تبیان، دستیار زندگی
انتشار خبر توزیع سریال جدید مدیری در شبکه نمایش خانگی با ابهامات زیادی روبه روست. توضیحات عجیب و کوتاه تهیه کننده این مجموعه به این ابهامات دامن می زند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عطسه مشکوک مهران مدیری!



انتشار خبر توزیع سریال جدید مدیری در شبکه نمایش خانگی با ابهامات زیادی روبه‌روست. توضیحات عجیب و کوتاه تهیه کننده این مجموعه  به این ابهامات دامن می‌زند.

 مهران مدیری!

بعد از پایان زودهنگام «درحاشیه» و صحبتهای قطعی غلامرضا میرحسینی (مدیر شبکه سه) درباره ساخت فصل دوم آن از اواسط رمضان، یک مرتبه روز گذشته خبری عجیب درباره سریال دیگری از مهران مدیری به اسم «عطسه» در سایت سوره سینما منتشر شد. در این خبر آمده بود که مدیری این مجموعه 10 قسمتی را برای شبکه نمایش خانگی ساخته و همین اول تیر هم به بازار می‌آید. اصولا مهران مدیری برای انجام تمام کارهایش برنامه‌ریزی مفصل دارد و قبل از تولید هر مجموعه، خبررسانی دقیقی درباره ان صورت می گیرد اما این بار مهدی داوری، تهیه کننده «عطسه» اعلام کرده که مدیری در سکوت خبری «عطسه» را ساخته. جزئیات این اتفاق به نسبت مشکوک را در گفت‌وگویی با همین تهیه کننده جویا شدیم.
مدیری عطسه را کی ساخته؟!
اولین سوالی که باید از مهدی داوری، تهیه کننده «عطسه» پرسید این است که مهران مدیری اصلا کی وقت داشته که چنین مجموعه‌ای بسازد؟ می‌گوید:«در سکوت خبری هم می‌شود سریال ساخت.» بله اما بالاخره باید یک زمانی وجود داشته باشد. جواب می دهد:« یک مقدارش قبل از درحاشیه و یک مقدارش هم در وقفه‌هایی که میان پخش آن اتفاق افتاد ساخته شد.» این پاسخ‌ها چندان هم قانع کننده نیست. چون طبیعتا مدیری بعد از «شوخی کردم!» وقتی برای ساخت یک مجموعه دیگر نداشته.  از او می خواهیم یک مقدار بیشتر توضیح دهد اما چیزی نمی گوید. با این حال شواهد نشان می دهد که دوم شهریور امسال آخرین قسمت مجموعه «شوخی کردم» در بازار توزیع شد و مهران مدیری از 12 مهر سریال «درحاشیه» را کلید زده. قطعا مدتها قبل از کلید زدن سریالش مشغول پیش تولید و آماده سازی لوکیشن، خرید تجهیزات، پیشبرد فیلمنامه بوده و طبیعتا نمی‌شود انتظار داشت که در فاصله میان «شوخی کردم» تا «درحاشیه» سریال دیگری را کلید زده باشد.
آیتمی و اجتماعی بدون توضیح اضافه
درباره ساختار، محتوا و موضوع «عطسه» از داوری می‌پرسیم و انتظار داریم مثل سایر تهیه کننده‌ها توضیحات کاملی داشته باشد. می‌گوید: « یک مجموعه آیتمی است با موضوعات اجتماعی و به روز.» پاسخ دیگری برای این سوال نمی‌دهد. به رحال «شوخی کردم» هم یک مجموعه آیتمی بود که به مسائل اجتماعی و روز مردم می‌پرداخت. اگر مدیری تصمیم داشته سریال دیگری کلید بزند چه لزومی داشته که بیاید مجددا روی همین مسائل دست بگذارد؟ در جواب می‌گوید:« این همه موضوع اجتماعی وجود دارد. بهرحال سبکش فرق دارد.» خب چه فرقی؟ چه مسائلی لازم بوده در «شوخی کردم!» گفته شود که ناگفته مانده :«بگذارید توزیع شود بالاخره متوجه می‌شوید چه تفاوتی دارد.»

اولین سوالی که باید از مهدی داوری، تهیه کننده «عطسه» پرسید این است که مهران مدیری اصلا کی وقت داشته که چنین مجموعه‌ای بسازد؟ می‌گوید:«در سکوت خبری هم می‌شود سریال ساخت.»

هیچ چیز مشکوک نیست
داوری حتی درباره بازیگران سریال هم توضیح خاصی نمی‌دهد و فقط می گوید همه بازیگران کارهای مدیری در «عطسه» جمع هستند. او کلا تمایلی به صحبت راجع به سریال ندارد و توضیحاتش هم همگی یک خطی هستند فقط آن طور که از صحبتهایش برمی‌آید در حال حاضر 10 تا دی‌وی‌دی آماده است و به طور قطعی ازاول تیر توسط پخش هنر اول توزیع می‌شود. قسمت‌های بعدی آن هم هر دو هفته یک بار می‌آید.
تولید عطسه با آیتم‌های شوخی کردم؟
با وجود اینکه تهیه کننده، ماجرای ساخته شدن «عطسه» با آیتم های توزیع نشده «شوخی کردم!» را رد می‌کند اما همه شواهد حاکی از این است که احتمالا چنین مسئله‌ای واقعیت دارد. مدیری در اواخر تولید «شوخی کردم!» با شرکت گلرنگ رسانه به مشکل برخورد و حتی در مراسم اهدای جوایز این مجموعه هم حاضر نشد. توزیع بد و نامنظم قسمتهای پایانی «شوخی کردم!» هم از اختلاف میان مدیری و این شرکت حکایت داشت. حتی آن زمان صحبت هایی هم درباره عقب افتادن دستمزدهای عوامل هم شنیده می شد. از آن جایی که مدیری تهیه کننده «شوخی کردم!» بوده، طبیعتا این امکان را داشته که آیتم‌های توزیع نشده را با همراهی تهیه کننده دیگری به بازار بفرستد و حالا احتمالا «عطسه» دقیقا مجموعه‌ای از همان‌ آیتم‌ها باشد. به هرحال اول تیر با توزیع اولین قسمت این مجموعه، ماجرا کاملا مشخص می‌شود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: هفت صبح