• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1631
  • سه شنبه 1385/9/14
  • تاريخ :

نشستی با تدوین‌گران سیما

نقش تدوین و وضعیت آن در سریال‌های داستانی» با حضور مهدی حسینی‌وند، مهرداد خوشبخت، سمیرا غلام‌زاده، حسین غضنفری و داریوش آشوری به عنوان كارشناس مورد بررسی قرار گرفت.

***

این مباحثه در چهارمین نشست تخصصی تدوین‌گران سیما در تالار كوثر جام‌جم صداوسیما مطرح شد و در ابتدای این نشست حبیب‌نژاد از اعضای كمیته‌ی تخصصی تدوین، گردهم‌آیی تدوین‌گران و دیدار تدوین‌گران قدیم و جدید، آشنایی با نرم‌افزارهای تازه را از اهداف برگزاری این نشست عنوان كرد.


چه نوع کاری را برای تدوین میپسندید؟

مهدی حسینی‌وند، تدوین سریال‌هایی چون «خانه‌ پدری»،«معصومیت از دست رفته»،«سفر سبز»،« مشق عشق» و فیلم «مهمان مامان» را در كارنامه خود دارد، در بخش نخست مبحث «نقش تدوین و وضعیت آن در سریال‌های داستانی» در پاسخ به پرسش كارشناس جلسه، مبنی بر این كه «دوست دارید چه كاری را تدوین كنید و كاری كه تدوین می‌كنید در چه ژانری باشد؟» گفت: خیلی نمی‌توان تقسیم‌بندی كرد. به پیشنهادات بستگی دارد. به هرحال در فیلمنامه سكانس‌هایی است كه بیشتر آن‌ها دوست دارم و البته سكانس‌هایی هم وجود دارد دوست ندارم.

مهرداد خوشبخت، كه تدوین‌گر بیش از 10 تیتراژ و تیزر بوده است، نیز با بیان این مطلب كه تقسیم‌بندی به این شكل درست نیست. گفت: باید دید اقتضاء فیلم چیست و چه موقعیتی دارد و كسی كه پشت میز تدوین می‌نشیند باید استعدادش را كشف كند.

وی در پاسخ به این كه «چه چیزهایی در فیلمنامه در قبول كردن كار از سوی شما موثر است؟» اظهار كرد: ما انتخاب می‌شویم، ولی از میان كارهایی كه می‌بینیم آن‌هایی را انتخاب می‌كنم كه ارتباط بیشتری با آن برقرار می‌كنیم. اما فكر می‌كنم كارهای طنز را نمی‌توانم كار كنم و به كارهای جدی بیشتر علاقه دارم.

سمیرا غلام‌زاده تدوینگر سریال‌های «پس از باران»،«گم گشته»، «تب سرد» و«زیرزمین» با بیان این كه برایم فرقی نمی‌كند چه سكانسی را تدوین كنم اظهار كرد: تدوین سكانس‌هایی را دوست دارم كه خودم در آن به نتیجه جدید می‌رسم.

وی در پاسخ به این كه چه طور شد سریال «زیرزمین» را كار كردید؟ گفت: قبلا هم آقای افخمی را می‌شناختم و در «تب سرد» تجربه شیرینی با ایشان داشتم. با وجود این كه تمایل به كار«زیرزمین» نداشتم كار را قبول كردم. چرا كه به نظریم حیف بود اگر آن را از دست می‌دادم.

وی معتقد است: تدوین‌گر باید وقت فكر كردن داشته باشد و خودش به نتیجه برسد.

غلام‌زاده با بیان این كه تدوین قسمت چهارم و پنجم «زیرزمین» را دوست داشتم اظهار كرد: وقتی تدوین شروع شد در این دو قسمت تغییراتی داده شد و نهایتا آن چه به دست آمد با آن‌چه در فیلمنامه اولیه بود، تفاوت داشت.

حسین غضنفری كه در حال حاضر سریال «زیر تیغ» به تدوین او از تلویزیون پخش می‌شود، با اعتقاد به این كه در تدوین باید تیمی كار كرد و كار كردن چند تن در یك پروژه موثر خواهد بود. افزود: در وادی تدوین باید به شكل دموكراسی عمل كرد.

وی با بیان این كه من نمی‌توانم هر سكانسی را خوب تدوین ‌كنم اظهار كرد: من قطعا سكانسی را كه دوست دارم درخشان‌تر تنظیم می‌كنم.


تدوین نرگس اشتباهاتی هم داشت.

غضنفری كه تدوین سریال «نرگس» را بر عهده داشته است در این باره كه چه طور با این سریال كنار آمدید اظهار كرد: من موقع شروع این قید را گذاشتم كه چند تن كار را نگاه كنند. قبول دارم كه اشتباه زیاد داشت اما انجام شدن آن به راحتی نبود و تعداد سكانس‌های آن به 2 هزار تا هم می‌رسد كه در نوع خود عجیب بود.

غضنفری در پاسخ به پرسشی مبنی بر سكانس‌های دوست داشتنی «نرگس» اظهار كرد: در یك سری كارها تدوین نقش اساسی ندارد و تدوین نرگس به لحاظ حجم زیاد آن مطرح است شاید از سكانس‌هایی از سریال‌های كه دیده نشد بسیار بیشتر لذت بردم.

به اعتقاد این تدوین‌گر، سریال «نرگس» به لحاظ حجم و رسیدن به آنتن مهم بود.


نرم افزارهای جدید برای تدوین

به گزارش ایسنا در ادامه این جلسه،مهدی حسینی‌وند در پاسخ به این كه با نرم‌افزارهای جدید چه طور كنار آمدید؟ گفت: من زمانی كه نرم‌افزارها ی مختلف آمدند احساس كردم اتفاق خاصی نیفتاده است. اما تطبیق با آن نرم‌افزار اوایل سخت بود و بسیار به آن فكر می‌كردم، اما درحال حاضر ابزار خیلی برایم مهم نیست و بیشتر به تصویر فكر می‌كنم و نرم‌افزارهای جدید سرعت را بالا برده‌اند و وقتی به ابزار عادت كنی می‌توان فكر و اندیشه را لابه‌لای آن پیدا كرد.

غضنفری سرعت كار با نرم‌افزارها جدید را غیر قابل مقایسه با نرم‌افزارهای قدیمی دانست و افزود: با دیجیتال باید عین خود او رفتار كرد و با ذهنیت آنالوگ نمی‌توان دیجیتال كار كرد. كسی كه به من كار كردن با دیجیتال را یاد داد، خوب یاد داده است.

وی با بیان این مطلب كه بارها سر كارهایی رفتم كه وسط كار بوده است اظهار كرد: در سیستم آنالوگ باید و می‌گشتی یك چیز را پیدا كنی، اما دیجیتال این كمك را به ما كرد كه راحت‌تر آن را پیدا كنیم و باید از قابلیت دیجیتال استفاده كرد.

حسین غضنفری، داشتن تحصیلات آكادمیك در زمینه‌ی صدا را ضروری دانست و گفت: در صدا باید فركانس دیالوگ‌ها را شناخت و برای شناخت تخصص لازم است. در حالی كه در كارهای هنری ذوق تنها كافی است.

حسینی‌وند، با بیان این كه در كارهایی كه تدوین كردم به صدا هم فكر می‌كنم، اظهار كرد: پاس‌كاری مونیتور صدا و تدوین اتفاق درونی است و اگر پاسخ و جواب بین صدا بردار وتدوین‌گر به وجود نیاید اصلا اتفاق خوبی نیست.

حسینی‌وند تصریح كرد: تدوینگران قدیمی در پلان‌ها به دنبال چیزی بودند تا كار را در بیاورند. اما به نظر می‌رسد تدوینگران جدید كمتر به دنبال آن هستند.

به گزارش ایسنا، بنا به گفته داریوش آشوری مجری كارشناس این نشست، سبك و سیاق جدید و تفكر جدید با آمدن دیجیتال ایجاد شده و شیوه آن شیوه دیگری است و بیشترین خدمت آن این است كه سرعت دسترسی را بالا برده است.

مهرداد خوشبخت نیز در این باره اظهار كرد: با سیستم‌های دیجیتال امكان مقایسه چند ورسیون مختلف وجود دارد در حالی كه قبلا باید فكر می‌كردیم ورسیون‌های مختلف چگونه باشد.


نقش تدوین در سریال‌های ایرانی

مهدی حسینی‌وند، كه در حال حاضر تدوین سریال «مختارنامه» بر عهده اوست؛ با اشاره به نقش مهم تدوین در سریال‌های داستانی گفت: به نظر من مونیتور می‌تواند ذهن كارگردان را به سمت و سوی درستی ببرد و به فیلم جهت دهد و تاثیرگذار باشد.

وی با بیان این مطلب كه با گروهی كار كردن موافق نیستم اظهار كرد: در هر كار معتقد به لحن هستم و لحن من مال من است و اگر دیگری كار كند لحن كار لحن او می‌شود.

سمیرا غلام‌زاده در ادامه، با بیان این مطلب كه تدوین و فكر تدوینگر به كار جهت می‌دهد گفت: نتیجه تدوینی كه دو نفر آن را انجام دهند نتیجه خوبی نیست و تجربه‌ای كه از این نوع كار كردن داشتم خوب نبوده است.

حسین غضنفری با بیان این مطلب كه اگر فیلمنامه ضعیف باشد نقش تدوین‌گر در كار پررنگ است تصریح كرد: در بعضی كارها، آن قدر كارگردان در كار تسلط دارد كه نقش تدوین در آن كم رنگ می‌شود. اما در فیلمنامه‌هایی باید آن‌ها را زیر و رو كنی تا در بیاید و تدوین در آن بسیار تعیین كننده خواهد بود.

وی افزود: تدوین تعیین كننده و عنصر مهمی است. اما به این كه در چه موقعیتی نیز قرار بگیرد بستگی دارد.

غلام‌زاده در ادامه از این كه در بعضی از مواقع در تدوین كارها به سرعت بیش از فكر اهمیت داده می‌شود انتقاد كرد و افزود: البته این امر در كار همه تهیه‌كننده صدق نمی‌كند، اما در برخی از مواقع نخستین پرسش ازتدوین‌گر این است كه تا كی می‌توانی كار را تحویل بدهی و یا این كه چه لزومی دارد كه این قدر وقت بگذاری؟

وی ادامه داد:‌از طرف دیگر پس از پخش هم به لحاظ فنی ایراداتی به كارهای این چنینی گرفته نمی‌شود و كار زیر سوال نمی‌رود.

مهدی حسینی‌وند، در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این كه «چه مواردی در انتخاب نمای شما موثر است» اظهار كرد: برای انتخاب برداشت سعی می‌كنم همه برداشت‌ها را ببینم و همچنین حركت دوربین، تداوم در طول پلان‌، بازی با دیگران و كلیت كار را در نظر می‌گیرم و در طول مونتاژ هم مجبور می‌شوم مواردی را جابه‌جا كنم.

وی تایید كارگردان را یكی از اولویت‌های كار خود دانست است و افزود: به عنوان مثال شیوه میرباقری برایم مشخص است و می‌دانم با چه شیوه‌ای كار می‌كند.

حسین غضنفری در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر «استقلال تدوینگر و این كه در پایان نظر كارگردان مهم است یا تدوین‌گر؟» اظهار كرد: در مواردی كه اختلاف نظر داریم یكی از راهكارهایی كه به نظرم می‌رسد این است كه آنچه كارگردان می‌خواهد آن چه كه خودم می‌خواهم را مونتاژ كند و هر دو را كارگردان ببیند و به نتیجه برسیم چرا كه در تقابل با یكدیگر نیستم.

حسینی‌وند نیز در پاسخ به این پرسش گفت: جلب اعتماد كارگردان نخستین كاری است كه در تدوین انجام می‌دهم. هر وقتی كارگردان به من اعتماد كند كارش را در اختیارم قرار می‌دهد.

وی با بیان این مطلب كه در نهایت با حرف كارگردان موافقت می‌كنم اظهار كرد: به اعتقاد من كارگردان‌ها در مونتاژ هدایت‌گری خاصی دارند و به كار ریتم خاصی می‌دهند به عنوان مثال وقتی بامهرجویی كار می‌كنی ابتدا احساس می‌كنی چقدر آزادی عمل داری در حالی كه با دور شدن از كار متوجه می‌شوی در نهایت كاری كه او می‌خواسته انجام داده‌ام.

مهرداد خوشبخت نیز در این باره اظهار كرد: برای متقاعد كردن كارگردان هر كاری را انجام می‌دهم. اما در نهایت به این فكر می‌كنم كه چه كمكی را می‌توانم به دنیای كارگردان انجام دهم.

وی در پایان سخنانش از این كه در تدوین كارها «جیم» و «دال» تلویزیون كارهایی كه باید انجام شود، انجام نمی‌شود انتقاد كرد و گفت: اگر این دیدگاه كه تدوین در برنامه‌های ب و جیم تلویزیون نقش ندارد، تعمیم داده شود فیلم‌های ساخته شده ضعیف و هر فردی كه می‌تواند با كامپیوتر كار كند وارد عرصه می‌شود.

به گزارش ایسنا، در بخش‌های دیگر این نشست، نرم‌افزار EDIUSPROQ معرفی شد و كارشناسان شركت CANOPUS درباره این نرم‌افزار توضیحاتی ارائه داد.

منبع : ایسنا

UserName