تبیان، دستیار زندگی

اکولوژی چیست؟

اکولوژی یا به زبان فارسی بوم شناسی، بررسی دانش برهمکنش های میان جانداران و محیط زندگی آنها است. بنابراین می توان مدعی شد که بوم شناسی کهن ترین علم بشری است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اکولوژی چیست؟

 

اکولوژی چیست؟

نوع پروژه: علمی-تحقیقاتی
درجه سختی: متوسط
زمینه:  زیست شناسی
مقطع تحصیلی: راهنمایی- دبیرستان
تعداد جلسات: 8 جلسه
 
 شرح یک جمله ای:
اکولوژی یا به زبان فارسی بوم‌شناسی، بررسی دانش برهمکنش های میان جانداران و  محیط زندگی آنها است. بنابراین می‌توان مدعی شد که بوم‌شناسی کهن‌ترین علم بشری است و دانستن این علم به ما در شناخت روابط بین انسان و موجودات دیگر و برهمکنش این روابط با محیط زیستمان کمک شایانی خواهد کرد.


خلاصه پروژه:
 اکولوژی اصطلاحاً به "اثرات محیط بر موجودات زنده، اثرات موجود زنده بر محیط و روابط متقابل بین موجودات زنده اطلاق می‌گردد". انسان همیشه در محیط طبیعی، موجودات زنده را به منظور شکار یا جمع آوری خوراک مورد مطالعه قرار داده است، اما اکولوژی به عنوان مقوله ای علمی، دانش جدیدی است.

اکولوژیست ها گونه ها را در محیط طبیعی آنها مطالعه می کنند، اما مطالعات تجربی و آزمایشگاهی نیز انجام می دهند. مطالعات صحرایی اکولوژیست ها به مفهوم جمع آوری اطلاعات ضروری در مورد چگونگی وقایع طبیعی برای یک گونه خاص از جانور است.

دانستن علم اکولوژی به ما کمک می کند تا تأثیرات شیوه زندگی مان را بر محیط پیرامون بیش تر بشناسیم و هم چنین با روابط متقابل بین موجودات زنده آشنا شویم. این امر به ما کمک می کند تا با دانش بیش تر در حفظ محیط زیست و هم چنین کاهش اثرات مخرب بر جانداران دیگر بکوشیم.

مهارت های آموزش داده شده در این پروژه:
 •  آشنایی با اکوسیستم در محیط های بسیار کوچک مانند باغچه مدرسه
•  آشنایی با انواع اکوسیستم و بیوم در اطراف محل زندگی مان
•  آشنایی با تولید کننده اولیه و مصرف کنندگان از طریق روابط متقابل جانداران با محیط زیست
•  آشنایی با چرخه حیات برخی جانداران
•  آشنایی با اکولوژی انسان و تأثیر انسان بر محیط


 

شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:
اکولوژی چیست؟ - جلسه اول

 

 بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: الهام گارسچی - تنظیم:  مریم فروزان کیا