تبیان، دستیار زندگی
در شصت و یکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات که همزمان با برگزاری سومین هفته روابط عمومی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، پرونده یادبودی به مناسبت درگذشت حسین قندی، پیشکسوت روزنامه نگاری به چاپ رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادبود حسین قندی در شصت و یکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

شصت و یکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

در شصت و یکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات که همزمان با برگزاری سومین هفته روابط‌عمومی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، پرونده یادبودی به مناسبت درگذشت حسین قندی، پیشکسوت روزنامه‌نگاری به چاپ رسید.

در این پرونده که زیر نظر دکتر مجید رضائیان منتشر شد، سعی شده است از زاویه کار حرفه‌ای، تدریس و پژوهش به فعالیت‌های حسین قندی پرداخته شود.
«قندی نماد روزنامه‌نگاری حرفه‌ای»  نوشته مجید رضاییان، «قندی روزنامه‌نگار بود، نه روزنامه‌نویس» نوشته مهدی محسنیان‌راد، گفت‌وگوی محمد دشتی با محمدمهدی فرقانی با عنوان «قندی نخواست که بداخلاقی و بی‌اخلاقی در حوزه روزنامه‌نگاری تیتر شود»، «حسین قندی؛ نمادی از وسعت نگاه و عمل در روزنامه‌نگاری حرفه‌ای» نوشته گیتا علی‌آبادی و «تورقی دوباره بر کتاب‌های زنده‌یاد حسین قندی» نوشته ساره گودرزی از جمله مطالب این پرونده هستند.


* خوشحال باشیم؛ شهر روابط‌عمومی شلوغ شده است!

امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسوول ماهنامه مدیریت ارتباطات در سرمقاله این شماره با اشاره به اینکه فعالیت‌های مرتبط با موضوع روابط‌عمومی در کشور بسیار فراگیر شده، فعالان این حوزه را به برخی آسیب‌ها و مزیت‌های «شلوغی شهر روابط‌عمومی جلب کرده است. متن سرمقاله شماره 61 ماهنامه مدیریت ارتباطات به این شرح است:
هر چه پیش می‌رویم، شهر روابط‌عمومی شلوغ‌تر می‌شود. کافیست قدری بیشتر روی تاریخ روابط‌عمومی در ایران تمرکز کنیم. شاید شما هم موافق باشید شهری که اولین بنایش در سال ۱۳۳۲ توسط مرحوم دکتر حمید نطقی در شرکت ملی نفت پی‌ریزی شد، تا قبل از فراگیر شدن فناوری‌های نو (دهه ۱۳۷۰) و برقراری پیوند میان روابط‌عمومی و فناوری اطلاعات و ارتباطات(دهه ۱۳۸۰)، رونق جدی نداشت و تنها و تنها به مدد عشق، ایمان و تلاش علاقمندانش آهسته و آرام ساخته می‌شد.
خواهش می‌کنم رونق نداشتن را بی‌رمق بودن معنا نکنید که به هیچ وجه منظورم نیست. اتفاقی که با فراگیر شدن کامپیوترهای شخصی و بعد ورود تلفن همراه، اینترنت، رسانه‌های دیجیتال، ابزار هوشمند و... افتاد، آن‌قدر مهم و تأثیرگذار بود که تمام حوزه‌های علمی و کاربردی از جمله روابط‌عمومی را متأثر و مسیر توسعه و پیشرفت‌شان را هموارتر کرد. استعدادهای جوان، خلاق و مبتکر بیش از گذشته جذب روابط‌عمومی شدند و ورود و فعالیت بخش خصوصی به این حوزه در کنار برگزاری کنفرانس‌ها، همایش‌ها و سمپوزیوم‌های روابط‌عمومی، ترجمه و تألیف بیشتر کتاب، انتشار نشریات تخصصی و فعالیت رسانه‌های مجازی با موضوع روابط‌عمومی، تأسیس دانشگاه‌های علمی و کاربردی و پذیرش دانشجو در این رشته و رشته روابط‌عمومی الکترونیک و... باعث شد شهر روابط‌عمومی رونق بگیرد؛ رونقی که ادامه دارد و امیدواریم بیشتر شود. منظورم از رونق، ایده‌آل نیست اما معتقدم در دهه ۱۳۸۰ زمینه جهش روابط‌عمومی فراهم شد.
تکلیف شهری که رونق می‌گیرد، مشخص است؛ هجوم می‌آورند تا زمین‌هایش را بخرند! قیمت‌ها بالا می‌رود! سروصدا می‌شود و.... از سال ۱۳۹۰ ورودی‌های شهر روابط‌عمومی متراکم شد و به نظر می‌رسد این شهر شلوغ شده است.
حالا صداها و فریادهای متفاوتی که بلندشده نشان از رمق و رونق شهر، با هم دارد. یکی گندم کاشت می‌کند و دیگری فقط نان می‌خورد! برخی از نان به نرخ روزخوران، تغییر موضع صد درصدی می‌دهند! برخی هم که هیچ نسبتی با روابط‌عمومی ندارند، برای خودشان فامیل‌تراشی می کنند و...
در همین سال‌های اخیر شاهد نگرانی شدید برخی از منتقدان دلسوز و پیشروان روابط‌عمومی بوده‌ام. بالاخره شلوغی می‌تواند با بی‌نظمی، بی‌اخلاقی، فتنه‌گری، بی‌عدالتی و خیلی از راست و دروغ‌ها همراه شود اما به نظرم حواس‌جمعی همان آدم‌های عاشقی که در ابتدا عرض کردم و جوانان خلاقی که در ادامه اشاره شد، نتیجه این شلوغی را به نفع شهر روابط‌عمومی تمام خواهد کرد. منتقدان و پیشروان به وظیفه ذاتی خود عمل کرده و نخواهند گذاشت شلوغی شهر روابط‌عمومی به هرج و مرج تبدیل شود.  سودجویان همیشه ثابت کرده‌اند ناتوان‌تر از آن هستند که صبر کنند. آنان پا به فرار خواهند گذاشت. روابط‌عمومی ایران دوران گذار را طی می‌کند. خوشحال باشیم.


* ارتباطات از نگاه تلویزیون، گرافیک اطلاع‌رسان و...

در بخش غیرپرونده‌ای مدیریت ارتباطات خردادماه 94، این مطالب به چشم می‌خورد:
- بازنمایی سبک زندگی در 2 شبکه ایرانی و غیرایرانی با تأکید بر الگوی مصرف نوشته سیدرضا نقیب‌السادات و بهاره دائمی
- گزارش پنجمین نشست تاریخ شفاهی مطبوعات  ایران با حضور سیدحسین بنی‌احمد؛ «تشریف ببرید، اگر خبری بود خبرتان می‌کنیم» نوشته محمد دشتی
- کندوکاوی درباره رسانه‌های نوین و نقش آنها در دنیای امروزی در گفت‌وگوی محمدحسن خازنی با میرفخرایی؛ «مخاطبان در رسانه‌های نوین تبدیل به منبع خبر می‌شوند»
- بصری‌‌سازی محتوا در ارتباطات؛ «گرافیک اطلاع‌رسان نصبی و محیطی» نوشته مریم سلیمی
- شناخت مباحث و الزامات نوپدید در جهان متصل؛ «ظهور جامعه اطلاعاتی، آغاز رنسانس جدید» نوشته سیدتقی کمالی
- «شهر سلفی»: بررسی عکاسی و ابزارسازی شخصی در رسانه‌های اجتماعی نوشته آلیس تیفلنتیل، لو منوویچ و ترجمه سمانه سامانی.


* رسانه‌های اسلامی در بریتانیا

پرونده رسانه این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات که زیر نظر منوچهر دین‌پرست منتشر شده است، به بررسی وضعیت رسانه‌های اسلامی در بریتانیا پرداخته است.
«رسانه‌های در حاشیه» عنوان گزارشی از سیدجواد میری، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است و در آن به این موضوع اشاره شده است که رسانه‌های اسلامی بیشتر به دنبال انعکاس دادن نوع فعالیت‌های کشور مبدأ خود هستند و بیشتر در حاشیه قرار دارند. این رسانه‌ها در فضاهای مختلف رادیو و تلویزیون و روزنامه و حتی در فضاهای مجازی فعال‌اند که البته رقابت در بین آنها زیاد است و بیشتر این رقابت به اسپانسرهای آنها بازمی‌گردد که کدام گروه‌ها دارای ثروت بیشتری هستند و می‌توانند سرمایه‌گذاری بیشتری کنند.
گفت‌وگوی منوچهر دین‌پرست با سیدسلمان صفوی، رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن با تیتر «نشریات اسلامی در بریتانیا خواهان زندگی مسالمت‌آمیز هستند» و گزارش مریم صفایی با عنوان «مسلمانان بریتانیا در کشاکش اسلام‌هراسی و رسانه‌ها» از دیگر مطالب این پرونده هستند.


* فلسفه برای کودکان

دومین پرونده شصت و یکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به موضوع فلسفه برای کودکان پرداخته که زیر نظر حجت‌اله مرادخانی منتشر شده است.
«کودک و فلسفه، امکان و ضرورت» نوشته معصومه رمضانی، «نگاهی به تاریخچه برنامه آموزش فلسفه برای کودکان» نوشته حجت‌اله مرادخانی، «برنامه فلسفه برای کودکان در ایران، از نظریه تا مدرسه» نوشته معصومه رمضانی، بررسی چالش‌های پیشروی برنامه آموزش فلسفه در ایران در گفت‌وگوی بهروز بلمه با سیدمنصور مرعشی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با عنوان «اجرای برنامه فبک، روح تعامل و همیاری را در جامعه افزایش می‌دهد»، «پژوهشی در باب چالش‌های درس تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی از نگاه معلمان» نوشته حجت‌اله رحیمی‌نسب، گفت‌وگوی رسول احمدی‌فر با سعید ضرغامی، دکترای فلسفه تعلیم و تربیت و استادیار دانشگاه خوارزمی با عنوان «فبک، برنامه‌ای اساسی برای پرورش تفکر و ارتباط تفکرمحور در کودکان است» و «آموزش فلسفه به کودکان و مهارت پرسشگری» نوشته فاطمه خوشنوا از مطالب این پرونده به شمار می‌روند.


* سینما و مدیریت ارتباطات هنری

پرونده مدیریت ارتباطات هنری این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به موضوع ارتباطات داخلی و بین‌المللی بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر پرداخته است.
مروری بر اولین تجربه برگزاری مستقل بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر: «گامی که باید برداشته می‌شد» نوشته رکسانا  قهقرایی، مروری بر جشنواره‌های معتبر بین‌المللی دنیا؛ «کجای دنیا ایستاده‌ایم» نوشته مسعود شاه‌حسینی، مروری بر بازار بین‌المللی فیلم تهران؛ «بازاری که پیوسته در حال پوست‌اندازی است» نوشته علی ورامینی، گفت‌وگوی روجا ساسان با آرش امینی، مدیر بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با عنوان «هدف‌گذاری بخش بین‌الملل رسیدن به سینمای تجاری نبود» و گفت‌وگو با معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی جشنواره سی و سوم فجر: «حضور اهالی رسانه را در جشنواره تقویت کردیم»، مطالب این پرونده هستند که زیر نظر علی ورامینی منتشر شده است.

تنظیم: هومن بهلولی