تبیان، دستیار زندگی
«پیامی آورده اند» کمپینی است که همزمان با تشییع پیکر ۲۷۰ شهید در تهران در فضای مجازی به راه افتاده است. هنرمندان زیادی از جمله شهاب حسینی، احسان علیخانی، بهنوش بختیاری و ... در این کمپین شرکت کرده اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامی آورده‌اند!


«پیامی آورده‌اند» کمپینی است که همزمان با تشییع پیکر ۲۷۰ شهید در تهران در فضای مجازی به راه افتاده است. هنرمندان زیادی از جمله شهاب حسینی، احسان علیخانی، بهنوش بختیاری و ... در این کمپین شرکت کرده‌اند

هنرمندان با نوشتن دل نوشته احساس شان را در این باره به اشتراک گذاشته اند ؛ در ادامه متن پیام چند نفر از آن ها را بخوانید:
شهاب حسینی: بازگشتتان بسان معجزه است در این احوال. باشد که به خود آییم. «گردش چرخ فلک دیدم و داس مه نو... یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو»
مرضیه برومند: ۱۷۵ ستاره درخشان در خاک شدند تا خورشید باشد و بر سرزمین‌مان بتابد. شرمشان باد آنان که هوادار ظلمت اند و خورشید را انکار می کنند!
عزت الله ضرغامی:‌ دلبستگی‌های دنیای خاکی دستمان را بسته است! دستان بسته‌تان هزاران گره ناگشودنی باز می‌کند! خوش آمدید، چه بهنگام!
احسان علیخانی: دستان مرا بستند، شما راحت باشید!

برای مشاهده تصاویر و پیام ها و شرکت در این کمپین می‌توانید به سایت اینترنتی آن http://175shahid.ir مراجعه کنید.

رامبد جوان هم  شب گذشته در برنامه «خندوانه» ضمن عرض ارادات به شهدای عزیز، از مردم خواست در مراسم تشییع آن ها شرکت کنند.

خانه سینمایی‌ها به بدرقه شهدای غواص می‌روند
جامعه اصناف سینمایی طی پیامی از همه سینماگران درخواست کرد تا در مراسم تشییع شهیدان غواص دوران هشت سال دفاع مقدس شرکت کنند.متن این پیام به این شرح است: «ما خانه سینمایی ها به بدرقه شهدای مظلوم غواص می‌رویم.سه‌شنبه ۲۶ خرداد ماه ، ساعت ۱۶ از میدان بهارستان  مقابل ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌سوی معراج الشهدای تهران واقع در خیابان بهشت خواهیم رفت.

پیامی آورده‌اند!


مستند «روایت فتح» با موضوع شهدای غواص
سه قسمت از مجموعه «روایت فتح» با موضوع غواصان به مناسبت بازگشت پیکر غواصان شهید به کشور، از شبکه مستند پخش می‌شود. مجموعه «روایت فتح» یادگار سید شهیدان اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی است که تصاویر آن همزمان با هشت سال دفاع مقدس و در مناطق عملیاتی مختلف تهیه شده است.از نکات برجسته این سه قسمت می‌توان به مصاحبه‌های متعدد با سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران اشاره کرد.این سه مستند از سه شنبه، 26 خرداد ماه تا پنجشنبه، 28 خرداد ماه هر روز ساعت 18 از شبکه مستند پخش می شوند.

شهاب حسینی: بازگشتتان بسان معجزه است در این احوال. باشد که به خود آییم. «گردش چرخ فلک دیدم و داس مه نو... یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو»


این فیلم تقدیم به شهدای غواص
دو کارگردان فیلم «فردا» هم  نخستین ساخته خود را به 175 غواص شهید تقدیم کردند.این اتفاق در آیین دیدار با عوامل فیلم «فردا» عصر روز 25 خرداد ماه با حضور مهدی پاکدل و ایمان افشاریان کارگردانان فیلم، احسان دلاویز تهیه کننده و جمعی از هنرمندان در سینما فرهنگ رخ داد. در بخشی از مراسم مهدی پاکدل از برادرش حسین پاکدل، بازیگر عرصه سینما دعوت کرد تا به روی صحنه حاضر شود. این بازیگر با اشاره به مراسم تشییع پاک پیکر شهدا گفت: اگر امروز در سینما، آرامش و یا امنیتی داریم که می‌توانیم زیر سایه‌ آن کنار هم فیلم بسازیم و فیلم ببینیم، مدیون کسانی هستیم که جان و سلامت خود را برای ما فدا کرده‌اند. به خصوص 175 غواصی که فردا روز تشییع جنازه آن‌هاست. گاهی نیاز داریم که به خودمان یادآوری کنیم. امروز اگر پیامی داریم باید آن را با زبان هنر بیان کنیم. جهان را عقل نمی‌سازد؛ گاهی جنون است که دنیا را می‌آفریند. اگر قرار بود زندگی بر مبنای عقل پیش برود، هنوز همه در غار می‌زیستیم.در ادامه مهدی پاکدل به نمایندگی از گروه فیلم «فردا»، اکران این فیلم را به 175 غواص شهید تقدیم کرد.


پیامی آورده‌اند!

نکته‌ای ظریف در تجلیل از شهدای غواص
یک نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس تاکید کرد که ضمن بزرگداشت شهدای غواص، نباید به بهانه تجلیل از آنها، به بحث‌های نژادی عرب و عجم دامن زد چراکه این کار، ادامه دادن راه نیمه‌تمام صدام و حزب بعث است.حبیب احمدزاده در یادداشت کوتاهی آورده است:«با سلام بر برادران شهید غواصم؛ دوستانی که این روزها و فرداها در تجلیل به‌حق از این عزیزان شرکت می‌کنیم.باید دقیق حواسمان باشد که صدام و پشتیبانانش بسیار دانسته و ظریف با ایجاد جنگ بین دو ملت مسلمان همجوار ایران و عراق خواستند تا کینه‌ای ابدی بین مردم این دو کشور ایجاد کنند و ما امروزه که روابطی برقرار شده و مردم عراق، خود خسارت‌دیده صدام و حزب بعثش هستند، باید بدانیم اگر آنان امروز در جلوی صف جنایتکاران داعش نایستند، این مزدوران نابخرد با ما در اهواز و کرمانشاه خواهند جنگید. حواسمان باشد به گونه‌ای عمل نکنیم که خدای ناکرده، نادانسته و احساساتی عمل ناتمام صدام را با ادامه کینه تکمیل کنیم. این ربطی به حفظ خاطرات و افتخارات آن زمان ندارد؛ فقط با توجه دقیق به چگونگی ابراز احساساتمان و کنترل آن خدای ناکرده در دام حماقت بحث نژادی عرب و عجم و تشدید موارد اختلافی بین دو ملت ایران و عراق که دشمنانی همچون آمریکا، اسرائیل و عربستان و بسیاری از شووینیست‌های داخلی امروزه آرزوی آن را دارند، نیفتیم. بدانیم که برادران و خواهران مجاهد عراقی ما در صف مقدم تکریت و موصل با داعش نیز شعارها و نوشته‌های امروز ما را خواهند دید و البته که العربیه، الجزیره و سی‌ان‌ان به بزرگنمایی و دگردیسی آن خواهند پرداخت که بر آنان حرجی نیست؛ فقط خود تلاش مضاعف کنیم که حتی به قدر ارزنی خطاکار احساساتی و ادامه‌دهنده راه نیمه‌تمام صدام و اربابانش در امروزه نباشیم. یا حق.»

پیامی آورده‌اند!


«مرواریدهای خاکی» در نگارگذر ولی‌عصر (عج)
مجموعه پوسترهای «مرواریدهای خاکی» همزمان با بازگشت پیکر 270 شهید، در نگارگذر چهارراه ولی‌عصر (عج) به‌نمایش درآمد.مجموعه «مرواریدهای خاکی» به همت فرهنگسرای انقلاب اسلامی تولید شده و شامل ۱۳ قطعه پوستر گرافیکی از ۹ طراح است که به روایت بازگشت شهیدان می‌پردازد که برخی از آن‌ها با دستان بسته به شهادت رسیدند. این نمایشگاه تا دوم تیرماه پذیرای علاقه‌مندان است.«مرواریدهای خاکی» حاصل تلاش طراحانی مانند حامد مغروری، زینب ربانی‌خواه، سمیه‌ صاحبی، محمود بازدار، مرجانه رنجبر، آزاده قربانی، محمد رزاقی، آرزو آقاباباییان و مهدی جعفری است.همزمان با برپایی این نمایشگاه، آثار این مجموعه در قطع ۲ در ۴ متر و در ۱۸ ایستگاه مترو به‌نمایش در‌می‌آید. ایستگاه‌های صدر، شهید همت، مصلی، شهید بهشتی، مولوی، شوش، شهر ری، شاهد (در خط یک)، شهید باقری، شهید مدنی، امام حسین، بهارستان، دانشگاه امام علی، دانشگاه شریف (خط دو)، نبرد، شهدا، انقلاب، حبیب‌الله (خط چهار) میزبان پنج طرح از مجموعه «مرواریدهای خاکی» هستند.

فرآوری: منیژه خسروی
بخش سینما و تلویزیون تبیان



منابع: مهر ، ایسنا ، تسنیم