تبیان، دستیار زندگی
اگه قراره از امروز واسه خودت یه برنامه بنویسی لطفا قبلش این مطلب رو بخون تا بتونی یه برنامه قابل اجرا تنظیم کنی؛ یه برنامه منطقی و تقریبا بدون اشکال. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامـــه‌ریزی برای آزمــــون

اگه قراره از امروز واسه خودت یه برنامه‌ بنویسی لطفا قبلش این مطلب رو بخون تا بتونی یه برنامه قابل اجرا تنظیم کنی؛ یه برنامه منطقی و تقریبا بدون اشکال. البته نباید توقع داشته باشی که یه برنامه بی‌نقص واسه خودت تنظیم کنی، چون ما بعضی اوقات با خودمون صادقانه برخورد نمی‌کنیم و یه دفعه‌ای حجم مطالعه روزانه را به قدری افزایش میدیم که انگار می‌خوایم تمام کم‌کاری‌های گذشته را در مدت یه روز جبران کنیم.

خودمون هم می‌دونیم این کار قطعا نشدنیه و برنامه‌ای که ریختیم به سرنوشت تمام برنامه‌هایی دچار می‌شه که هیچ وقت اجرا نشده. به همین دلیل توی این مطلب سعی می‌کنیم با ارائه چند توصیه ساده و کاربردی روش برنامه‌ریزی و آمادگی برای یه آزمون را در مدت فرجه اون آزمون شرح دهیم.

اول:
فرصت زمانی آمادگی برای آزمون رو به ۴ قسمت تقریبا مساوی تقسیم کنید.

دوم: برنامه آزمون را به ۳ قسمت قابل اجرا، منطقی و تقریبا هم‌حجم تقسیم کنید. به طوری‌ که مطالعه هر یک از این قسمت‌ها زمان تقریبا یکسانی را بخواهد.

سوم: ۳ قسمت از زمان فرجه رو به مطالعه و قسمت باقیمانده را به تست‌زنی و مرور اختصاص دهید.

چهارم: در هفته اول فرجه‌ی مطالعاتی هر آزمون سعی کنید بیشتر به مطالعه‌ی دروسی بپردازید که ماندگاری بیشتری در حافظه شما دارند. از این رو با دروس اختصاصی شروع کنید.

پنجم: هرچه تنوع مطالعاتی شما در روز از نظر عنوان درسی بیشتر باشد، نیاز به تمرکز و دقت بیشتری در مطالعه دارید، پس سعی کنید در روز حداقل ۴ عنوان درسی را مطالعه کنید. با عادت به این کار می‌توانید رفته‌رفته ساعت مطالعه خود را نیز افزایش دهید.

ششم: مواظب اجرای برنامه در هفته اول فرجه مطالعاتی باشید. خیلی از دانش‌آموزان به دلیل سهل‌انگاری، ساعت مطالعه کمی در این هفته دارند. کم‌کاری در هفته اول موجب می‌‌شود شما در هفته‌های بعدی با حجم بیشتری از مطالب برای مطالعه کردن مواجه شوید که این باعث کاهش کیفیت مطالعه شما می‌شود، پس سعی کنید به تقسیم‌بندی موارد اول تا سوم بالا پایبند باشید.

هفتم: به تست‌هایی که در برنامه برای تمرین قرار می‌دهید، توجه کنید. بررسی تست‌ها و برطرف کردن نقاط ضعف می‌تواند آمادگی شما را برای آزمون به شکل خوبی افزایش دهد. پس تا جایی سرعت تست ‌زنی خود را افزایش دهید که دقت شما کاهش نیابد.

عجله نکنید و با تست‌زنی هرچه بیشتر خود را از نظر سرعت به حد مطلوب برسانید. این کار شاید چند ماهی به طول انجامد بنابراین نا امید و خسته نشوید و کماکان به تمرین خود ادامه دهید.

هشتم: مرور مطالب یکی از بخش‌های مهم هر برنامه‌ای است، پس در روزهای قبل از آزمون حتما نکات مهم و فرمول‌ها را به دقت و با آرامش مرور کنید. این کار باعث می‌شود شما در جلسه آزمون از حضور ذهن خوبی نسبت به مطالبی که مطالعه کرده‌اید، برخوردار باشید.

نهم: سعی کنید همیشه زمانی را در برنامه برای کم‌کاری‌های احتمالی خود در نظر بگیرید، چراکه احتمال جا ماندن شما از برنامه زیاد است. برنامه مطالعاتی خود را طوری تنظیم کنید که قابل اجرا و مطابق با واقعیت‌های شما باشد. در زمینه سرعت مطالعه هیچ‌گاه خود را با دیگران مقایسه نکنید و در برنامه‌تان برای هر درس به میزانی که تشخیص می‌دهید، زمان برای مطالعه کردن در نظر بگیرید.

دهم: به نتیجه آزمون توجه کرده و با توجه به آن، برنامه آزمون بعدی را بهتر و دقیق‌تر تنظیم کنید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسنده: محمد مهدی حقیقت

تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا