تبیان، دستیار زندگی
ما معمولا عادت داریم که بیشتر به شکست ها و نکات منفی که در زندگی مان اتفاق می افتد فکرکنیم و آن ها را در ذهن خود انباشته کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی از نوع مثبت


ما معمولا عادت داریم که بیشتر به شکست ها و نکات منفی که در زندگی مان اتفاق می افتد فکرکنیم و آن ها را در ذهن خود انباشته کنیم. اگرچه فکر کردن به مشکلات و شکست ها ما را به سمت راه حل ها رهنمون می کند، اما در کل منجر به منفی اندیشی و نارضایتی ما از خودمان می شود.

زندگی مثبت

بنابراین باید بین اندیشیدن به مشکلات و مثبت ماندن تعادل ایجاد کنیم و سعی نماییم در عین حال که به چالش ها و شکست هایمان فکر می کنیم، نگذاریم که این چالش ها انگیزه و کارایی ما را از بین ببرند. بایستی در همه حال، افکار منفی مان را تبدیل به افکاری کنیم که برای ما مفید باشند.اندیشه مثبت مانند منبعی از انرژی است که علاوه بر تقویت صاحب اندیشه، ‌اطرافیان او هم می‌توانند از فضای مثبت آن بهره مند شوند.بیایید با هم نگاهی به گام‌ها و مراحل کسب مهارت مثبت اندیشی داشته باشیم:پ

شما می‌توانید

شما دقیقا همانی خواهید شد که فکر می‌کنید هستید. موفقیت یا عدم موفقیت شما بستگی دارد به طرز تفکر شما از خودتان. اگر به خود بگویید که هدف یا آرزوی شما غیرممکن است، به آن دست نخواهید یافت. اگر بتوانید فکرتان را در مورد خود و توانایی‌های خود تغییر دهید،‌ زندگی شما تغییر خواهد کرد. واقعیت این است که "شما هر کاری را می‌توانید انجام دهید" کافیست فقط این را باور کنید. مادامی‌ که ایمان به انجام کاری داشته باشید، هیچ چیز غیر ممکن وجود ندارد. افکار خوب به تغییرات مثبت منتهی می‌شود و بالعکس.

مثبت اندیشی را به عادت تبدیل کنیم
باید عادت کنیم که در زندگی به جای تمرکز بر آن چه که نمی خواهیم و برای ما سودمند نیست، بر آن چه که برای ما مفید است تمرکز کنیم، شاید در وهله اول این دو تفکر، یکسان به نظر بیایند، ولی در عمل، انتخاب هر یک از این دو تفکر در احساس ما نسبت به خودمان تفاوت اساسی ایجاد می کند. بیاموزیم که همواره بهتر است به آن چه که داریم بیندیشیم، به جای آن که بر آن چه نداریم تمرکز کنیم. چگونه تفکر مثبت داشته باشیم؟
عادت هایی از این قبیل شخصیت ما و رفتارهای ما را شکل می دهند. باید تصمیم بگیریم که مثبت اندیشیدن را در ذهن خود تمرین کنیم. یعنی هنگامی که افکار منفی به ذهن ما هجوم می آورند، سعی کنیم که آن را تبدیل به فکرهای مثبت کنیم و نیمه پر لیوان را ببینیم. برای این کار، در مواجهه با فکری مخرب و غیرمثبت، باید ابتدا بپذیریم که این، یک فکر منفی است و سپس به دنبال راه هایی باشیم که بتوانیم آن را به شیوه مثبت بررسی کرده و جنبه های منفی آن را از ذهن پاک کنیم. تمرین کنیم که چند روز می توانیم بدون افکار منفی سپری کنیم و هر زمانی که این قبیل افکار به ذهن ما هجوم می آورند ، بتوانیم آن ها را از ذهن خود حذف کنیم. بیایید این تمرین را مانند یک رژیم غذایی ذهنی دنبال کنیم و به آن متعهد باشیم. اگر بتوانیم به جدیت این عادت را در خود ایجاد کنیم، بی شک تغییرات مثبتی را در زندگی مان تجربه خواهیم کرد.

بپذیریم که اگر چه کامل نیستیم اما به اندازه کافی خوب هستیم. آن چه که نیاز داریم این است که به مواردی فکر کنیم که ما را تبدیل به فرد بهتری می کنند. به این فکر کنیم که هر روز بهتر و بهتر می شویم، ولی از خودمان انتظار نداشته باشیم که هم اکنون در همه زمینه ها کامل و بدون نقص باشیم

گفتگوی درونی داشته باشید
بیایید فرض کنیم شما تصمیم گرفتید وزن کم کنید، به همین منظور در یک کلاس ورزشی ثبت نام می‌کنید. زمان رفتن به کلاس فرارسیده و شما خسته‌اید. شروع می‌کنید و با خود می‌گویید که " من خیلی خسته‌ام و نمی‌توانم باشگاه بروم" این همان افکار منفی است، چون واقعیت این است که با وجود یک مقدار خستگی هم می‌توانید در کلاس حاضر شوید. به منظور ایجاد انگیزه برای رفتن به باشگاه ورزشی،‌شما باید در مورد آن مثبت فکر کنید تا خود را وادار به رفتن کنید. برای مثال می‌توانید به خود بگویید که من حتی برای 20 دقیقه هم که شده می‌توانم در کلاس حاضر شوم. بعد می‌بینید که وضعیت جسمی و روحی شما به سمت بهبودی حرکت می‌کند.


تصمیم بگیریم که کامل نباشیم
خیلی مواقع منشا تفکرات منفی این است که سعی می کنیم کامل باشیم و در نتیجه همیشه از خود ناراضی هستیم، ما تلاش می کنیم که در همه زمینه ها بهترین باشیم و چون نمی توانیم، این نتوانستن برای ما ناراحت کننده می شود. ممکن است تصمیماتی بگیریم که نباید می گرفتیم و یا کارهایی را انجام دهیم که نباید انجام می دادیم و همه این ها منجر به افکار منفی در ما شده اند. بپذیریم که اگر چه کامل نیستیم اما به اندازه کافی خوب هستیم. آن چه که نیاز داریم این است که به مواردی فکر کنیم که ما را تبدیل به فرد بهتری می کنند. به این فکر کنیم که هر روز بهتر و بهتر می شویم، ولی از خودمان انتظار نداشته باشیم که هم اکنون در همه زمینه ها کامل و بدون نقص باشیم. یعنی خودمان را همان گونه که هستیم بپذیریم. تصمیم بگیریم که خودمان را باور کنیم و به خودمان ایمان داشته باشیم. باور به خود قدرت نامحدودی هست که در ذهن همه ما وجود دارد. کافی است به آن ایمان داشته باشیم، تردیدهای خود را کنار بگذاریم و به پیش برویم. تصمیم بگیریم که مثبت باشیم و مثبت بیندیشیم.

به جای قضاوت کردن، تصمیم بگیریم بیشتر درک کنیم و کمتر قضاوت کنیم
در مورد خودمان و دیگران سعی کنیم بیشتر کنجکاو باشیم. هنگامی که مشکلی برای ما پیش می آید، دیگران را مقصر ندانیم و آن ها را به قضاوت ننشینیم. به دنبال راه هایی برای حل مشکلات باشیم که بتوانیم به خودمان و دیگران کمک کنیم. مقصر دانستن دیگران در مشکلات، هیچ چیزی را حل نخواهد کرد. اگر در مورد دیگران عصبانی باشیم، از خودمان نیز عصبانی خواهیم بود. به جای قضاوت در مورد آن ها بهتر است نسبت به این امر کنجکاو باشیم که آن فردی که از او عصبانی هستیم چرا در این موقعیت قرار گرفته است و تلاش کنیم شرایط وی را بیشتر درک کنیم.

گوش

با فکرگوش کردن را تمرین کنید
گاهی وقتی به حرف های طرف مقابل گوش می دهیم، فقط بخشی از آن را می شنویم. یعنی فقط بخشی از مغز ما گوش می کند و بخش دیگر مشغول فکر کردن در مورد پاسخ یا قضاوت کردن در مورد طرف مقابل است. به جای این کار، صددرصد مغز خود را روی گوش کردن متمرکز کنید. تمرین کنید و یاد بگیرید وقتی کسی حرف می زند، همچون اسفنج که آب را جذب می کند، تک تک کلمات او را جذب کنید. به واکنش بدن هنگام گوش سپردن به دیگران توجه کنید. نتیجه این تمرین، آرامش بیشتر، هیجانات منفی کمتر و خونسرد بودن است. سعی کنید به جای دنبال جواب گشتن و یافتن واژه هایی برای مخالف با طرف، به صدای او، نوع بیانش، جملاتش و حرف هایش توجه کنید.


در شرایط منفی به دنبال یافتن نکات مثبت باشیم
بایستی تلاش کنیم در هر موقعیت منفی و رو در رویی با افراد منفی چیزی را پیدا کنیم که ما آن را تحسین می کنیم، فکر کنیم که چه ویژگی این شرایط منفی بسیار ارزشمند است. شرایط واقعی را درک کنیم، سپس به آن بیندیشیم که از آن شرایط چه می خواهیم و چه چیزی را می خواهیم در آن موقعیت تغییر دهیم. این تفکر، ما را به سمت تغییرمثبت رهنمون خواهد شد. بعضی اوقات شرایط سخت زندگی به ما کمک می کنند که ارزشمند ترین منابع را برای تغییر زندگی مان پیدا کنیم. پس به دنبال نکات مثبت شرایط منفی باشیم که در آن هستیم. برخی مواقع افکار منفی داشتن می تواند مفید باشد، به شرط آن که بتوانیم از آن ها به درستی استفاده کنیم و آن را تبدیل به عوامل انگیزشی کنیم که ما را به شرایط مثبت برسانند، چرا که این امر بین افکار مثبت و منفی تعادل ایجاد می کند.

در مورد وقایع شوخ‌طبع باشید
بیشتر ما اهمیت شوخی را در زندگی فراموش می‌کنیم. اینکه قادر باشید حتی در موقعیت‌های دشوار بخندید، کمک می‌کند شادیتان را حفظ کنید. مجبور نیستید بی‌دلیل بخندید. تماشای یک کمدی بامزه یا خواندن یک مجله فکاهی کمک می‌کند حال خوبی پیدا کنید و دلیلی برای خنده و شادی داشته باشید.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: زندگی مثبت/زندگی ایده آل/ همشهری آنلاین/بیتوته


مطالب مرتبط:
یه آدم معتدل چه شکلیه؟  
با زندگی کنار بیایید.... 
امروز بهترین روز خداست 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.