تبیان، دستیار زندگی
25 خرداد (15 ژوئن) مصادف است با آغاز هفته ی جهانی سلامت مردان. به همین بهانه می خواهیم در خصوص نقش تغذیه در پیشگیری و ابتلا به یکی از شایع ترین بیماری های مردانه یعنی سرطان پروستات صحبت کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به بهانه‌ آغاز هفته‌ جهانی سلامت مردان

تأثیر تغذیه در پیشگیری و ابتلا به سرطان پروستات



25 خرداد (15 ژوئن) مصادف است با آغاز هفته‌ی جهانی سلامت مردان. به همین بهانه می‌خواهیم در خصوص نقش تغذیه در پیشگیری و ابتلا به یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مردانه یعنی سرطان پروستات صحبت کنیم.

بدون شک می‌دانید که داشتن برنامه‌ی غذایی کم‌چرب و کم‌کالری و سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل برای سلامت مفید است. اما اگر خدانکرده دچار سرطان پروستات شده باشید باید بدانید هر آنچه میل می‌کنید نقش مهمی در پیشرفت سرطان دارد. علاوه بر این انتخاب مواد غذایی مناسب در پیشگیری از ابتلا به این بیماری و یا افزایش خطر آن نقش دارد. با ما همراه باشید تا تأثیر تغذیه در این بیماری بیشتر آشنا شوید.

تغذیه مردان

کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با تغذیه‌ی مناسب
دریافت میزان کافی ویتامین‌ها و مواد معدنی از طریق مصرف مواد غذایی سالم و مفید یک روش کلیدی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات است. بنابراین اگر می‌خواهید بدنتان را از شر سرطان پروستات خلاص و یا از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید به سراغ مواد غذایی مناسبی بروید که امتحان خود را در جهت مقابله با ترکیبات سرطان‌زا پس داده‌اند. این مواد غذایی ضدسرطان پروستات عبارت‌اند از:


گوجه‌فرنگی
یکی از بهترین و موثرترین مواد غذایی پیشگیری‌کننده از سرطان گوجه‌فرنگی است و به همین دلیل یک آیتم ویژه به آن اختصاص می‌دهیم. می‌پرسید چرا؟ به خاطر اینکه سرشار از لیکوپن است و این ماده‌ی مفید تأثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات، ریه و سرطان معده دارد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که میزان بالای لیکوپن در خون ارتباط زیادی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات دارد و حتی به کاهش تکثیر سلول‌های سرطانی کمک زیادی می‌کند. محققان بر این عقده هستند که لیکوپن دریافت شده از منابع طبیعی مانند مواد غذایی تازه موثرتر از دریافت مکمل است. توصیه می‌کنیم گوجه‌فرنگی و محصولات به دست آمده از آن را به رژیم غذایی خود افزوده و از خواص آن نهایت بهره را ببرید. توجه داشته باشید که تفت دادن گوجه‌فرنگی با اندکی روغن بخصوص روغن‌زیتون باعث آزاد شدن هر چه بیشتر لیکوپن موجود در آن می‌شود.

لازم هست که در خصوص مصرف زیاد غلات تصفیه‌شده یعنی غلاتی که فیبر کمی دارند مانند برنج و پاستاهای تهیه شده از آرد سفید یا بیسکوییت و غیره نیز هشدار دهیم چون محققان سوئدی بر این عقیده هستند که این مواد غذایی احتمال ابتلا به سرطان پروستات را بالا می‌برند

میوه‌های تازه
داشتن یک برنامه‌ی غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات برای پیشگیری از ابتلا به اکثر سرطان‌ها موثر است. میوه‌های حاوی لیکوپن مانند هندوانه و پاپایا و غیره برای سلامتی پروستات فوق‌العاده‌اند. نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که فیبر پکتین که در میوه‌هایی مانند سیب، زردآلو، آلو و مرکبات موجود است و برای غلیظ شدن انواع مرباها و مارمالادها استفاده می‌شود به کاهش 40 درصدی سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. در نتیجه توصیه می‌کنیم که به برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان میوه‌های تازه را اضافه کنید. مصرف یک عدد پرتقال به‌عنوان میان وعده‌ی بعدازظهر و یا اضافه کردن سیب به غلات صبحانه باعث افزایش میزان فیبر دریافتی‌تان می‌شود.

بروکلی

سبزیجات
نتایج پژوهش‌ها در دانشگاه کولورادو نشان داده است که مردان آسیایی در مقایسه با مردان غربی کمتر به این سرطان مبتلا می‌شوند. به خاطر اینکه رژیم غذایی‌شان سرشار از سبزیجات و فیبرهای غذایی است. محققان بر این عقیده هستند که دریافت فیبرهای غذایی باعث کاهش رشد و گسترش بیماری می‌شود. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بروکلی و گل‌کلم تأثیر ویژه‌ای در کاهش ابتلا به سرطان پروستات دارد به خاطر اینکه خانواده‌ی کلم‌ها به کاهش رشد سلول‌های سرطانی در بدن کمک می‌کنند. بهتر است روزانه از مصرف سالاد سبزیجات با انواع سبزیجات رنگی غافل نشوید.


چای سبز و سویا
با وجود اینکه محققان نظرات مختلفی در خصوص تأثیر این مواد غذایی در خصوص سرطان پروستات دارند اما نتایج اکثر پژوهش‌ها از تأثیر محافظتی این دو ماده‌ی غذایی خبر می‌دهند. توصیه می‌کنیم چای سبز را در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید و به قهوه‌تان کمی شیر سویا اضافه کنید.


ماهی
ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم هر هفته چند مرتبه ماهی میل کنید.

گوشت قرمز

مواد غذایی افزایش‌دهنده‌ی خطر ابتلا به سرطان پروستات

همان‌طور که برخی مواد غذایی به دلیل داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی به پیشگیری از ابتلا به این بیماری پیشگیری می‌کنند برخی دیگر به افزایش خطر ابتلا به این سرطان و رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند آقایانی که گوشت قرمز زیادی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند. نتایج یک پژوهش جدید که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است تأیید می‌کند که گوشت قرمز کباب شده به‌ویژه گوشت گاو، خطر ابتلا به مشکلات پروستات را دو برابر بیشتر می‌کند.
توجه داشته باشید که گوشت‌های قرمز دیگر و مواد غذایی فراوری‌شده نیز در افزایش احتمال ابتلا به این بیماری نقش دارند. بنابراین آقایان باید از زیاده‌روی در مصرف این مواد غذایی بپرهیزند. محققان توصیه می‌کنند که پروتئین مورد نیاز بدن خود را از طریق مصرف تکه‌های تازه و کم‌چرب گوشت، لوبیا و حبوبات دیگر تأمین کنید.
بهتر است حواستان به محصولات لبنی نیز باشد. درست است که میزان چربی موجود در لبنیات کمتر از گوشت قرمز است اما با این حال این محصولات غذایی نیز حاوی همان اسیدهای چربی هستند که در گوشت قرمز وجود دارند. بنابراین می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند.
لازم هست که در خصوص مصرف زیاد غلات تصفیه‌شده یعنی غلاتی که فیبر کمی دارند مانند برنج و پاستاهای تهیه شده از آرد سفید یا بیسکوییت و غیره نیز هشدار دهیم چون محققان سوئدی بر این عقیده هستند که این مواد غذایی احتمال ابتلا به سرطان پروستات را بالا می‌برند. این احتمال با مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین نیز به‌طور چشمگیری بالا می‌رود.

یکی از بهترین و موثرترین مواد غذایی پیشگیری‌کننده از سرطان گوجه‌فرنگی است و به همین دلیل یک آیتم ویژه به آن اختصاص می‌دهیم. می‌پرسید چرا؟ به خاطر اینکه سرشار از لیکوپن است و این ماده‌ی مفید تأثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات، ریه و سرطان معده دارد

محققان معتقدند میزان کلی کربوهیدرات‌های مصرف شده در روز نقش چندانی در ابتلا به این بیماری ندارد بلکه نوع کربوهیدراتی که مصرف می‌کنید خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید که غلات تصفیه‌شده شاخص گلیسمی بالایی دارند و در ابتلا به برخی از سرطان‌ها مانند سرطان پروستات نقش زیادی دارند.


سخن آخر
سخن آخر اینکه در مصرف هیچ ماده‌ی غذایی زیاده‌روی نکنید. داشتن یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات به‌ویژه گوجه‌فرنگی، غلات کامل و درعین‌حال کاهش مصرف گوشت قرمز و مواد غذایی تصفیه‌شده و صنعتی ضامن سلامتی شما خواهد بود.

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

مطالب مرتبط:
انگور و عسل برای مقابله با سرطان پروستات
سرطان پروستات: تغییر رژیم غذایی برای کاهش مرگ و میر

9 توصیه برای آقایانی که نمی‌خواهند سرطان بگیرند
مصرف زیاد غلات تصفیه شده خطر سرطان پروستات را افزایش می‌دهد
10 توصیه‌ی غذایی برای محافظت از پروستات
7 ماده غذایی ضد سرطان پروستات
نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان پروستات
پیشگیری از سرطان با چای سبز
آقایان، گردو بخورند زیرا ...
معجزه‌ی ویتامین‌ها در پیشگیری از سرطان‌ها
4 ماده‌ی غذایی برای آقایان

فیلم مرتبط:

بزرگی خوش خیم پروستات

صوت مرتبط:

علل سرطان پروستات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.