تبیان، دستیار زندگی
افزودن برخی مواد غذایی به ماست، راه مناسبی برای افزایش کیفیت این ماده غذایی است و برخی دیگر موجب ایجاد اختلال در کار هضم و جذب مواد مغذی می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همراهان ماست؛ خوب‌ها و بدها


افزودن برخی مواد غذایی به ماست، راه مناسبی برای افزایش کیفیت این ماده غذایی است و برخی دیگر موجب ایجاد اختلال در کار هضم و جذب مواد مغذی می‌شود...

ماست

6 افزودنی برای مغذی‌تر کردن ماست

دانه کتان: یک قاشق غذاخوری دانه کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و لیگنان(نوعی ترکیب ماده شیمیایی موجود در گیاهان) است از طرفی خواص آنتی‌اکسیدانی آن با بیماری‌ها مقابله می‌کند. البته این دانه‌ها باید به صورت آسیاب شده مصرف شود تا بتوان خواص کامل آن را دریافت کرد.


تخم شربتی: یک قاشق چای‌خوری تخم شربتی روی ماست بریزید. این ماده حاوی امگا ۳، فیبر و پروتئین است.

نارگیل: یک قاشق غذاخوری نارگیل تازه با ماست مخلوط کنید تا ماستی حاوی ویتامین، مس، روی، منیزیم و آهن داشته باشید.

شاهدانه: هر ۲ قاشق غذاخوری شاهدانه حاوی ۵ گرم پروتئین است که تنظیم‌کننده مناسب قند خون محسوب می‌شود. مصرف این دانه مانع از افت قند خون در طول روز می‌شود. علاوه بر آن با افزودن یک قاشق غذاخوری آن به ماست، اسیدهای چرب امگا ۶ و آهن نیز افزایش می‌یابد.

دارچین و جوز هندی: این دو ادویه به رفع بیماری‌های التهابی مانند درد مفصل، فشارخون پایین، قند خون و روند هضم کمک می‌کند و از طرفی دارای خواص ضدقارچی است.

تخمه کدو تنبل:  این تخمه حاوی روی، منیزیم، فیبر، امگا ۳ و پروتئین است.

پسته: اگر قصد کاهش وزن دارید، پسته مصرف کنید. این مغز سرشار از آنتی‌اکسیدان است که با سرطان مقابله می‌کند و دارای خواص ضدالتهابی است.

ماست را با نعناع و گردو مصرف کنید
مصرف ماست به همراه نعناع و گردو، خاصیت سردی ماست را تعدیل می‌کند. مصرف زیاد ماست در برخی افراد، به دلیل خاصیت سردی که دارد، می‌تواند مشکلاتی نظیر درد مفاصل را ایجاد کند که بهتر است با مواد غذایی نظیر نعناع، گردو و دارچین که طبع گرم دارند، مصرف شود.

ماست با میوه
استفاده از ماست میوه‌ای برای کودکان، روش مناسبی برای تشویق آن‌ها به مصرف لبنیات است و می‌تواند جایگزین میان وعده‌های چرب و پرکالری شود. در تهیه ماست میوه‌ای بهتر است از میوه‌هایی نظیر توت‌فرنگی، هلو، گلابی، سیب و موز استفاده شود. همراه شدن میوه‌ها با ماست، باعث کاهش جذب کلسترول می‌شود که بسیار با اهمیت است و از ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی پیشگیری می‌کند.

ماست موسیر

ماست موسیر بخورید
موسیر یا سیرکوهی گیاهی شبیه سیر و پیاز است و برعکس سیر، بویی مطلوب دارد. موسیر معمولاً در مناطق کوهستانی می‌روید و غالباً آن را خشک می‌کنند و می‌سایند و از پودر آن در ماست، انواعی از سس‌ها و غذاهای مختلف استفاده می‌کنند. موسیر گونه‌های زیادی دارد که بهترین نوع آن رنگ قرمز مسی دارد. معمولاً از موسیر ترشی درست می‌کنند یا خردکرده آن را درون ماست می‌ریزند. ماست موسیر ملایم‌تر از ماست سیردار بوده و به دلیل آن‌که بوی تند و تیز سیر را که ناشی از فرآورده‌های گوگردی سیر مثل آلیسین است، ندارد با مصرف آن دهان بدطعم نشده و به‌راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. از آنجا که سیر و پیاز به دلیل بر جای گذاشتن بوی ناخوشایند در دهان کمتر استفاده می‌شوند توصیه می‌کنیم بخصوص در فصل سرما که عفونت‌های ویروسی و باکتریایی زیاد می‌شوند از ماست موسیر بیشتر استفاده کنید.
خواص موسیر: موسیر چاشنی‌ای اشتهاآور و دارای طبیعت گرم است. افرادی که عادت به خوردن موسیر دارند موهایشان دیرتر سفید شده و کمتر به عارضه ریزش مو مبتلا می‌شوند. خوردن موسیر در وعده غذایی شام برای درمان بی‌خوابی مفید است و می‌تواند دستگاه گوارش را تقویت و ضدعفونی کند و از انقباضات دردناک معده و روده بکاهد. موسیر عمل هضم غذا را آسان و با افزایش ادرار، سموم بیشتری را از بدن خارج می‌کند. این چاشنی در تسکین درد مفاصل و نقرس بسیار موثر و به دلیل غنی بودن از پتاسیم، پایین آورنده خوب فشارخون است. موسیر به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه B به عملکرد دستگاه اعصاب مرکزی کمک کرده و به شکل مطلوبی از سردردهای میگرنی می‌کاهد. سیستم قلبی ـ عروقی را تقویت و برای کاهش چربی و قند خون نافع است. محققان اعلام کرده‌اند مصرف موسیر اثرات قابل‌توجهی در پیشگیری از انواع سرطان دارد و التیام‌دهنده، ترمیم‌کننده موثر زخم‌ها و تسکین‌دهنده التهاب کبد است.

مصرف زیاد ماست در برخی افراد، به دلیل خاصیت سردی که دارد، می‌تواند مشکلاتی نظیر درد مفاصل را ایجاد کند که بهتر است با مواد غذایی نظیر نعناع، گردو و دارچین که طبع گرم دارند، مصرف شود

توجه: زیاده‌روی در خوردن موسیر خام برای افراد گرم‌مزاج مضر بوده و به‌شدت حرارت بدن را افزایش می‌دهد. اگر قصد تهیه ماست موسیر را دارید از ماست‌های کم‌چرب به همراه موسیر تازه و کمی پونه و فلفل به جای نمک استفاده کنید. اگر هم به موسیر تازه دسترسی نداشتید می‌توانید از پودر موسیر استفاده کنید. بهتر است پودر موسیر را به‌صورت خانگی تهیه و در ظروف دردار نگهداری کنید. بد نیست بدانید یک لیوان ماست پرچرب 150 کالری، یک لیوان ماست کم‌چرب 110 کالری و در 100 گرم موسیر 70 کالری انرژی نهفته است.

ماست را با این غذاها نخورید
عادات ناصحیح غذایی و همراه کردن بعضی از آن‌ها با هم قدرت جذب بعضی املاح و ویتامین‌ها را کاهش می‌دهد. ماست از جمله لبنیاتی است که برای بدن لازم و ضروری است، در عین حال گوشت نیز با پروتئین و ویتامین ۱۲ B موجود در آن از جمله مواد مورد نیاز انسان است اما در صورت مصرف همزمان این دو با هم، میزان جذب آهن توسط بدن کاهش می‌یابد. دلیل این امر یکی بودن ناقل این دو خوراکی است، خوردن گوشت و ماست با هم موجب می‌شود میزان زیادی کلسیم و آهن وارد بدن شود اما میزان جذب آن کمتر از میزان وجود آن‌ها در غذا و بدن بوده و میزان جذب آن‌ها بسیار کمتر خواهد شد. حتی‌الامکان باید یک ساعت پس از مصرف غذای گوشتی، ماست خورده شود و یا اگر به هر دلیلی امکان خوردن ماست ساعاتی بعد از مصرف غذا نیست، بهتر است ابتدا غذا صرف شود و سپس در اتمام غذا، ماست بخورید. در نهایت نیز اگر کودکان یا افرادی که نمی‌توانند هر کدام از آن‌ها را به تنهایی مصرف کنند خوردن هر دو ماده با هم منع نمی‌شود.

یکی دیگر از موادی که نباید همراه ماست خورده شود ماهی است. در این مطلب دلیل آن را ببینید.

در مورد مصرف ماست با اسفناج هم برای خیلی ها سوال مطرح است؛ آن را هم می توانید در اینجا مطالعه نمایید.

فراوری: مریم مرادیان نیری
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منابع:
ایسنا - نسرین علیزاده، مسئول بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان
خراسان
جام جم

مطالب مرتبط:
چند دلیل خوب برای خوردن ماست (1)
چند دلیل خوب برای خوردن ماست (2)
ماست خورها کمتر مریض می‌شوند
6 خاصیت فوق‌العاده ماست
تنوع ماست در صنایع غذایی
6 سوال ماستی!
ماست معمولی یا پروبیوتیک!؟
ماست پرچرب برای سلامتی خطر دارد
فواید گوناگون انواع ماست
ماست چكیده چاقتان می‌کند
خواص ماست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.