تبیان، دستیار زندگی
در روز قیامت خدا بعضی از بندگانش را توبیخ می کند و به بنده می گوید که چرا وقتی من بیمار شدم تو به عیادت من نیامدی ؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتی در مورد آداب عیادت از بیمار !!


یکی از کارهای خوبی که ما باید انجام بدهیم این است که آلام روحی بیماران را کم کنیم یعنی کسی که گرفتار بیماری است حداقل گرفتاری روحی دیگری نداشته باشد . خدا به بیماران پاداش عنایت می کند و بیماران فکر نکنند که این بیماری حتما عقوبت یا مواخذه ای است .
عیادت بیمار

در اسلام به عیادت بیمار خیلی سفارش شده است . بعضی ها وقتی در بستر بیماری می افتند فراموش می شوند. گاهی افرادی چند سال بیمار می شوند و فراموش می شوند مخصوصاً افرادی که در جامعه نقش فعال یا حضور فعال در جامعه داشته اند .

انسان در ارتباط با جامعه است و با افراد رفت و آمد دارد ولی وقتی انسان بیمار می شود ممکن است جز خانواده ی خودش فرد دیگری را نبیند .

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که حضرت فرمودند: «از حقوق هر مسلمان بر مسلمان دیگر این است که هرگاه با او دیدار کند، بر او سلام کند و هرگاه مریض شود از او عیادت نماید و هرگاه از دنیا رفت، در تشییع جنازه اش شرکت کند.» (كلینى، ابو جعفر محمد بن یعقوب؛ الكافی، ج 2، ص 171)

پیامبر صلی الله و علیه وآله وقتی نماز صبحشان تمام می شد به سوی مردم می آمدند و سوال می کردند که کسی بیمار نیست که ما به عیادت او برویم. (این یکی از برنامه های روزانه پیامبر بوده است و پیامبر به اینکار اهتمام می ورزیدند . (ابن اشعث، محمد بن محمد؛ الجعفریات (الأشعثیات)، مكتبة النینوى الحدیثة، ص 159)

ایشان باهمه ی گرفتاری هایی که داشتند به عیادت بیماران می رفتند؛ زیرا این کار در ردیف کارهای مهمی زندگی شان بود.)

حضرت علی (علیه السلام) پنج مسیر را پیاده و پا برهنه می رفتند : وقتی به نماز عید فطر می رفتند، وقتی به نماز عید قربان می رفتند، وقتی به نماز جمعه می رفتند، وقتی به عیادت بیمار می رفتند و وقتی تشییع جنازه ای می رفتند . ایشان می فرمودند اینها مسیرهای الهی است و من می خواهم این مسیرها را پا برهنه به سمت خدا بروم. (به نقل از سخنان حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در برنامه سمت خدا)

حضرت در تعبیری دیگری می فرمایند : از بهترین کارهای خیر ، عیادت بیمار است. (ابن اشعث، محمد بن محمد؛ الجعفریات (الأشعثیات)، ص 240)

خواب یکی از آرام بخش ترین و ضروری ترین کارهایی است که ما انجام می دهیم. میلیون ها فرایند در طی خواب در مغز اتفاق می افتد تا به ارسال اطلاعات به حافظه کمک کند. هنگام خواب ترمیم بافت ها در بدن صورت می گیرد و بی خوابی و خواب شب کمتر از هشت ساعت، جلوی تمام این فرایند ها را می گیرد و عواقب مضری برای سلامت انسان دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود

همیشه ما فکر می کنیم بهترین کارها، کارهایی مثل نماز مستحبی و روزه و قرائت قرآن و ذکر گفتن زبانی چون صلوات و... است؛ منکر این ها  نمی شویم اما کارهای دیگری هم هستند که از کارهای نیک و خوب باشند، به آن ها هم توجه کنیم و اسلام و مسلمان بودن را در نماز و روزه ی صرف ندانیم.

یکی از بهترین کارها عیادت بیمار است . حضرت موسی علیه السلام از خدا سوال کرد که کدام بندگان پیش تو محبوب تر هستند ؟ خطاب شد سه گروه : کسانی که عیادت بیمار می روند ، کسانی که به مصیبت زده تسلیت می گویند و کسانی که به تشییع جنازه می روند. ( به نقل از سخنان حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در برنامه سمت خدا)

خداى تعالی در روز قیامت مى‏ فرماید: اى پسر آدم! من بیمار شدم اما عیادتم نكردى؟ عرض مى‏ كند: پروردگارا چگونه تو را عیادت كنم حال آن‏كه تو پروردگار جهانیانى؟ مى‏ فرماید: مگر ندانستى كه فلان بنده ‏ام بیمار شد و عیادتش نكردى، مگر نمى‏ دانستى كه اگر به عیادتش روى، مرا نزد او مى ‏یابى؟ (نهج الفصاحه، ص311 ، ح775)

بنابراین سعی کنیم عیادت از بیمار را در برنامه ی خود قرار دهیم. در این رابطه در متون دینی ما چند ادب در ارتباط با آداب عیادت بیمار آمده است:

ادب اول این است که پیامبر صلی الله و علیه وآله سه روز صبر می کردند و بعد اگر اصحابشان را نمی دیدند از آنها سراغ می گرفتند .

اگر آن فرد مسافرت بود پیامبر صلی الله و علیه و آله برای او دعا می کردند و اگر آن فرد بیمار بود، ایشان به عیادتش می رفتند.

پس عیادت بیمار پس از گذشت سه روز است . قبل از سه روز ممکن است که بیماری های ساده ای باشد و تمام بشود.

ادب دوم این است که پیامبر صلی الله و علیه وآله فرمود : به عیادت کسی برو که به عیادت تو نیامده است زیرا تو به خاطر خدا قدم بر می داری.

روایت داریم: به کسی هدیه بده که به تو هدیه نمی دهد، ولی ما  چه می گوییم؟

می گوییم باید به کسی هدیه بدهیم که قبلا به ما هدیه داده است و حواسش به ما بوده است. ( به نقل از سخنان حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در برنامه سمت خدا)

پاداش عیادتی بیشتر است که کوتاه تر باشد مگر اینکه خود بیمار بخواهد شما مدت بیشتری در آنجا بمانید

ادب سوم این است که هنگام رفتن پیش بیمار هدیه ای برای او ببریم . پیامبر صلی الله و علیه وآله عده ای را دیدند که به عیادت بیمار می رفتند . به آنها فرمودند که من هم با شما می آیم، آیا شما هدیه یا میوه ای برای او تهیه کرده اید ؟

آنها گفتند : نه. پیامبر گفت صبر کنید تا هدیه ای برای او فراهم کنیم . زیرا همین هدیه کوچک او را خوشحال می کند. (کافی، ج 3، ص 118، ح 3)

ادب چهارم این است که عیادت بیمار کوتاه باشد.

چنانچه پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «خیر العیادة اخفها; بهترین عبادت کوتاه ترین آن است.»

آن حضرت فرمودند : پاداش عیادتی بیشتر است که کوتاه تر باشد مگر اینکه خود بیمار بخواهد شما مدت بیشتری در آنجا بمانید. (کنزالعمال، المتقی الهندی، ج 9، ص 94، ح 25139، و همان، ج 9، ص 97، حدیث 25149)

ادب پنجم این است که پیامبر صلی الله و علیه وآله فرمود : وقتی بیمار را می بینید حمد خدا را بگویید. اما یک جوری باشد که به گوش بیمار نرسد . یعنی یک جوری نگوییم الحمدلله که طرف فکر کند که یعنی یک اشکالی در کار شما بوده است که گرفتار بیماری شده ای .
فردی خدمت امام موسی کاظم (علیه السلام) آمد و گفت که همه ی اهل و عیال من بیمار هستند. من چکار کنم ؟ امام فرمود: با صدقه بیماران خودت را درمان کن . دعا همراه با صدقه به اجابت می رسد . نفع چیزی برای بیمار بالاتر از صدقه نیست .

امام صادق (علیه السلام) فرمود : بیمار خودش به نیازمند کمک کند و به آن نیازمند بگوید که تو برای سلامتی من دعا کن . این خیلی موثر است. ( به نقل از سخنان حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در برنامه سمت خدا)

فرآوری: زهرا اجلال

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع :

حوزه

سخنان حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در برنامه سمت خدا

مطالب مرتبط :

چه کارهایی صدقه محسوب می‌شود؟

قرض الحسنه و تفاوت آن با صدقه

صدقه اما بدون پول

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.