تبیان، دستیار زندگی
تماشاخانه باران این روزهاپذیرای نمایش«هیچ کس نبود بیدارمان کند»به کارگردانی پیام دهکردی است .به این بهانه با فریبا متخصص بازیگراین نمایش به گفت وگونشستیم، بازیگری که پس از یک وققه نه چندان کوتاه بازهم برصحنه تئاترحضور پیدا کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازیگرباید خود را وقف تئاترکند

گفت و گو با فریبا متخصص بازیگر نمایش «هیچ کس نبود بیدارمان کند»


تماشاخانه باران این روزهاپذیرای نمایش«هیچ کس نبود بیدارمان کند»به کارگردانی پیام دهکردی است .به این بهانه  با فریبا متخصص بازیگراین نمایش به گفت وگونشستیم، بازیگری که پس از یک وققه  نه چندان کوتاه بازهم برصحنه تئاترحضور پیدا کرد.

فریبا متخصص

برای ما از چگونگی شکل گیری و تمرینات نمایش «هیچ کس نبود بیدارمان کند» بگویید.
- با توجه به اینکه من چندسالی از تئاتر دوربوده ام تصورمی کردم مثل گذشته زمان زیادی برای تمرینات پیش از اجرااختصاص داده می شود، اما ظاهرا این روزها زمان تمرینات به حدود یک ماه تا دوماه کاهش یافته است ، برخلاف گذشته که سه تا شش ماه برای تمرین یک اجرای تئاتری اختصاص داده می شد. زمان برای تمرینات لازم است، اما باتوجه به تغییر شرایط و گرفتاری های اقتصادی دیگرچنین امری امکان پذیر نیست،اما به هرحال من همچنان اعتقاددارم نیاز است حداقل دوماه زمان صرف شود تایک نمایش به شکل شایسته ای شکل گیرد، هرچند ما دراین کار یک ماه ونیم تمرین شبانه روزی برای رسیدن به نتیجه دلخواه داشتیم.

 این نمایش چه ویژگی برای شما داشت که بازی درآن رابا وجود وقفه ایجاد شده درحضور شما برصحنه تئاتر پذیرفتید؟
- خوب من درابتدای کار همچنان برای پذیرفتن این نمایش مردد بودم و این سال ها نیز امکان بازی در تئاتر برای فراهم می شد،اما به دلیل درگیری های من در رادیو و سریال ها فرصت مقدور نبود برای شروع یک کارتئاتر ،چراکه من اعتقاددارم برای حضور در یک تئاتر  باید بازیگرتمام وجود خود را وقف آن کند. من نیز باتوجه به شناختی که از پیام دهکردی داشتم وسابقه همکاری بااو در رادیو تردیدهایم برطرف شد و به او و کارش اعتمادکردم. ضمن اینکه نویسنده  کار نیز،آقای یاراحمدی را نیز به واسطه  فعالیت های شان دررادیو می شناختم و پس از خواندن نمایشنامه نقش را پسندیدم و این شروع همکاری من باگروه بود.

دراین نمایش من نقش دایه سلطان رادارم که نزدیک به 100سال سن دارد و دریک عمارت زندگی می کند و مراقبت از آنجا را برعهده دارد،چندماه پیش در منطقه سیل آمده و حالا مراسم سالگرد آقای خانه است و اهالی از تهران به آنجا آمده اند تامراسم سالگرد رابه جای آوردند و اتفاقاتی که دراین میان رخ میدهد.

 از نظرشما بازیگر در رسانه تئاتر و رادیو وتلویزیون باهم تفاوتی دارد؟
-در تئاتر بانمایش «مرواریدم به کارگردانی اکبرزنجان پور آغاز کردم و پس از آن فعالیت های رادیویی خود را نیز ادامه دادم.من اعتقاددارم هرکدام از این سه عرصه سختی های مخصوص به خود را دارند، دررادیو بازیگر برای انتقال همه آنچه که باید ، تنها ابزاری که دراختیار دارد صدایش و میکروفن است و ازابزار بدن ،دکور،آکسسوار و نور و... که در تلویزیون و تئاتر از آن بهره می برد محروم است واین خود نیازمند توانایی بسیار ویژه و تجربه فراوان است.

 برای ما از نقش خود در نمایش« هیچ کس نبود بیدارمان کند» بگویید.
- دراین نمایش من نقش دایه سلطان رادارم که نزدیک به 100سال سن دارد و دریک عمارت زندگی می کند و مراقبت از آنجا را برعهده دارد،چندماه پیش در منطقه سیل آمده و حالا مراسم سالگرد آقای خانه است و اهالی از تهران به آنجا آمده اند تامراسم سالگرد رابه جای آوردند و اتفاقاتی که دراین میان رخ میدهد.

 شما به عنوان بازیگر این نمایش، روش کارگردانی پیام دهکردی را چگونه می بینید؟
-    این اولین تجربه همکاری من باپیام دهکردی در عرصه تئاتر است، اما پیش از این با او و شیوه کاری اش در رادیو آشنا شده ام و به اندیشه اش اعتماد دارم و به خاطر اشرافش بر متن ، نقش ها و اینکه درحدود یک سال است که بانویسنده  کارمشغول واکاوی متن بوده است، بازیگر را آن گونه که باید برای رسیدن به نقش هدایت می کند و من امیدوار هستم نتیجه  این کارهمانی شود که شایسته  است.

بخش سینما وتلویزیون تبیان


منبع: بانی فیلم/رضوانه رستمی