تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه سی ام خرداد 1394 هجری خورشیدی، سوم رمضان 1436 هجری قمری و بیستم ژوئن 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سی ام خرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز شنبه سی ام خرداد 1394 هجری خورشیدی، سوم رمضان 1436 هجری قمری و بیستم ژوئن 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

30 خرداد 1373

مردم در حال برگزاری مراسم عزاداری عاشورا حسینی (ع) بودند که بمبی به وسیله ی منافقین کوردل داخل حرم مطهر و در نزدیکی ضریح امام رضا(ع) در مشهد منفجر شد. در پی این انفجار، ده ها تن از زایران و علاقه مندان اهل بیت(ع) در حرم امام رضا(ع) شهید و مجروح شدند.

30 خرداد 1362

خاویر پرز دکوئیار دبیرکل سازمان ملل گزارش تیم اعزامی خود به منطقه های جنگی ایران و عراق را که حاکی از ویرانی سنگین خانه های مسکونی ایران براثر بمباران هوایی و حملات موشکی عراق بود، به شورای امنیت ارایه کرد.

30 خرداد 1356

اسحاق رابین در پایان دوران نخست وزیری خود، در پیامی به ارتشبد نصیری رییس سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) از نقش وی در توسعه ی مناسبات ایران و رژیم صهیونیستی قدردانی کرد.

30 خرداد 1329

لایحه ی کمک 11.5 میلیون دلاری آمریکا به ایران به وسیله ی کمیته ی مشترک روابط خارجی سنای آن کشور تصویب شد.

30 خرداد 1326

یک موافقتنامه ی نظامی میان ایران و آمریکا به امضا رسید. به موجب این موافقتنامه، ایران 10 میلیون دلار تجهیزات نظامی را از این کشور خریداری کرد.

30 خرداد 1302

در جلسه ی مجلس شورای ملی لایحه ی خروج روپیه بدین شکل تصحیح شد و به تصویب رسید:«از تاریخ این قانون تا مدت سه سال خروج طلا و نقره اعم از مسکوک و غیرمسکوک به استثنای روپیه از سرحدات ایران به کلی ممنوع است.»

30 خرداد 1302

کنسول ایران در عشق آباد در گزارشی اقتصادی که به وزارت امور خارجه فرستاد، نوشت که از اواخر سال گذشته که گمرک آسیایی جایگزین تعرفه گمرک اروپایی شد، تا اندازه ای به رونق تجارت میان ایران و روسیه افزود.