تبیان، دستیار زندگی
یخ زدایی مواد فریز شده اگر به درستی انجام گیرد باعث حفظ مواد مغذی می شود و چنانچه به روش ناصحیح انجام شود باعث کاهش ارزش غذایی ماده مورد نظر می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند نکته مهم درباره نگهداری مواد غذایی در فریزر


یخ‌زدایی مواد فریز شده اگر به‌درستی انجام گیرد باعث حفظ مواد مغذی می‌شود و چنانچه به روش ناصحیح انجام شود باعث کاهش ارزش غذایی ماده مورد نظر می‌شود.

در مطلب قبل با عنوان " چگونگی حفظ تازگی مواد غذایی با یخچال" در مورد نگهداری مواد غذایی مختلف در یخچال و چگونگی خرید مواد غذایی توضیحاتی ارائه کردیم. حالا ادامه‌ی مطلب ...

فریز

انجماد میوه ها و سبزی ها

در مورد سبزیجات (باقلا سبز، لوبیا سبز، نخودفرنگی، بامیه، ...) و میوه‌هایی (تمشک، آلبالو، گیلاس، ...) که تولید آن‌ها تنها در فصول خاصی از سال امکان‌پذیر بوده و یا اینکه از عمر نگهداری کوتاهی برخوردار بوده و نمی‌توان آن‌ها را برای فصول دیگر سال نگهداری کرد، بحث فریز کردن مطرح می‌شود که چنان چه به‌سرعت و پس از خرید و با رعایت اصول بهداشتی انجام پذیرد باعث حفظ ارزش غذایی آن نیز می‌شود.


* با انجماد صحیح میوه‌ها و سبزی‌ها می‌توانیم در تمام فصول و طول سال آن‌ها را در دسترس داشته باشیم و به رژیم غذایی خود بیفزاییم. برای فریز کردن میوه‌ها نیازی به اضافه کردن نمک نیست. افزودن نمک احتمال از دست دادن مواد مغذی را افزایش می‌دهد.


* برای فریز کردن سبزی‌ها تمام مراحل چیدن، پوست‌گیری، خرد کردن و تمیز کردن باید انجام بگیرد. اما برای میوه یا سبزی‌هایی که آبدار هستند و ظرف چند روز مصرف نمی‌شوند بهتر است برای فریز کردن پوست و مغز آن‌ها از هم جدا نشوند.

بهترین راه برای نگهداری طولانی‌مدت نان، قرار دادن آن در فریزر است. داخل محیط سرد فریزر، آب داخل نان منجمد می‌شود و زمانی که از نان رفع انجماد کنید، این ماده غذایی بدون بیات شدن به حالت اولیه خود برمی‌گردد.

انجماد گوشت
اگر قصد نگهداری طولانی‌مدت گوشت را دارید، باید بلافاصله و با حداکثر سرما آن را منجمد کنید تا کیفیت و ارزش غذایی آن در بالاترین سطح باقی بماند. اگر پس از فریز کردن گوشت، لکه‌های سیاه روی آن به وجود بیاید، احتمالا آلودگی قارچی در آن قسمت گوشت است و باید دور ریخته شود.


انجماد نان

بهترین راه برای نگهداری طولانی‌مدت نان، قرار دادن آن در فریزر است. داخل محیط سرد فریزر، آب داخل نان منجمد می‌شود و زمانی که از نان رفع انجماد کنید، این ماده غذایی بدون بیات شدن به حالت اولیه خود برمی‌گردد.


انجماد آجیل و میوه های خشک

برای فریز کردن انواع آجیل و میوه‌های خشک بایستی آن‌ها را درون نایلون ضخیم روشن قرار دهید و هوای داخل نایلون را خارج کنید و درش را محکم گره بزنید. سپس نایلون را درون ظروف پلاستیکی مخصوص فریزر بگذارید و پس از بستن در آن، داخل فریزر بگذارید (در صورت امکان، بهتر است برای حفظ کیفیت طعم آجیل، با پوست فریز شود).

نان فریز شده

یخ‌زدایی مواد غذایی
یخ‌زدایی مواد فریز شده اگر به‌درستی انجام گیرد باعث حفظ مواد مغذی می‌شود و چنانچه به روش ناصحیح انجام شود باعث کاهش ارزش غذایی ماده مورد نظر می‌شود. در زیر به تفکیک ماده غذایی به روش صحیح یخ‌زدایی اشاره شده است.

* یخ‌زدایی گوشت باید خیلی آهسته و تدریجی انجام شود تا قطره‌های آب سوزنی از درون آن خارج شود و مواد مغذی‌اش به‌صورت خونابه هدر نرود. مناسب‌ترین روش یخ‌زدایی گوشت قرمز خارج کردن گوشت 24 ساعت پیش از مصرف از فریزر و گذاشتن آن در طبقه‌های پایینی یخچال است (این زمان برای گوشت مرغ 12 ساعت، برای ماهی، میگو و سایر محصولات دریایی 8 ساعت است). در عین حال یکی از راه‌های ساده و سریع برای یخ‌زدایی انواع گوشت‌ها، استفاده از مایکروفر است.


* ساده‌ترین راه برای یخ‌زدایی انواع سبزی (سبزی قورمه، آش، پلو، کوکو، ...) خارج کردن آن‌ها از فریزر 2 ساعت قبل از مصرف است.


* بهترین و مناسب‌ترین راه برای باز کردن یخ خشکبار (آجیل و میوه‌های خشک)، قرار دادن آن‌ها به مدت 2 تا 3 ساعت در دمای محیط است.


* بهترین راه یخ‌زدایی از نان این است که چند دقیقه پیش از مصرف از فریزر خارج کنید و اجازه بدهید یخ آن در دمای محیط باز شود. قرار دادن نان برای مدت کوتاهی در مایکروفر هم روش دیگری است. ولی به‌هیچ‌وجه برای باز شدن یخ نان، از حرارت مستقیم اجاق استفاده نکنید چون باعث سوخته شدن نان و ورود مواد سرطان‌زا به دستگاه گوارش می‌شود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منبع: دنیای تغذیه - زهرا فرهناک، کارشناس ارشد تغذیه

مطالب مرتبط:
فریزر جای این‌ها نیست!
7 نکته برای منجمد کردن سبزی‌ها
میوه و شیرینی را فریز نکنید
تقویم برای فریزر
روش صحیح فریز کردن مواد غذایی
سوال هایی درباره انجماد غذاها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.