تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهای داستانی «گزنه»، «راز شوهر»، « به آینه نگاه نکن» و «خانه ماتریونا».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راز شوهر

معرفی کتابهای داستانی «گزنه»، «راز شوهر»، « به آینه نگاه نکن» و «خانه ماتریونا».

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
«گزنه»


«گزنه»
دومین مجموعه داستان ˝حسن فرهنگ‌فر˝ با عنوان ˝گزنه˝ منتشر شد.
دومین مجموعه داستان "حسن فرهنگ‌فر" با عنوان "گزنه" منتشر شد. این مجموعه داستان شامل ۱۳ داستان با عنوان‌های "شاه‌بلوط"، "اسمم سفیدرود است"، "درنگ"، "چخه!"، "رنگ یشمی تیره"، "گزنه"، "تنها یک روایت دارد"، "تفاهم"، "هنوز زود زود تشنه‌ام می‌شود"، "رنگین‌کمان"، "شاخه‌های بید"، "تو اسمش رو چی می‌ذاری؟" دارد که فرهنگ‌فر برای نگارش هر یک از این داستان‌ها از مسائل روزمره و اجتماعی بهره گرفته است.
این کتاب در هزار نسخه و با قیمت ۸۰۰۰ تومان منتشر شده است.

«راز شوهر»
در قلب داستان راز شوهر نامه‌ای وجود دارد که قرار نبوده خوانده شود: «سیسیلیای عزیزم اگر این نامه را باز کرده‌ای پس قطعا من از این دنیا رفته‌ام» تصور کنید همسرتان برای شما نامه‌ای نوشته است که پس از مرگش بخوانید. نامه‌ای که حاوی بزرگترین و تاریک‌ترین راز زندگیش است.
رازی که نه تنها زندگی مشترک شما، بلکه زندگی دیگران را نیز ویران خواهد کرد. حالا تصور کنید نامه‌ را زمانی که همسرتان در قید حیات است بیابید.
راز شوهر داستان انسان‌هایی است که دروغی ویرانگر را با خود حمل می‌کنند و در مسیر زندگی یاد این دروغ‌ها رهایشان نمی‌کند. در عین حال، روایتگر زندگی افرادی است که حاضرند برای حفظ آرامش عزیزانشان همه زندگی خود را فدا کنند. وقتی سیسیلیا نامه‌ای خاک خورده را در اتاقک شیروانی خانه‌اش یافت اصلا به این فکر نمی‌کرد که این نامه زندگیش را دگرگون کند. این نامه نه تنها سبب شد وی شناخت بهتری نسبت به شوهرش پیدا کند بلکه خود واقعی وی را نیز آشکار نمود.
امیلی گریفین نویسده آثار پرفروش نیویرک‌تایمز درباره راز شوهر می‌گوید: شوکه‌کننده، پیچیده و تامل برانگیز. این کتاب شما را تا مدت‌ها به فکر فرو می‌برد و بسیار مناسب گروه‌های مختلف کتابخوانیست.
آن لاموت نویسنده کتاب پرفروش پرندگان ناقص درباره این کتاب می‌گوید: کتاب چنان سرگرم‌کننده و جالب است که خواننده نمی‌تواند کتاب را زمین بگذارد. چه نویسنده خوبی: بسیار باهوش، عاقل، و سرگرم‌کننده.
این رمان مدت‌هاست رتبه‌ی اول پرفروش‌ترین‌های «نیویورک تایمز» و رتبه‌ی اول پرفروش‌ترین‌های «آمازون» بوده و هست.
رمان راز شوهر نوشته لیان موریارتی و ترجمه‌ی سحر حسابی در 400 صفحه و به قیمت 21000 تومان توسط نشر آموت منتشر شده است. 

« به آینه نگاه نکن


  
 « به آینه نگاه نکن»
در رمان « به آینه نگاه نکن» اثر پرچ زیتونتسیان مردی که با استفاده از شرایط اقتصادی جامعه از امتیازات خاصی برخوردار شده است روزی در آینه به جای چهره خود تصویر دیگری می‌بیند. تلاش‌های مکرر و نافرجام او برای یافتن هویت واقعی‌اش به بحران عجیبی در شهر بدل می‌شود.
 
در بخشی از این رمان می‌خوانیم: «ویگن آستوازدریان که چهل سالگی او بر کسی پوشیده نیست، یک صبح زیبا... اوه، نه، زیبا کدام است، یک صبح خیلی خیلی زشت از خواب بیدار شد و به حمام رفت تا صورتش را اصلاح کند اما در آینه خودش را که ندید هیچ، مردی ناشناس را دید. ویگن تصور کرد این پدیده غیرعادی به خاطر نیمه‌خواب نیمه بیدار بود خودش و احتمالاً چند لیوان کنیاکی است که شب قبل خورده بود و مدت زیادی منتظر ماند تا مرد غریبه برود و جایش را به تصویر واقعی خودش در آینه بدهد.»
 
پرچ زیتونتسیان در سال 1938 در مصر متولد شد و پس از جنگ جهانی دوم همراه خانواده‌اش به ارمنستان رفت. نوشتن را از سال 1953 شروع کرد. او تاکنون چندین رمان، نمایش‌نامه و فیلم‌نامه نوشته است. آثارش از جمله رمان «به آینه نگاه نکن» در روسیه، چک، بلغارستان و مجارستان ترجمه و منتشر شده است.
 
رمان «به آینه نگاه نکن» با ترجمه آندرانیک خچومیان در شمارگان هزار و 100 نسخه به قیمت پنج هزار و 500 تومان به تازگی و در بهار امسال (1394) از سوی نشر افق منتشر شده است.

«راز شوهر»، «خانه ماتریونا»


«خانه ماتریونا»
رمانی تازه از الکساندر سالژنیتسین از نویسندگان نامدار روسیه کمونیستی با عنوان «خانه ماتریونا» با ترجمه عبدالرضا ناطقی منتشر شد.
سالژنیتسین این رمان را در سال‌های پس از آزادی از زندان استالین می نویسد. او در این سالها به شغل معلمی در یک روستا مشغول شده و به تدریس ریاضیات می‌پردازد و همزمان برای اقامت منزل زنی با نام «ماتروینا» را برمی‌گزیند.
این رمان داستان مستندی است از زندگی این زن که در نهایت به شکل اسفباری می‌میرد.

سالژنیتسین در این رمان نیز مانند بسیاری از شاهکارهای خود بر مبنای وقایع مستندی که در پیرامون خود دیده است داستانی خلق کرده است که به نوعی زیست اجتماعی در روسیه دوران استالین را به نمایش می‌گذارد.
این کتاب نخستین ترجم‌های است که از عبدالرضا ناطقی منتشر می‌شود و نشر ماهی آن را در ۱۰۴ صفحه و با قیمت ۵ هزار تومان منتشر کرده است.
یادآوری می‌شود آلکساندر ایسائِویچ سالژنیتسین برنده جایزه ادبی نوبل در سال ۱۹۷۰ میلادی است. وی بخاطر افشای جنایات استالین در رمان‌هایش، بیست سال را در تبعید گذراند.
رمان‌های مجمع الجزایر گولاک و یک روز از زندگی ایوان دنیسویچ از شاهکارهای آلکساندر سالژنیتسین هستند.


منابع:
همشهری‌آنلاین، هنرآنلاین، مهر، ایبنا