تبیان، دستیار زندگی
این که انسان از اتفاقات زشت و موقعیت های سخت، بهره برداری زیبایی انجام دهد باعث می شود که هم بر خود او آسان بگذرد و هم درگیر مشکلات ثانویه نشود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدایی بدون خونریزی!


خدا رحمتش کند سهراب را که می گفت چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید، یادم می آید روزی با یکی از دوستانم در گوشه ای از خیابان ایستاده بودیم و مشغول صحبت، نا گهان آقایی در کنار ما روی زمین آب دهان انداخت، من اخم کرده و رویم را برگرداندم زیر لب گفتم : آه، آدم بی فرهنگ، خجالت نمی کشه، اما دوستم که هنرمند بود به آرامی گفت: ببین تلالو نور خورشید توی این آب دهان چقدر قشنگه، رنگین کمان درست شده!!!

این که انسان از اتفاقات زشت و موقعیت های سخت، بهره برداری زیبایی انجام دهد باعث می شود که هم بر خود او آسان بگذرد و هم درگیر مشکلات ثانویه نشود.

طلاق

یک قانون کلی
وقتی که انسان نمی تواند برای اشخاص منحرف و کج اندیش، کاری انجام دهد و آنان را به راه راست هدایت کند، از آنان دوری می گزیند. در این جدایی نباید از شیوه زیبایی و زینت تعدی نماید و به مشکلات خویش و آنان بیفزاید، بلکه این کار را برای آگاهی و درس آموختن به آنان و تحصیل اعتدال روحی خود انجام دهد. اینجاست که روح چنین فردی در مرتبه ای از زیبایی قرار می گیرد که در حال نفرت و جدایی نیز پای را از محدوده انسانی و زیبایی بیرون نمی نهد. خداوند در قرآن به پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) فرمان می دهد:
«و اصبر علی ما یقولون و اهجرهم هجرا جمیلاً»  یعنی: به آنچه می گویند بردبار باش و از آنان دوری گزین، دوری و جدایی زیبا.  مزمل/10.


زیبایی در طلاق
خیلی از مردم طلاق را فی نفسه عملی ناخوشایند می دانند، اما چه بسا طلاق راه حل مناسبی باشد برای پایان دادن به زندگی زناشویی عاری از تفاهم یا زندگی توام با مشکلات روحی و روانی و جسمانی و ناسازگاری و نظایر آن، انشا الله که همیشه عروسی باشد و خبر طلاق به گوش هیچکس نرسد، اما به نظر کارشناسان ، اگر قرار است طلاق و جدایی انجام گیرد، بهتر است با نیکویی و صبر و زیبایی انجام گیرد.

یکی از آثار مهم مفارقت زیبا و همراه با احترام این است که امکان و زمینه برگشت به زندگی را در آنان فراهم می سازد؛ زیرا گاه در آینده این زن و مرد بار دیگر به فکر تجدید زندگی مشترک می افتند؛ در این صورت اگر با بد رفتاری شدید از یکدیگر جدا شده باشند راه بازگشت را به روی خود بسته اند و در صورت بازگشت هم زمینه فکری و عاطفی مناسبی ندارند

در قرآن نیز به مواردی از جدایی زیبا اشاره شده است. از باب نمونه، وقتی مردانی که دارای قدرت زیادی هستند و بدین گونه همسرانشان را مورد ظلم قرار می دهند، گوشزد می کند که یا همسر را به طور شایسته نگهدارید و یا با نیکی و احترام رهایش سازید، یا در  بخشی از آیه 49 سوره احزاب می فرماید: «و سرحوهن سراحاً جمیلاً» یعنی: به صورت شایسته و زیبا زنان مطلقه را رها سازید.
واژه «سراح جمیل» به معنای رها ساختن همراه با محبت و احترام و ترک هر گونه خشونت و ستم و بی احترامی است. وقتی دو همسر به این نتیجه رسیدند که نمی توانند با یکدیگر زندگی موفقی داشته باشند و تصمیم به جدایی گرفتند، باز هم نباید هر گونه بی مهری، ظلم، بدگوئی و خشونت را برای خود جایز بدانند و مفارقت خویش را زشت نمایند، بلکه اگر پیوندها همراه صلح و صفا زیباست، جدایی های همراه با تفاهم و اصول نیز زیبا خواهد بود.
یکی از آثار مهم مفارقت زیبا و همراه با احترام این است که امکان و زمینه برگشت به زندگی را در آنان فراهم می سازد؛ زیرا گاه در آینده این زن و مرد بار دیگر به فکر تجدید زندگی مشترک می افتند؛ در این صورت اگر با بد رفتاری شدید از یکدیگر جدا شده باشند راه بازگشت را به روی خود بسته اند و در صورت بازگشت هم زمینه فکری و عاطفی مناسبی ندارند؛ اما اگر با احترام و رعایت عواطف انسانی از یکدیگر جدا شده باشند، می توانند دوباره با یکدیگر پیوند زناشویی موفق ببندند.
اثر مهم دیگر آن فرزندان هستند، اثار طلاق روی فرزندان انکار ناپذیر است، و در صورتی که جدایی پدر و مادر به همراه دعوا و بی احترامی و خورد کردن شخصیت پدر و مادر توسط طرف مقابل باشد، اثرات ناگوار بیشتری خواهد داشت. قرآن که دستور و راهنمای زندگیست، به طلاق زیبا و بدون درگیری حکم می کند و حتی واژه ی زیبا را برای آن در نظر می گیرد،)البته در جایی که به هیچ وجه نشود زندگی را حفظ کرد) حال این ما و وجدان ما، چقدر زندگیمان شبیه این دستور خداست؟

فرآوری: زینب عشقی

بخش خانواده ایرانی تبیان


با نگاهی به مجله رواق اندیشه، مقاله اسلام و زیبایی نوشته محمدعلی قاسمی

مطالب مرتبط:
هیچ بچه ای در امان نیست
جدایی به خاطر یک گوشی هوشمند
 احساس تنهایی می کنی؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.