تبیان، دستیار زندگی
درباره ضرورت تشکیل انجمن منتقدان تلویزیون.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منتقدان تلویزیون متحد شوید!


درباره ضرورت تشکیل انجمن منتقدان تلویزیون.

منتقدان تلویزیون متحد شوید!

گسترش و توسعه شبکه های تلویزیونی در طی دو دهه اخیر از یک سو، بسط و نفوذ شبکه های تلویزیونی ماهواره ای از سوی دیگر و تعدد و تنوع روزنامه ها، خبرگزاری ها و اساسا اشکال مختلف رسانه ای که هر کدام بخش و سرویس مستقلی برای اخبار تلویزیونی طراحی و تاسیس کرده اند و از همه مهمتر نقش وتاثیرات تلویزیون و برنامه های آن بر زندگی مردم و که هر روز دامنه و قدرت آن بیشتر می شود دلایل محکم و متقنی است تا از ضرورت تشکیل انجمن منتقدان تلویزیون حرف بزنیم.
تقریبا هیچ روزی نیست که در یک روزنامه یا مجله و سایت و خبرگزاری شاهد نقد و تحلیل برنامه های تلویزیونی نباشیم؛ از سریال ها گرفته تا مسابقه و برنامه های ورزشی و حتی اخبار و مستند. طی سال های اخیر به واسطه دلایل فوق بر تعداد نویسندگان و خبرنگاران تلویزیونی افزوده شده که اخبار و تولیدات رسانه ملی را پوشش داده یا مورد نقد و بررسی قرار می دهند. اتفاقا از یک نظر نقدهای تلویزیونی به دلیل طیف گسترده مخاطبان تلویزیون و در معرض دید همگانی بودن برنامه های آن نسبت به نقد فیلم و سینما خوانندگان بیشتری هم دارد.
مثلا مصاحبه با یک بازیگری که مردم هر شب او را در تلویزیون می بینند بیشتر خوانده می شود تا مصاحبه با بازیگر یک فیلم سینمایی که در خوشبینانه ترین حالت 5 میلیون مخاطب بازی او را بر پرده های سینما تماشا کرده اند. بدون شک هیچ فیلم سینمایی نمی تواند به اندازه برنامه نود مخاطب را به پای تماشای خود برانگیزاند. کافی است شما صدا و سیما را از حیث حجم و اندازه سازمانی و حتی ساختمانی که در اختیار دارد با خانه سینما مقایسه کنید تا متوجه وزن سازمانی واجتماعی این دو رسانه شوید.

با محاسبه این موارد و اهمیتی که اکنون رسانه ها به ویژه ابر رسانه ای مثل تلویزیون در سبک زندگی ایرانیان یافته ضروری است تا نویسندگان و منتقدان تلویزیونی نیز در ذیل یک انجمن تخصصی و حرفه ای ساماندهی شده و ضمن بستر سازی برای ایفای نقش موثرتر در حیطه شغلی خود به بهبود کمی و کیفی برنامه های تلویزیونی و در نهایت رضایت مخاطبان کمک کنند.

با توجه به اهمیتی که اکنون رسانه ها به ویژه ابر رسانه ای مثل تلویزیون در سبک زندگی ایرانیان یافته ضروری است تا نویسندگان و منتقدان تلویزیونی نیز در ذیل یک انجمن تخصصی و حرفه ای ساماندهی شده و به بهبود کمی و کیفی برنامه های تلویزیونی کمک کنند.


اگرچه بسیاری ازخبرنگاران و نویسندگان و منتقدان تلویزیونی عضو انجمن منتقدان سینمایی خانه سینما هستند اما آن انجمن بیشتر سویه و کارکرد سینمایی دارد نه تلویزیونی. ضمن اینکه بسیاری از خبرنگاران حوزه تلویزیون عضویتی در این انجمن ندارند لذا ضروری است تا نهادی به خصوص خود صدا و سیما یا یکی از مراکز و نهادهای مرتبط با آن با حمایت و پشتیبانی های لازم،زمینه و بستر تشکیل این انجمن را فراهم کنند؛ مثلا اداره کل روابط عمومی صدا و سیما یا مرکز امور نمایشی سیما که اکنون مسئولیت کل تولیدات نمایشی تلویزیون را به عهده گرفته در این زمینه پیش قدم شده و با دعوت از منتقدان و خبرنگاران پیشکسوت و با سابقه حوزه تلویزیون « انجمن خبرنگاران و منتقدان تلویزیونی» را تشکیل دهند تا همه افراد فعال در این حوزه تحت پوشش و حمایت این انجمن قرار گرفته، دور هم جمع شوند، جلسات مشترک تشکیل دهند، اساسنامه بنویسند و در یک همدلی و همزبانی حرفه ای ضمن ارتقاء شغلی این حرفه و حوزه بتوانند نقش موثرتری در رشد و تعالی رسانه ملی داشته باشند.

منتقدان تلویزیون متحد شوید!

در این انجمن می توان با تشکیل کارگروه های تخصصی به پژوهش و تحقیق درباره برنامه های تلویزیونی یا عملکرد شبکه ها پرداخت و با در اختیار قرار دادن آن در دست مسئولان مربوطه به اصلاح و بهبود برنامه کمک کرد یا با تشکیل نشست های مشترک و حتی اتاق فکر مشترک بین این انجمن و شبکه های تلویزیونی از تجربه و تخصص این همه نویسنده ومنتقدان سرگردان که به شکل پراکنده مشغول به فعالیت هستند به نفع ارتقای کیفی رسانه ملی بهره برد. از جمله کارکردهای این انجمن می تواند برگزاری جشن سالانه مطبوعات و خبرگزاری های تلویزیونی باشد که با اهدای جایزه به نقد و یادداشت و گزارش و مصاحبه های برتر به ایجاد انگیزه فعالان این عرصه کمک کند یا مثلا به انتشار کتاب و نشریه در حوزه مطالعات تلویزیونی پرداخته و با این گونه تمهیدات به هویت مندی و هویت سازی این صنف رسانه ای کمک کند. البته خود خبرنگاران و منتقدان تلویزیونی نیز باید در جهت شکل گیری این انجمن اقدام کرده و بکوشند. لازمه تشکیل این انجمن بیش از هر چیز متحد شدن منتقدان و خبرنگاران تلویزیونی است.

سید رضا صائمی
بخش سینما و تلویزیون تبیان