تبیان، دستیار زندگی
كی از نقش های مهم در مطالعه، علاقه است. اگر باعلاقه مطالب را بخوانید، آن را بهتر درك می كنید و بیشتر به خاطر می سپارید. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علاقه و مطالعه

مدرسه

بین مطالب جدیدی كه می‌خواهید یاد بگیرید و مطالبی كه قبلاً آموخته‌اید پیوند برقرار كنید.

* یكی از نقش‌های مهم در مطالعه، علاقه است. اگر باعلاقه مطالب را بخوانید، آن را بهتر درك می‌كنید و بیشتر به خاطر می‌سپارید.

* سعی كنید كه پس از مطالعه هر مطلب، خود را تقویت كرده و احساس رضایتمندی کنید.

* زمانی كه حواس شما به چیز دیگری باشد، حافظه نمی‌تواند مطلبی را به خاطر بسپارد و یا به یاد آورد. پس برای به خاطر سپردن و به یاد آوردن هر مطلب باید تمركز حواس داشته باشید.

* نكات به یاد سپرده شده را، مرتبط‌ و منظم‌ طبقه‌بندی كنید، زیرا باعث می‌شود مطالب بهتر در خاطر بماند و به یاد آوردن آن ها راحت‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

* هیچ‌گاه و تحت هیچ شرایطی از خودتان راضی نباشید و همواره برای بهتر شدن تلاش كنید و دائم رضایت خاطر خود را به تعویق اندازید.

* به یاد داشته باشید كه این سال‌ها كنكور تفهیمی شده و نمی‌توانید با دانش سطحی به رتبه‌های خوب فكر كنید. باید دانش شما عمیق باشد و هر مطلبی را با دلیل و استدلال به خاطر بسپارید.

* تست زدن هیچ گاه نمی‌تواند جای یادگیری عمیق را بگیرد. داوطلبان عزیز باید بیش از هر چیز به یادگیری عمیق مفاهیم درس‌ها توجه كنند. اگرچه تجربه در پاسخ دادن به سوالات چهار گزینه‌ای می‌تواند سرعت عمل در پاسخگویی را افزایش دهد، ولی این عمل باید پس از یادگیری مباحث موجود در كتب درسی صورت پذیرد.

* معلوماتی كه از راه تست زدن به دست می‌آید، چون معلوماتی غیرپیوسته و مجزا است، از نظر محتوایی بی‌ارزش بوده و در ذهن پایدار نمی‌ماند. دانش كسب شده از طریق تست زدن بیشتر جنبه حفظی دارد و فرد را به عادات تحصیلی نامطلوب سوق می‌دهد و برای آینده و ادامه تحصیل چنین فردی پایه مستحكم و قابل اعتمادی نباید متصور باشیم.

سوال: یك حالتی در مورد برخی سوال‌ها به برخی داوطلبان دست می‌دهد که بعد از آزمون‌ها می‌گویند «بلد بودم ولی نتوانستم حل كنم» یا اینكه می‌گویند «همه سوال‌ها را بلد بودم، ولی وقت كم آوردم » . آیا شما می‌توانید علت را توضیح دهید؟

جواب: این موارد دلایل متعددی دارد كه به برخی از آن ها اشاره می‌شود:

۱) داوطلب كم‌كاری كرده است؛ یعنی خودش را تحت فشار قرار نداده كه در زمان محدود به تعدادی تست پاسخ دهد.

۲) داوطلب به دلایلی بر موضوع اشراف كامل ندارد و وقتی سوال را می‌خواند می‌خواهد بین این سوال با یكی از نمونه سوال‌هایی كه حل كرده است یا برایش حل كرده‌اند، مشابهت برقرار كند. اما اگر اصل آن مفهوم را بداند و خودش تجزیه و تحلیل كرده باشد، دیگر مشكلی نخواهد داشت.

راه حل چنین مشكلی را در یك جمله می‌توان ارائه كرد و آن عبارت است از: ذهن به عنوان یك فاعل باید با مطلب درگیر شود و با یك قدرتی استدلال كند و با یك سرعتی انتقال اطلاعات را انجام دهد و این سه بدست نمی‌آیند مگر اینكه قبل از آن در دوران آموزش به تجزیه و تحلیل عادت كرده باشد.

* آنچه شما سر جلسه آزمون در اختیار دارید قلم و كاغذ است كه باید با آن مأنوس شوید و سعی كنید كه با بهره‌گیری از این دو ، تمركز حواس خود را بالا ببرید. به عنوان یكی از كاركردهای قلم و كاغذ می‌توان گفت: اگر عادت دارید به اینكه خودتان یك صفحه از كتابی را كه می‌خوانید در یك خط خلاصه كنید، در واقع با این كار دائماً مشغول نظم دادن به یافته‌های ذهنی خود هستید و این بهترین است و تأكید می‌شود كه از خلاصه‌نویسی دیگران استفاده نكنید. چون در ذهنتان پایدار نمی‌ماند و سعی كنید خودتان آنچه از كل یك مفهوم برداشت می‌كنید، به عنوان خلاصه برای خود یادداشت كنید.

* حجم مطالب درسی دوره پیش‌دانشگاهی بسیار بالا است و اگر مطالب این دوره را با كلاس درسی پیش نبرید و در آن تاخیر ایجاد نمائید، جبران این عقب ماندگی بسیار كار سختی خواهد بود. یادتان باشد كه اگر عقب افتادگی از مطالب دوره پیش دانشگاهی دارید، در اولین قدم باید این عقب افتادگی را جبران كنید و خودتان را به كلاس درس و معلم برسانید، مخصوصاً به این دلیل كه برخی از مباحث این دوره در دروس پایه سال‌های قبل آمده است، به عنوان مثال (مبحث بردارها – حركت شناسی – دینامیك و ...) كه در فیزیك ۲ دبیرستان آمده بود در دوره پیش دانشگاهی نیز تکرار شده است.

در پایان ذکر این موضوع ضروری است که همواره در پی خلق راه های جدید و تازه برای درست مطالعه کردن خود باشید و به روش‌های فوق قناعت نکنید. ایجاد تازگی و طراوت به شما شور وشوق مضاعف می‌دهد .

و در آخر ...

به فردا بیاندیش، به گرمای خورشید.

به پرواز بیاندیش، به آسمان آبی

 به مسیرت که تو را به مقصد خواهد رساند...

و فراتر ازهمه به هدفت؛ هدفت خود شناسی باد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع:  انتشارات بین المللی گاج
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا