تبیان، دستیار زندگی
شعار مرگ بر آمریکا همواره با حاشیه هایی روبرو بوده است و عده ای به هر بهانه به دنبال حذف این شعار هستند اما شناخت درست از این شعار نظر آنها را عوض می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"مرگ بر آمریکا" را بیشتر بشناسید


شعار مرگ بر آمریکا همواره با حاشیه هایی روبرو بوده است و عده ای به هر بهانه به دنبال حذف این شعار هستند اما شناخت درست از این شعار نظر آنها را عوض می کند.

تاریخ از زمانی که اولین ارتباطات های ایران و آمریکا را نوشته است این رابطه رابطه ای یک سویه و متکبرانه از طرف آمریکا بوده است. دولت آمریکا تا به حال خون های زیادی از مردم ایران به زمین ریخته و اموال زیادی از آنها را در دست خود مصادره کرده است.  این موضوع و ظلم هایی که این دولت بر ملت ایران داشته و دارد شعار مرگ بر آمریکا را از دهان مردم نیانداخته است.

مرگ بر امریکا

درباره شعار مرگ بر آمریکا باید گفت که  شعاری برآمده از تجربه های بسیار مردم ایران، در طول سال های متمادی است که با تمام وجود، خوی استکباری آمریکا را تجربه کرده اند؛ نظیر راه اندازی کودتای 28 مرداد 1332ش و حمایت از رژیم مستبد پهلوی و چپاول منابع اقتصادی، فرهنگی و انسانی کشورمان قبل از انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مردم ما شاهد تهیه و تدارک انواع توطئه ها به منظور به شکست کشاندن این نهضت عظیم اسلامی بوده اند؛ مانند کودتای نوژه، راه اندازی و مداخله در جنگ تحمیلی، مسدود نمودن دارایی های ایران، تحریم های متنوع اقتصادی، سیاسی، تکنولوژیکی و کارشکنی و اخلال در روند سازندگی کشور و تلاش برای متوقف کردن پیشرفت های صلح آمیز هسته ای ایران و تروریسم خواندن ایران و نیز دخالت آشکار در حوادث داخلی ایران و حمایت های گسترده و آشکار از اغتشاش گران.
این شعار یک هشدار و بیدارباش دائمی جهت آگاهی در مقابل توطئه های دائمی آمریکا، در قبال ملت مسلمان و آزاده ایران است؛ چنان که مقام معظم رهبری در پاسخ به سوالی می فرماید: «ما همة مشکلات را به گردن آمریکا نمی اندازیم. مشکلات ما از خودمان است؛ منتها دشمن از این مشکلات می خواهد حداکثر استفاده را کند؛ پدر کشور و ملت را در بیاورد. ما نمی گوییم اگر تورم هست، تقصیر آمریکاست؛ نه، اگر تورم هست، اگر کاهش قدرت خرید هست، اگر کمبود اشتغال هست، چه کسی گفته تقصیر آمریکاست؟ ما گردن آمریکا نمی اندازیم؛ این تقصیر خود ماست؛ تقصیر مسئولان است؛ اما اگر اسم آمریکا را می آوریم، اگر حرف آمریکا را می زنیم، می خواهیم بگوییم که گرگی کمین گرفته، پشت خم کرده که به شما حمله کند؛ از این غافل نباشید. به مسئولان می گوییم ضعف ها را برطرف کنید، به شما می گوییم که متوجه این دشمن باشید؛ تا به شما حمله نکند...».1 بر این اساس، دو چیز تداوم این شعار را رقم زده است ؛ نخست روح ظلم ستیزی مردم ایران که نیروی ایجاد انقلابی عظیم را داشتند و دیگر رسوایی آمریکا در این که نشان داد مظهر بیداد و فرعونیت است و از هیچ تجاوز و جنایت و خیانتی برای شکستن عمود خیمه استقلال و به قفس در آوردن آزادی این ملت ، فروگذار نمی کند. این دو عامل ، همچون دو بال پر توان ، شعار «مرگ بر آمریکا» را در سپهر شعور تاریخی مردم ایران به اوج رسانید.
4. شعار مرگ بر آمریکا و اعلام تنفر از کفار و مستکبران، دارای مبانی عقیدتی و دینی است و در فرهنگ و ادبیات اسلامی، موارد متعددی یافت می شود که خداوند و بزرگان دین، مشرکان، ظالمان و مستکبران و... را لعن و نفرین کرده اند و برای آنها آرزوی مرگ کرده اند؛

شعاری برآمده از تجربه های بسیار مردم ایران، در طول سال های متمادی است که با تمام وجود، خوی استکباری آمریکا را تجربه کرده اند

حال برای اشنایی بیشتر با این شعار  و چرایی و چگونگی آن می توانید از این کتاب بیشتر استفاده نمایید:
«نفس وجود نظام جمهوری اسلامی فحش به آمریکاست، ولو شما یک کلمه هم «مرگ بر آمریکا» نگویید؛ خود این که این هست، نوعی دهن کجی به همه قدرت‌هایی است که با معنویت و با فضیلت و با استقلال و با شرف ملت‌ها مخالفند.» این جمله از بیانات رهبر فرزانه انقلاب در ارتباط با شعار «مرگ بر آمریکا» است، که در کتاب «مرگ بر آمریکا» گردآوری شده است.
مرکز پژوهش‌های بنیاد فرهنگی شهید شیرازی اولین عنوان کتاب از مجموعه شعارهای انقلاب را با عنوان «مرگ بر آمریکا» گردآوری کرده و موسسه سرلشکر شهید حاج احمد کاظمی آن را منتشر نموده است.
این کتاب که در 85 صفحه تهیه و تدوین شده به تبیین مواضع و بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) در خصوص شعار «مرگ بر آمریکا» پرداخته است. در این کتاب فرمایشات معظم‌له از ماه‌های ابتدایی زعامت جامعه اسلامی تا سال 92 در ارتباط با شعار «مرگ بر آمریکا» مطرح شده و نشان از حفظ مواضع انقلابی ایشان در ارتباط با مبارزه علیه استکبار در طول گذر زمان دارد.
در مقدمه این کتاب آمده است: «انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 به وقوع پیوست. انقلابی که همه نگاه‌ها را به خود معطوف کرد. چرا که انقلابی بود که در هیچ کدام از شعارها واهدافش بوی دنیاگرایی وجود نداشت و همین، علت بقا و ماندگاری این انقلاب شد و تا وقتی که مردم این اهداف و شعارها را بشناسند، دشمنان هیچ‌گونه خدشه‌ای را نمی‌توانند به این انقلاب وارد کنند. پس شناخت این شعارها آن هم از زبان رهبر معظم انقلاب اسلامی، کمک بسیاری خواهد کرد در حفظ این نظام که اوجب واجبات است.»

فراوری : امیر رضوانی

بخش سیاست تبیان


منابع : پرسمان/ فارس


مطالب مرتبط:

صهیونیسم در اندیشه و آثار امام خمینی (ره)
نظر هاشمی درباره حذف شعار «مرگ بر آمریکا»

پاسخ رهبر به 10پرسش درباره مبارزه با آمریکا