تبیان، دستیار زندگی
جام جهانی والیبال نزدیك است و ما به این بهانه سراغ مهدی مهدوی پاسور تیم ملی رفتیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگو با پاسور تیم ملی والیبال


لیگ جهانی والیبال آغاز شده است و تیم ملی کشورمان در دو دیدار نخست خود مقابل  آمریکا قهرمان سال گذشته  لیگ جهانی بدون امتیاز ماند. ما به این بهانه سراغ مهدی مهدوی پاسور تیم ملی رفتیم.

انتخاب مهدوی به این علت بود كه او همیشه از نفرات آماده تیم ملی است و با وجود آن كه به لحاظ فنی در شرایط ایده الی قرار دارد هیچ گاه از نیمكت نشینی در تیم ملی والیبال شكایت نكرده است. او یكی از صبورترین نیمكت نشینان تیم ملی است كه همیشه به دنبال موفقیت تیم ملی بوده است.

مهدوی یك الگوی مناسب برای بازیكنان جوان و كم تجربه ای است كه نیمكت نشین هستند. او اصلا به نیمكت نشینی در تیم ملی اعتراض نكرده و در این گفت و گو نیز بارها از موفقیت تیم ملی گفت و این كه موفقیت تیم ملی از هر چیزی مهم تر است.

مهدی مهدوی، والیبال

تیم ملی والیبال از سال 91 با شكست غول های جهان در مسیر پیشرفت قرار گرفت و بازیكنانش با ارائه بازیهای درخشان خود را در دل مردم جا كرده بودند.

مهدی مهدوی یكی از بازیكنان تیم ملی بود .پاسوری كه هر گاه سعید معروف كاپیتان تیم ملی روی نیمكت می آمد جانشین اش می شد و با حضورش در میدان جای خالی كاپیتن را پر می كرد.

از آن روزها سه سال گذشته است و مهدوی كماكان در تیم ملی حضور دارد و جزو نفرات اصلی تیم ملی است.

مهدوی در ابتدا خودش را بطور مختصر معرفی می کند :"مهدی مهدوی و متولد 24 بهمن 1362 می باشم و زادگاهم شهریار تهران است.والیبال را از سال 1381  زیرنظر حسین وزیری مربی سازنده كشورمان شروع كردم و می بایست همین جا از حسین وزیری قدردانی كنم  . اوبرای پیشرفت من زحمات زیادی كشیده است."
- مهدی ادامه داد:پس از مدتی شاگردی حسین وزیری با تیم شهریار در مسابقات مینی والیبال كشور شركت كردم. تیم ما دوم شد و جالب بود كه پست من در همان مسابقات مینی والیبال مشخص شد.
-مهدوی اضافه كرد: تاكنون در تیم های پرسپولیس،برق،پگاه ارومیه، آذر پیام ارومیه،سایپا البرز،پیشگامان یزد،باریج اسانس كاشان و میزان خراسان بازی كرده ام. در آخرین دوره لیگ با میزان خراسان روزهای خوبی داشتم. اگرچه در لیگ قهرمان نشدیم اما بازیهای خاطره انگیزی انجام دادیم.
-مهدوی از هفده سالگی در خدمت تیم ملی والیبال بوده است:"این افتخار را دارم كه از تیم های پایه در خدمت تیم ملی بوده ام.شانزده یا هفده ساله بودم كه به تیم ملی نوجوانان دعوت شدم.یادش بخیر تیم خوبی داشتیم و با همان نفرات در تمامی رده های پایه روی سكو رفتیم.من غیر از یك سال كه به ناچار از تیم ملی دور ماندم در تمامی سالهای گذشته در خدمت تیم ملی والیبال بوده ام."
-از مهدی درباره آخرین دوره لیگ پرسیدیم:"بدون شك لیگ از نظر فنی در سطح خوبی برگزار شد. تیم ها با اقتدار بازی كردند و شاهد نفرات مستعدی در تیم ها بودیم. به نظر من لیگ می بایست به شكل دوره ای برگزار شود. برگزاری دوره ای لیگ این حسن را دارد كه تمامی تیم ها با هم بازی می كنند و تیم قهرمان در هفته آخر مشخص می شود. باور كنید با برگزاری لیگ به شكل دوره ای حساسیت ها كمتر خواهد شد و كیفیت لیگ از نظر فنی دوچندان خواهد شد. "

پاسور تیم ملی ادامه داد:ما یك تیم خوب داریم. تك تك نفرات تیم مان جزو برترین های جهان هستند. تیم ملی والیبال به یك هماهنگ كننده نیاز دارد تا نتایج دلخواه خود را كسب كند. آقای كواچ به این موضوع توجه كافی دارد و می داند كه تیم ملی برای شكست حریفان جهانی خود از چه پتانسیل بالای برخوردار است

- مهدوی اضافه كرد:لیگ ما پنج ماه طول می كشد. گاهی به دلیل برنامه ریزی مجبوریم با یك تیم چهار بار مسابقه بدهیم و اینها سبب ساز لیگی فرسایشی می شود و بازیكنان در هفته های آخر از نظر فنی تحلیل می روند. بزرگترین مشكل ما در لیگ مسافت شهرها است.مثلا تیم ما برای سفر به ارومیه می بایست به تهران پرواز كند و از پایتخت روانه ارومیه شود. نبودن پرواز مستقیم در شهرها باعث شده تا بازیكنان دچار خستگی شوند و با بدن های خسته برابر حریفان به میدان بروند.اینها مشكلات ما در لیگ است. اگر نحوه برگزاری لیگ تغییر كند به طور حتم خستگی بازیكنان بخصوص ملی پوشان كاهش خواهد یافت .
- مهدی ادامه داد:میزان خراسان در فصل گذشته لیگ چهارم شد.اگر بداقبال نبودیم می توانستیم در جایگاه بهتری در لیگ قرار بگیریم.
 -پاسور تیم ملی هفت سال است كه ازدواج كرده است:"خداراشكر می كنم كه یك همسر فداكار و بردبار دارم. هفته ها به اردو می روم و از خانه دور هستم اما همسرم تمامی كارهای خانه را به دوش می كشد. لازم است از او بابت فداكاری هایش تشكر كنم."
-مهدی یك فرزند دختر دارد:" "گلبو" همه چیز من است. گاهی هفته ها او را نمی بینم و دلم برایش یك ذره می شود ولی پس از بازگشت به منزل می بینم كه  "گلبو" منتظرم است و از چشمانش متوجه می شوم كه او طاقت دوری پدرش را ندارد. دخترها بابایی هستند و من از نگاه دخترم متوجه می شوم كه او در نبود من  احساس ناراحتی می كند.شغل من این است كه بایستی در خدمت تیم باشگاهی و تیم ملی كشورم باشم."

-مهدوی ادامه داد:"گلبو" والیبال را دوست دارد و زمانی كه تلویزیون والیبال پخش می كند او به تلویزیون زل می زند.

-تیم ملی والیبال در لیگ جهانی عملكرد درخشانی داشت. تیم ملی چهارم شد اما غول های والیبال را در خانه و خارج از خانه شكست داد:"تیم ملی والیبال سالهاست كه در عرصه بین المللی به میدان می رود.بازیكنان كنونی تیم ملی سالهاست كه در كنار هم بازی می كنند و همدیگر را چشم بسته می شناشند.ما در قهرمانی جهان و لیگ جهانی به خود باوری رسیدیم. بخصوص در لیگ جهانی كه چهارم شدیم و بازیهای قابل توجهی از نظر كارشناسان انجام دادیم.ما پس از كسب  پیروزی برابر غول های والیبال جهان از نظر روحی تقویت شدیم و اعتماد به نفس مان بالا رفته است. اگر مسئولان محترم ورزش به والیبال به معنای حرفه ای بها بدهند شك نكنید كه والیبال ما آنقدر پتانسیل دارد كه در مسابقات جهانی روی سكو برود و حتی یكی از جام های جهان را تصاحب كند. اگر استعدادها و توانایی هایمان را باور كنیم و به والیبال بها دهیم روزهای خوبی پیش روی والیبال قرار می گیرد. مسئولان باید به والیبال و استعدادهایش در كشورمان بها دهند."

مهدوی و معروف


-او ادامه داد:متاسفانه دستمزدهای ملی پوشان والیبال به اندازه رشته هایی چون فوتبال نیست.اگر مقام ها و عناوین تیم ملی والیبال را با عملكرد چند سال گذشته فوتبال مقایسه كنید متوجه تفاوت ها می شوید. ما غول های جهان را شكست دادیم و در آسیا بی رقیب هستیم و به عشق اهتزاز پرچم كشورمان و شادی دل مردم با دل و جان بازی می كنیم اما توجه جدی به والیبال نمی شود و دستمزدهایمان خیلی پایین تر از فوتبالی است كه تماشاگرانش كاهش یافته اند و در میادین بین المللی هیچ عنوانی به دست نیاورده است.

الان مردم والیبال را دوست دارند و ما هر جا می رویم از مردم خوبمان انرژی مثبت می گیریم اما توجه مسئولان محترم به والیبال راضی كننده نیست و می بینیم كه فوتبال با وجود ناكامی از نظر مالی وضعش بهتر از والیبال است. امیدوارم مسئولان در این زمینه تلاش كنند تا دستمزد بچه های والیبال و امكانات ما حرفه ای شود. 
 -والیبال در سالهای گذشته نشان داد كه در استفاده از مربی خارجی كارآمد برنامه دارد. ولاسكو سرمربی تیم  ملی والیبال شد و تیم ملی را تكان داد و كواچ پس از مربی آرژانتینی سكان هدایت ملی پوشان را برعهده گرفت و در همان مسیر حركت كرد و با تیم ملی غول های والیبال جهان را شكست داد. مهدوی درباره این دو مربی خوب والیبال می گوید:هر دو از بهترین های عالم والیبال هستند.ولاسكو روی مسائل روحی كار می كرد و با برنامه ها و صحبت هایش به بازیكنان انگیزه می داد وبا كار روانی برابر حریفان برنده می شد اما كواچ روی قدرت بدنی بازیكنانش تاكید دارد و از این زاویه به تیم خود نگاه می كند. هر دو جزو بهترین ها هستند .
-پاسور تیم ملی ادامه داد:ما یك تیم خوب داریم. تك تك نفرات تیم مان جزو برترین های جهان هستند. تیم ملی والیبال به یك هماهنگ كننده نیاز دارد تا نتایج دلخواه خود را كسب كند. آقای كواچ به این موضوع توجه كافی دارد و می داند كه تیم ملی برای شكست حریفان جهانی خود از چه پتانسیل بالای برخوردار است.
-مهدوی اضافه كرد:البته كار ما در جام جهانی دشوار است. ما در گروه مرگ قرار گرفته ایم. ما با سه قهرمان جهان در سالهای گذشته هم گروه شده ایم و بدون شك كارمان در جام جهانی سخت است.آمریكا، روسیه و لهستان سالهاست كه جزو برترین های والیبال جهان هستند . البته تیم ما شانس دارد و اگر حواس مان را در بازیهای خانگی جمع كنیم می توانیم این سه تیم را در تهران شكست بدهیم و شانس صعود پیدا كنیم.ما باید در بازیهای خانگی كما فی السابق شجاعانه بازی كنیم و با حمایت هواداران و همت بچه ها می توانیم به صعود امیدوار باشیم.
-اگرچه مهدی در بازیها به عنوان جانشین  سعید معروف به میدان می آید اما تعداد مدال های قهرمانی او بیشتر از كاپیتن پرآوازه تیم ملی است:"از تمام دوستانی كه می گویند من از پرافتخارترین بازیكنان تیم ملی هستم ممنونم اما اصلا به این مسائل فكر نمی كنم. مهم موفقیت تیم ملی است.از روزی كه به تیم ملی امدم یاد گرفته ام در خدمت تیم ملی باشم و از حواشی دوری كنم.این تفاوت ها مهم نیست بلكه شادكردن دل مردم مهم است. حالا چه من بازی كنم یا سعید معروف كه اكنون بهترین پاسور دنیا به شمار می آید."
-مهدی خاطر نشان كرد:من و سعید با هم رفاقت داریم و سالهاست در كنار هم هستیم . من  و سعید در سفرها و اردوهای تیم ملی هم اتاق هستیم وهمیشه با هم تعامل داشته ایم.ما یك هدف مشترك داریم و آن هم كمك به تیم ملی است و این كه پرچم ایران در میادین جهانی به اهتزاز درآید.
-اخیرا پیشنهادی از یك تیم عربی دریافت كرد:"مسئولان یك تیم عربی خواهانم بودند اما نشد. البته پشیمان نیستم زیرا حضور در لیگ ایران ارزش دارد. الان لیگ ایران از نظر فنی در سطح خوبی است و هر بازیكنی كه در این لیگ باشد به لحاظ فنی ضرر نمی كند. ضمنا به تازگی از یك تیم تركیه ای پیشنهادی دریافت كرده ام. درحال حاضر مشغول بررسی این پیشنهاد هستم."

مهدوی جزو پاسورهایی است كه روی تور به خوبی دفاع می‌کند :"وقتی این چیزها را می شنوم خوشحال می شوم اما هدف من موفقیت تیم ملی است. مطمئن هستم كه ملی پوشان فقط به موفقیت تیم ملی فكر می كنند و هر كسی به اندازه دو بازیكن در میدان می جنگد.امیدوارم در جام جهانی نیز بتوانم یك بازیكن موثر برای تیم ملی باشم."


-یكی از بازیهای ارزشمند مهدوی برابر تیم فرانسه در لیگ جهانی بود:"یادم است كه ان روز به عنوان بازیكن ثابت روانه میدان شدم و با كمك خداوند منان توانستم جزو نفرات تاثیرگذار بازی از نگاه كارشناسان باشم.متاسفانه ما به فرانسه باختیم ولی یكی از بهترین بازیهایمان را انجام دادیم. البته در بازی برابر آمریكا هم بازی خوبی انجام دادم و توانستم پاس های خوبی به همبازیانم بدهم."
-او ادامه داد: متاسفانه فشار زیادی روی ما بود و تیم ما در بازیهای پایانی لیگ جهانی  از نظر بدنی تحلیل رفت و نتوانست كیفیت خود را حفظ كند.
 -مهدوی جزو پاسورهایی است كه روی تور به خوبی دفاع می كند :"وقتی این چیزها را می شنوم خوشحال می شوم اما هدف من موفقیت تیم ملی است. مطمئن هستم كه ملی پوشان فقط به موفقیت تیم ملی فكر می كنند و هر كسی به اندازه دو بازیكن در میدان می جنگد.امیدوارم در جام جهانی نیز بتوانم یك بازیكن موثر برای تیم ملی باشم."
-صحبت از خداحافظی از والیبال می شود:"دوست داشتم در اوج خداحافظی كنم. البته تیم ملی متعلق به هفتاد میلیون ایرانی است و من هیچ گاه خودم را صاحب تیم ملی نمی دانم. اگر كاری كرده ام بر حسب وظیفه بوده است. ما سرباز تیم ملی هستیم.راستش را بخواهید می خواهم پس از صعود المپیك ریو از والیبال خداحافظی كنم. امیدوارم تیم ملی به المپیك صعود كند و ما در المپیك روی سكو برویم."

کیوان طباطبایی
بخش ورزشی تبیان