تبیان، دستیار زندگی
حضور بانوان در ورزشگاه موضوعی بوده است که در سالهای اخیر همواره با احتیاط مسئولین مواجه شده است و هیچگاه پاسخ روشنی برای آن وجود نداشته است تا همواره سوال های فراوانی برای بانوان علاقه مند بوجود بیاید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنان تماشاگرنما


حضور بانوان در ورزشگاه موضوعی بوده است که در سالهای اخیر همواره با احتیاط مسئولین مواجه شده است و هیچگاه پاسخ روشنی برای آن وجود نداشته است تا همواره سوال های فراوانی برای بانوان علاقه مند بوجود بیاید.

زنان در ورزشگاه

تب رفتن یا نرفتن بانوان به ورزشگاه ها بار دیگر بالا رفته است. اما مساله ای که مهم است و باید به آن پرداخت این است که ایران و مسئولان چاره ای جز پیدا کردن راه حلی منطقی پیش روی خود ندارند مگر اینکه راضی به حذف تیم ملی والیبال ایران از لیگ جهانی شوند.

قوانین جدید لیگ جهانی والیبال و اتفاقات رخ داده در لیگ جهانی سال گذشته که هواداران بانوان برزیلی و کشورهای مهمان توانستند وارد ورزشگاه شوند اما از حضور بانوان ایرانی جلوگیری شد باعث شد تا وزارت ورزش به دنبال تصویت طرح حضور بانوان در ورزشگاه ها باشد که در گذشته  با مخالفت شورای امنیت ملی یک بار دیگر این طرح شکست خورد اما این روزها در حال تصویب شدن است.

پیگیری های فدراسیون و وزارت ورزش باعث شد تا طرحی را همراه با چارچوب های قوانین کشور برای حضور بانوان فراهم کنند تا آنها هم بتوانند با حضور خانواده های خود به تماشای بازی والیبال از نزدیک بپردازند.
در سالهای گذشته بانوان ایرانی مسابقات والیبال، بسکتبال، پینگ پنگ، هندبال و خیلی از رشته های ورزشی دیگر را بدون هیچ مشکلی از نزدیک تماشا می کردند، اما دقیقا مشکل از جایی شروع شد که در دولت قبل و به دلیل انجام بعضی از مانورهای تبلیغاتی اعلام کردند که ورود بانوان به ورزشگاه ها آزاد است! اتفاقی که از قبل هم آزاد بود اما با این حرکت تبلیغاتی باعث شد تا حساسیت ها افزایش پیدا کند و اظهارات مختلف در این مورد، حضور بانوان را با مشکل روبرو کند.
قطعا این پایان کار نبود و تازه آغاز ماجرایی شد برای مسئولان تا راه حلی منطقی با چارچوب های فرهنگی کشور پیدا کنند.

در این که حضور بانوان در ورزشگاه ها حق طبیعی آنها به شمار می رود شکی نیست و حتی شور و هیجان آنها می تواند کمک فراوانی به تیم های ملی کشورمان بکند . ورزش والیبال از ورزش هایی است که زنان برای تماشای حضوری آن هیچ گاه محدودیتی نداشته‌اند وحضور زنان فقط در یک دوره آن هم به صورت سلیقه‌ای‌ محدود شد .

اما رعایت نکردن مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه کشورمان که ناهنجاری های فراوانی را به دنبال دارد توسط عده ای تماشاگرنما که سوژه  رسانه های غربی امثال بی بی سی فارسی را تامین می کند این راهکار را به ذهن می رساند که حضور بانوان در ورزشگاه را برای همیشه به فراموشی سپرد. در این مسیر شاید مقصر شماره یک خود بانوان و تماشاگران باشند که اجازه می دهند تا فضای ورزش را به فضایی خارج از عرف جامعه بکشانند.

امروزه مشکلات دیگری نیز در ورزشگاه ها وجود دارد که حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را توجیه ناپذیر می‌کند، ورزشگاه‌ها از نظر فرهنگی آمادگی این مسئله را ندارند و ممکن است برای بانوان مشکلاتی ایجاد شود.

حتی برخی رسانه های غربی تلاش مسوولان ورزش جمهوری اسلامی ایران را پاسخی مرتبط با شرط فدراسیون جهانی والیبال برای جلوگیری از حذف ایران از لیگ جهانی 2015 عنوان کردند.در حالی  که ورزش دوستان ایرانی به خوبی به خاطر دارند که رقابتهای زیادی در سالن ورزشهایی همچون والیبال و بسکتبال تا همین چند سال پیش همراه با حضور بانوان ایرانی بود و اگر برخی اتفاقات ناخوشایند در سالن ها رخ نداده بود همچنان این رویه در حالت طبیعی خود برقرار بود.

والیبال

اما طرح حضور بانوان مخالفان و موافقان فراوانی دارد . خیلی ها اعتقاد دارند تا وقتی که زیرساخت‌های مناسب و لازم برای ورود و حضور بانوان در ورزشگاه‌ها ایجاد نشود خانم‌ها نمی‌توانند به ورزشگاه‌ها وارد شوند اما رعایت نکردن آن می تواند تبعات سنگینی برای والیبال ایران داشته باشد .

امروزه مشکلات دیگری نیز در ورزشگاه ها وجود دارد که حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را توجیه ناپذیر می‌کند، ورزشگاه‌ها از نظر فرهنگی آمادگی این مسئله را ندارند و ممکن است برای بانوان مشکلاتی ایجاد شود. شاید به همین دلیل است که وزارت ورزش در تلاش است تا جایگاه خاصی را برای حضور بانوان فراهم کند تا علاوه بر جلوگیری از محرومیت والیبال ایران ،موقتا بانوان بتوانند در ورزشگاه حضور پیدا کنند.

اما هر چه که هست این است که بیشترین کسانی که می توانند برای حل مشکل کمک کنند خود تماشاگران ایرانی هستند که باید این بار شئونات را بیشتر  رعایت کنند و لغت فرهنگ را نه تنها در مرحله شعار بلکه در مرحل عمل اجرا کنند تا کم کم فضای ورزشگاه های ایرانی با حضور بانوان شاید و فقط شاید کمی بهتر از گذشته شود تا فضایی مطمئن برای حضور خانواده ها جهت دیدن ورزش و بالا رفتن روحیه ایجاد شود.


بخش ورزشی تبیان

رضا رستگاری