تبیان، دستیار زندگی
زندگی در دنیای مدرن امروز نیاز به مهارت هایی دارد که کمتر کسی را می توان یافت بتواند بدون آن ها به راحتی زندگی کند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سونوگرافی یک فرد همدل


زندگی در دنیای مدرن امروز نیاز به مهارت هایی دارد که کمتر کسی را می توان یافت بتواند بدون آن ها به راحتی زندگی کند .مهارتهایی مثل استفاده از رایانه ، رانندگی و چیزهایی مانند اینها اما پیچیده شدن روابط ، حضور بیشتر در اماکن علمی و محیط های کاری ، زندگی در خیابان های عمودی و صدها مدل زندگی که نسبت به گذشته تغییر کرده ، علاوه بر مهارتهایی که نام بردیم نیاز به برخی مهارت های ارتباطی تخصصی دارد.

همدلی

شما تا چند سال گذشته که دایره ی ارتباطات تان خانواده و همسالان گروه مدرسه بود ، خیلی راحت تر می توانستید ارتباط برقرار کنید ، دوست شوید ، فرزند خوبی باشید و خلاصه گلیم خود را در روابط تان بیرون بکشید اما ورود تان به دانشگاه ، محل کار ، سربازی ، ازدواج و وارد شدن به خانواده ی جدید ( خانواده همسر) و ده ها تعامل دیگر که با رسیدن جوانی سر و کله شان به زندگی تان باز می شود ، نیاز دارد تا خود را کمی مجهز کنید. شما باید مهارتهای زندگی را در این سال ها بخوانید ، بیاموزید ، دوره کنید و در آنها استاد شوید تا در سال های بعد بتوانید از این توانایی تان استفاده کنید.


مهارت های زندگی که این روزهااز آن زیاد صحبت می شود چیست؟
مهارتهای زندگی مهارت هایی هستند که توانایی اجتماعی وروحی فرد را افزایش می دهند و موجب می شوند تا او بتواند به نحوی بهتر و موثرتر با مشکلات و دشواریهای زندگی مواجه شود. مهارتهای زندگی قدرت سازگاری افراد را بالا می برد،شخص می تواند مسئولیت های اجتماعی و شخصی زندگی را بهتر بپذیرد و توانمندی هایش را بروز دهد و از آسیب های  ناشی از ناتوانی در حل مشکلات در امان بماند.
اما یکی از مهم ترین مهارتهای زندگی که امسال هم به نام آن نامگذاری شده است ، مهارت همدلی است.شاید بسیاری از شما فکر کنید همدلی یک رفتار معمولی است که بیشتر مردم انرا بلد هستند اما واقعیت این است که بسیاری از ما فاقد این مهارت هستیم. شما می دانید همدلی یعنی چه؟ ذهن تان را جای دوری نفرستید. در همین زندگی روزانه و دور کنارتان کمی دقت کنید به جواب خواهید رسید.


دل هایی که نزدیک می شوند
همدلی یعنی اینکه فرد بتواند زندگی دیگران را حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارد درک کند. همدلی به فرد کمک می کند تا بتوانند انسانهای دیگر را حتی وقتی با آنها متفاوت است بپذیرد و به آنها احترام بگذارد. همدلی ،روابط اجتماعی را بهبود می بخشد و به ایجاد رفتارهای حمایت کننده و پذیرنده ، نسبت به انسان های دیگر منجر می شود. انسان هایی که باهم همدل هستند می توانند سال های سال در یک محیط کاری مشغول باشند ، حتی باهم رقابت کنند اما دچار مشکل نشوند. آنها که همدلی را بلدند با همسرشان کمتر دچار اختلاف  می شوند و می توانند تفاوت های شان را مدیریت کنند.

تظاهر به همدلی نكنید و به احساس‌های دیگران لطمه نزنید. نقش بازی كردن یا استفاده ابزاری برای رسیدن به هدف‌های خود از رفتار همدلانه موجب دلسردی و بی‌اعتمادی می‌شود هرگز از همدلی برای این مقاصد استفاده نكنید

سونوگرافی یک فرد همدل
اگر می خواهید ببینید شما این مهارت را بلد هستید و یا خیر بهتر است خیلی صادقانه ببینید این پنج مورد در زندگی تان چقدر وجود دارد.می توانید از یک دوست نزدیک ، والدین و یاهمسرتان در این خصوص سوال کنید. مواردی که در بررسی خودتان برای همدلی باید مد نظر بگیرید، از این قرار است:
توانایی علاقه مندی به دیگران را دارم
تحمل افراد مختلف را دارم
در رفتارم با دیگران پرخاشگری کمی دارم
می توانم دوست یابی داشته باشم و شخص دوست داشتنی هستم.
برای دیگران احترام قائل می شوم.
صادقانه جواب دهید و اگر در مهارت همدلی هنوز تبحر پیدا نکردید ، کمی تمرین کنید و سعی کنید در زندگی تان فرد همدلی باشید.


تقویت کننده های همدلی
برای اینکه فرد همدلی باشید ما چند پیشنهاد ساده برای تان داریم.
خوب گوش کنید: به دیگران فرصت دهید تا احساس‌های خود را به‌راحتی بیان كنند, در واقع اصل مهم همدلی شنونده خوب بودن است. به سخنان طرف مقابل كاملاً گوش داده و به او اطمینان دهید كه سعی دارید مانند او به مشكل نگاه كنید.

احساس تان را احتکار نکنید: هنگام بروز مشكل، احساس‌های خود را با اطرافیان در میان بگذارید. هنگام همدلی، احساس‌های خود را شمرده بیان كنید تا طرف مقابل احساس آرامش بیشتری بنماید.


خودتان را کاوش کنید: چون همدلی بر پایه خودآگاهی و خودشناسی است، هر چه بیشتر نسبت به احساس‌های خودمان آگاهی داشته باشید بهتر می‌توانید احساس‌های افراد دیگر را درك نمایید.


پشتکارداشته باشید: همیشه افرادی هستند که در مقابل رفتار همدلانه ی شما برخورد نامناسبی نشان دهند و قدر ناشناس باشند. ناامید نشوید و به این رفتارتان ادامه دهید. ممكن است قدری زمان لازم باشد تا طرف مقابل روابط نامناسب قبلی را كنار بزند و بتواند وارد یك رابطه همدلانه شود.


چوپان دروغگو در همدلی نباشید: تظاهر به همدلی نكنید و به احساس‌های دیگران لطمه نزنید. نقش بازی كردن یا استفاده ابزاری برای رسیدن به هدف‌های خود از رفتار همدلانه موجب دلسردی و بی‌اعتمادی می‌شود هرگز از همدلی برای این مقاصد استفاده نكنید.


بگذارید بدن تان حرف بزند: به غیر روابط كلامی ما انسان‌ها با زبان تن نیز با هم ارتباط برقرار می‌كنیم. این زبان كه با انواع و اقسام حركت‌های بدنی و چهره‌ای همراه است می‌تواند پیام‌های را انتقال دهد. در زمان همدلی به حالت‌های چهره و حركات طرف مقابل (زبان بدن) توجه كنید.


احترام بگذار این یک دستور است: با درك احساس‌های طرف مقابل به او بفهمانید كه برایش اهمیت و ارزش و احترام قایل هستید.


جای تان را عوض کنید: افرادی همدل هستند که می توانند خود را جای دیگران بگذارند. از دریچه ی آنها به موضوعات نگاه کنند.سعی کنید با عینک اطرافیان ببینید و با کفش آنها راه بروید بعد رفتارشان را قضاوت کنید.

فرآوری: ندا دادوی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: ایران جوان


مطالب مرتبط:
زبانِ عشق دیگران را یاد بگیرید
با تمام بدن تان تاثیر گذار باشید
منِ گوشه نشین منزوی!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.