگ جهانی 2015 از ساعتی قبل تمام صندلی‌ها و سکوها را پر کرده بودند. حتی جای سوزن انداختن هم در سالن نبود. خوشحالی تماشاگران پس از پیروزی سه بر صفر مقابل صدرنشین گروه A وصف‌ناپذیر بود.

با فریادهای ایران ایران هزاران تماشاگر، جو عجیبی بر سالن حاکم شده بود. ملی پوشان ایران با پیراهن سرخ برابر سفید و سورمه‌ای پوشان آمریکا به میدان رفتند.

در نخستین میزبانی ایران در فصل جاری لیگ جهانی والیبال، مجتبی میرزاجانپور، سعید معروف، محمد موسوی، شهرام محمودی، عادل غلامی، میلاد عبادی پور و مهدی مرندی ترکیب تیم ایران در شروع مسابقه بودند.

ست نخست: 25-19 ایران

والیبال ایران و امریکا

جو سالن تماما به سود ایران بود. آمریکایی‌ها تا حد زیادی تحت تاثیر شرایط سالن و تشویق های مکرر تیم ایران بودند و شروع خوبی نداشتند. ایران با بازی تماشایی معروف و نقش آفرینی خوب محمودی همان ابتدا سه – چهار امتیاز جلو افتاد. بازیکنان ایران که بارها در این سالن به میدان رفته بودند، به خوبی سرویس می‌زدند و در کارهای سرعتی بهتر از حریف بودند.

در این دیدار هم تمرکز حملات تیم ایران از منطقه دو بود. میرزاجانپور به خوبی از پاس‌های بلند امتیاز می‌ساخت. ایران 16 بر 11 از حریف جلو بود. تماشاگران غرق شادی بودند و پرچم سه رنگ ایران را در دست داشتند. اگر چه راسل و اندرسون در حملات برق‌آسا عمل می کردند اما توپ گیری‌های خوب مرندی اجازه نمی‌داد اختلاف امتیازها زیاد شود.

مکسول هالت تلاش زیادی می کرد تا روی تور سد محکمی را پدید آورد. اما نمایش خیره کننده سرعتی از موسوی تلاش او را بی‌نتیجه می‌گذاشت. ایران ست نخست بازی را مقتدرانه با امتیاز 25 بر 19 به سود خود تمام کرد.

ست دوم: 29-27 ایران

تیم والیبال آمریکا در ست اول مسابقه 12 خطا داشت. بازیکنان این تیم نمی‌توانستد بی‌نقص سرویس بزنند. همین موضوع دریافت‌های اول تیم ایران را راحت می‌کرد. شهرام محمودی بارها با پروازهای خیره‌کننده خود قلب دفاعی حریف را می‌شکافت. ایران در استفاده از تاکتیک پایپ موفق‌تر از حریف بود. در آمریکا اما متیو اندرسون همچنان بارقه هایی از امید را زنده نگه می‌داشت. آمریکایی‌ها در ست دوم محتاط‌تر بازی می‌کردند. با این حال روند کار در دست تیم ایران بود. دیوید اسمیت سرانجام موفق شد با چند سرویس خوب و بهره بردن از ضعف دریافت ایران کار را به تساوی بکشد. همین کافی بود تا آمریکایی‌ها با دریافت‌های خوب شوجی و اسپک‌های طلایی اندرسون سرانجام یک امتیاز پیش بیفتند. مجری سالن سعی می‌کرد تا از طریق بلندگو تماشاگران را تهییج کند. بازی خوب و موثر کریستنسون و هالت موجب شد خیلی زود آمریکا امتیاز جلو بیفتد. این برتری حتی تا امتیاز 19 ادامه داشت. کواچ سعی داشت تا با گرفتن وقت استراحت تیمش را به بازی برگرداند. مهدوی و فرهاد قائمی به میدان رفتند. مهدوی موفق شد تا با دفاع موثر ایران را به یک قدمی آمریکا برساند. کار در امتیازهای پایانی پایاپای پیش رفت.

یک کار سرعتی از عادل غلامی کار را در امتیاز 23 به تساوی کشاند. هیچ یک از دو تیم سرتسلیم شدن نداشتند. اندرسون براستی بهترین مهره آمریکایی‌ها بود. موسوی هم در ایران نقش‌آفرینی فوق‌العاده‌ای داشت. امریکا 26 بر 25 از ایران پیش افتاده بود. عبادی‌پور اما در یک کار ترکیبی باز هم کار را مساوی کرد. سرانجام ایران با سرویس عالی قائمی یک امتیاز جلو افتاد. آمریکا تقاضای ویدیو چک داد اما پذیرفته نشد. ایران در نهایت با سرویس خوب موسوی و اشتباه حریف 29 بر 27 ست دوم را برد و یک امتیاز از این مسابقه را برای خود قطعی کرد.

ست سوم: 25-20 ایران

آمریکایی‌ها در ست سوم چیزی برای از دست دادن نداشتند. آنها از همان ابتدا کار را محکم آغاز کردند. در مقابل بازیکنان ایران که حسابی روحیه گرفته بودند هم با اقتدار برای کسب هر سه امتیاز این دیدار می جنگیدند. بازی تماشایی قائمی و محمودی سرانجام ایران را از حریف جلو انداخت. آمریکایی‌ها در آستانه نخستین باخت خود در لیگ جهانی 2015 بودند. اسپرو سرمربی این تیم تلاش زیادی می‌کرد تا با تغییر ارنج تمیش را به بازی برگرداند. موسوی در این دیدار نمایش خوبی در دفاع روی تور داشت. معروف هم با پاس‌های بی‌نقص خود دفاع روی تور حریف را جا می‌گذاشت. تیم ایران در ست سوم به مراتب بهتر از حریف کار کرد. تماشاگران لحظه‌ای دست از تشویق نمی‌کشیدند. عادل غلامی موفق‌تر از سرعتی‌های حریف از توپ‌های برگشتی امتیاز می ساخت. مهدی مرندی هم به واقع در توپ‌گیری عالی بود. تیم ملی والیبال ایران با ارائه یک نمایش منطقی ست سوم بازی را هم با امتیاز 25-20 به سود خود تمام کرد.

سرانجام تیم ملی والیبال ایران با نتیجه 3 بر صفر و امتیازهای ( 25-19، 29-27 و 25-20 ) مقابل آمریکا به برتری رسید.

حاشیه‌ها

نیروهای یگان ویژه تدابیر شدیدی را برای کنترل جمعیت اتخاذ کرده بودند. به طوری از یک ساعت قبل از شروع مسابقه ورود خبرنگاران هم با مشکل مواجه شد. حتی برخی از نیروهای حراست و یگان ویژه با خبرنگاران درگیر شدند.

برخورد سختگیرانه نیروهای حراست حتی در جایگاه ویژه نیز ادامه داشت. به طوری که دوربین HD مستقر در این جایگاه در شلوغی شکست.

جمعیت حاضر در سالن با ورود بازیکنان به زمین یکصدا تیم ملی ایران را تشویق می کردند.

همچنین خوnروهایی که برای تبلیغ کنار زمین قرار داده شده بود، قبل از این مسابقه از محل سالن خارج شد.

تیم های والیبال ایران و آمریکا از ساعت 21 امروز در سالن 12 هزار نفری آزادی به مصاف هم می‌روند.

با توجه به ممنوعیت ورود کلیه بانوان از ورود خبرنگاران خانم هم جلوگیری شد.

دکتر محمد اصفهانی، حسین توکلی، مهدی پاکدل و حمید فرخ نژاد برای تماشای این مسابقه به سالن آمده‌اند.

نکته جالب این که داگ بیل رئیس فدراسیون والیبال امریکا از کنار زمین و آنالیزور تیمش بازی را تماشا می‌کند و به جایگاه ویژه نرفته است.

فرهاد ظریف، حمزه زرینی و سامان قائمی از کنار زمین بازی را تماشا می‌کردند. البته ظریف بر خلاف سایر بازیکنان اصلی و ذخیره ایران با لباس شخصی در سالن حاضر بود.

سعید معروف در طول بازی و در امتیازهایی که دو تیم معترض بودند سعی می‌کرد به داور دوم مسابقه فشار بیاورد.

داورزنی رئیس فدراسیون والیبال در طول بازی با استرس بالایی بازی را دنبال می‌کرد.

شعبانی بهار معاون وزیر ورزش در جریان بازی ایستاده ایران را تشویق می‌کرد.

با فریادهای ایران ایران هزاران تماشاگر، جو عجیبی بر سالن حاکم شده بود. ملی پوشان ایران با پیراهن سرخ برابر سفید و سورمه‌ای پوشان آمریکا به میدان رفتند

در ست دوم در حالی که کواچ درخواست داده بود بازبینی صورت گیرد بازیکنان با فریاد از او خواستند درخواستش را پس بگیرد اما به دلیل جو وحشتناک سالن کواچ صدای آنها را نشنید و یک فرصت ویدیو چک ایران از دست رفت.

جیمی جامپ والیبال قبل از ورود به زمین توسط ماموران مهار شد. او قصد داشت از سمت زمین آمریکا وارد شود که با اقدام به موقع ماموران حراست به هدفش نرسید.

پیش ازاین ورود کلیه بانوان به سالن‌ مسابقه بازی والیبال تیم ملی ایران مقابل آمریکا ممنوع شده بود اما در جریان این مسابقه یکی از خبرنگاران و مدیران شبکه خبر صدا و سیما، همسر و فرزندان خود را بدون هماهنگی با مسئولان فدراسیون و با مجوز نیروهای حراست و انتظامی مستقر در سالن به زمین آورد.

با توجه به اخباری که در چند روز گذشته درباره ممنوعیت ورود زنان به سالن منتشر شده بود حضور این خانم تعجب بسیاری از حاضران را در پی داشت. حتی محمدرضا داورزنی رییس فدراسیون نیز در پایان بازی و پس از معرفی این خانم با ابراز تعجب گفت که مسئولیت حضور شما با خودتان است. در جریان بازی تیم‌های والیبال ایران و آمریکا کمتر از 10 خانم خارجی و یا تبعه کشورهای دیگر نیز در سالن حاضر شدند.

داورزنی: این برد را به مردم روزه‌دار ایران تبریک می‌گویم

محمدرضا داورزنی رییس فدراسیون فوتبال والیبال با اظهار خشنودی از پیروزی تیم ملی مقابل آمریکا اظهار کرد: من این برد را به مردم روزه دار ایران تبریک می گویم. ما مقابل بهترین و قدرتمندترین تیم حال حاضر دنیا بازی کردیم. هیچ یک از کارشناسان تصور نمی‌کردند بتوانیم این تیم را شکست دهیم.

وی افزود: تماشاگران امروز فوق‌العاده بودند. من از همه آنها تشکر می‌کنم که حمایت کردند و از آن‌هایی که پشت در ماندند عذرخواهی می کنم و امیدوارم از این برد شاد شده باشند.امروز نمایش غیرت بازیکنان ایرانی را شاهد بودیم و این برد ارزشمند بدون حمایت هواداران و همدلی هواداران امکان پذیر نبود.

مربیان چه گفتند؟

کواچ: همه باید به کار این تیم احترام بگذارند

کواچ در نشست خبری بعد از بازی گفت: بازی کردن برای هر دو تیم بسیار مشکل بود. جو ورزشگاه شرایط سختی را برای آمریکا رقم زده بود و البته روی تیم ما هم فشار بود. چهار قدرت برتر دنیا در این گروه قرار دارند و تنها برزیل است که در گروه B بازی می‌کند.

وی افزود: من اعتقاد دارم ایران توانایی این را دارد که در بازی دوم بسیار بهتر هم بازی کند. البته این انتظار را هم می‌شود از آمریکا داشت که در بازی دوم نمایش بهتری را ارائه دهد.

سرمربی تیم ملی والیبال با انتقاد نسبت به جو منفی ایجاد شده نسبت به بازی‌های خارج از خانه، گفت: ما شش بازی خارج از خانه انجام دادیم و شرایط سختی داشتیم. از تیم ملی خوب نگفتند و خوب ننوشتند. من فکر می‌کنم همه باید به کار تیم احترام بگذارند چرا که بازی کردن برابر قدرت‌های جهان آسان نیست.

کواچ در ارزیابی فنی‌اش از عملکرد بازیکنان گفت: ما در لیگ ایران سرویس پرشی کم می‌زنیم، به همین دلیل هم در سرویس زدن و هم در دریافت این سرویس به مشکل می‌خوریم، اما امشب توانستیم هم خوب سرویس بزنیم و هم سرویس‌های آمریکا را خوب دریافت کنیم.

او درباره احساسات بازیکنان پس از این پیروزی گفت: بارها گفته‌ام احساسی بازی کردن خوب نیست. امیدوارم در بازی دوم بازیکنان کمتر احساسی بازی کنند، چرا که با بازی احساسی، اشتباه هم شروع می‌شود.

کواچ افزود: متاسفانه منتقدان ما بعد از دو باخت اعلام می‌کنند که شانسی برای صعود نداریم، اما نمی‌گویند که هنوز تعداد بازی‌های زیادی باقی مانده است. شاید این برای کسی که خارج از محیط والیبال باشد قابل درک نباشد، اما ما می‌دانیم که باید در بازی های مختلف برنامه مشخصی را برای کسب امتیاز داشته باشیم.

وی افزود: جان اسپرو سرمربی تیم آمریکا هم مثل ما در این مسابقه سعی کرد از تمام بازیکنانش استفاده و نتیجه را به سود خودش تمام کند اما شرایط به سود ما پیش رفت این دلیل بر ضعف آمریکا یا عدم مهارت وی در مربیگری نبود. شاید درک مثبتی از این موضوع در رادیو یا تلویزیون وجود نداشته باشد، اما ورزش همین است.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران در مورد ست دوم مسابقه نیز گفت: ما خوش شانس بودیم که ست دوم را برنده شدیم، توپ نزدیک تور بود و بازی را بردیم. من و بازیکنانم تلاش کردیم تا آنچه در توان داریم ارائه کنیم. باید به بازی خوب فرهاد قائمی اشاره کنم که خیلی موثر کار کرد. ما یک مقدار در اسپک موفق نبودیم اما ترکیب میرزاجانپور و عبادی پور مثل همیشه جواب داد.

وی افزود: من قدری نگران بودم که میرزاجانپور در بازی های خانگی احساسی شود، اما خدا را شکر خیلی خوب کار کرد. ما 16 بازیکن داریم که با آن‌ها تمرین می‌کنیم . مهدی مرندی هم در ترکیب ابتدایی بازی اول نبود، اما خیلی خوب به ترکیب اضافه شد.

جان اسپراو: نه من نه بازیکنانم چنین جوی را تجربه نکرده بودیم

جان اسپراو سرمربی تیم ملی والیبال آمریکا در نشست خبری پس از بازی گفت: اول از همه باید بگویم که نه من و نه بازیکنانم چنین جوی را تجربه نکرده بودیم. بازی برابر این تعداد جمعیت برای ما تازه بود.

وی ادامه داد: ما امشب اصلا خوب سرویس نزدیم و در ست اول کاملا تحت تاثیر قرار گرفته بودیم.

سرمربی آمریکا عملکرد بازیکنانش را در ست دوم بهترین نمایش تیمش در دیدار نخست دانست و گفت: ما در ست دوم 70 درصد حمله موفق روی دریافت‌هایمان داشتیم اما ایران با سرویس خوبی که زد توانست به بازی برگردد.

اظهارنظر بازیکنان ایران پس از بازی

سعید معروف: گیم دوم را نمی‌بردیم شرایط بازی عوض می‌شد

کاپیتان تیم ملی بعد از پیروزی مقابل آمریکا گفت: هشت ماه به آزادی برگشتیم. آمریکایی‌ها خطای سرویس زیادی داشتند که به دلیل حضور تماشاگران بود. گیم کلیدی بازی گیم دوم بود که اگر نمی‌بردیم شرایط عوض می‌شد. مطمئنا آمریکا در بازی دوم بهتر خواهد بود اما ما هم می‌توانیم بهتر بازی کنیم.

شهرام محمودی: از ابتدای بازی جنگنده کار کردیم

شهرام محمودی پس از برد تیم ملی والیبال مقابل آمریکا اظهار کرد: خدا را شکر می‌کنم که این پیروزی مهم را به دست آوردیم. ما از ابتدای بازی جنگنده بودیم و پرفشار کار کردیم تا برنده شویم همین جنگندگی بازیکنان موجب شد تا 3 بر صفر حریف را شکست دهیم.

او ادامه داد: ما با توجه به شرایط جدول انگیزه زیادی برای صعود داریم و امیدواریم در بازی‌های خانگی بیشترین امتیاز را کسب کنیم.

محمودی در پایان گفت: ما هوادارانی داریم که به آن‌ها افتخار می‌کنیم. با حمایت آنها بهترین بازی را می‌توانیم انجام دهیم. ممنونم که کمک کردند که این برد را به دست آوریم از بازیکنان هم تشکر می‌کنم که تا لحظه آخر تلاش کردند که در این مسابقه پیروز شویم.

به گزارش ایسنا، محمودی با کسب 17 امتیاز، امتیازآورترین بازیکن این دیدار شناخته شد.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران در مورد ست دوم مسابقه نیز گفت: ما خوش شانس بودیم که ست دوم را برنده شدیم، توپ نزدیک تور بود و بازی را بردیم. من و بازیکنانم تلاش کردیم تا آنچه در توان داریم ارائه کنیم. باید به بازی خوب فرهاد قائمی اشاره کنم که خیلی موثر کار کرد. ما یک مقدار در اسپک موفق نبودیم اما ترکیب میرزاجانپور و عبادی پور مثل همیشه جواب داد

مهدی مهدوی: آمریکا را به همدلی شکست دادیم

مهدی مهدوی پس از برد مقابل آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد سه دفاع موثر خود گفت: دوست ندارم از خودم تعریف کنم هریک از بازیکنان نقش بزرگی در پیروزی تیم ملی ایفا کردند. ما با همین همدلی آمریکا را شکست دادیم.

وی ادامه داد: به جرات می گویم آمریکا بهترین تیم حال حاضر جهان است، ما هم تلاش کردیم در خانه مغلوب این تیم نشویم. واقعا حضور هواداران به ما روحیه و انگیزه مضاعفی می‌دهد و هر تیمی را در خانه می توانیم شکست دهیم.

فرهاد قائمی: امشب یک روح واحد بودیم

فرهاد قائمی پس از برد مقابل آمریکا اظهار کرد: ما امشب 12 نفر بازیکن نبودیم، بلکه یک روح واحد بودیم که به زمین رفتیم تا پیروز شویم. فرقی نمی‌کرد کدام بازیکن به میدان رود. ما تلاش کردیم که پیروز شویم.

وی افزود: قطعا حمایت های مردم تاثیر زیادی در پیروزی ما داشت و از تماشاگران تشکر می‌کنم.

بازیکن تیم ملی والیبال آمریکا: حضور تماشاگران انرژی را از ما گرفت

لی، کاپیتان تیم ملی والیبال آمریکا پس از شکست مقابل ایران در نشست خبری اظهار کرد: اول از همه باید بگویم چنین جوی را تجربه نکرده بودیم و بازی مقابل این جمعیت برای ما تازه بود. تیم ما یکنواخت نبود و مشکلاتی در سرویس داشت.

او ادامه داد: امیدوارم در بازی بعد پیروز از زمین خارج شویم. این بازی واقعا برای ما سخت بود و حضور تماشاگران انرژی ما را گرفت. این که تیمی چنین هوادارانی داشته باشد یک مزیت بزرگ است.

این خبر از زمان ارسال تا ساعت 23:59 تکمیل شده است.

بخش ورزشی تبیان

منبع : ایسنا