تبیان، دستیار زندگی
با توجه به مخالفت آن ها با درخواست پدر و مادرتان برای خواستگاری شما از دخترشان، شما می توانید بعد از کسب اجازه از والدینتان با پدر دختر در یک موقعیت مناسب در این باره گفت و گو کنید و نظرات او را جویا شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این معیارها را در ازدواج نادیده نگیرید


با توجه به مخالفت آن‌ها با درخواست پدر و مادرتان برای خواستگاری شما از دخترشان، شما می‌توانید بعد از کسب اجازه از والدینتان با پدر دختر در یک موقعیت مناسب در این باره گفت‌و‌گو کنید و نظرات او را جویا شوید؛ شاید بتوانید دلایل مخالفت خانواده دختر را بیابید.

قلب

یکی از معیارهای اساسی در ازدواج، اصل کفویت است کارشناسان همیشه اصل کفویت را برای داشتن یک ازدواج موفق ضروری دانسته اند، البته هم کفو بودن لزوماً به معنای برابری و مساوی بودن نیست و همچنین در ابعاد مختلفی چون اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی لازم است که زوجین اصطلاحاً هم کفو باشند. اصل هم کفو بودن اعتقادی (هم کفو بودن طرفین ازدواج از نظر ایمان) از اهمیت بیشتری برخوردار است و اگر قبل از ازدواج محقق شود دیگر ابعاد کفویت را پوشش می دهد.

اگر زوجین از لحاظ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اعتقادی هم کفو نباشند به احتمال زیاد در زندگی مشترک با مشکلات زیادی روبه رو خواهند شد و شاید به همین دلیل، آن‌ها با درخواست شما مخالفت می‌کنند.

تناسب اقتصادی
اگر توانایی اقتصادی دختر و پسری که تصمیم به ازدواج دارند، با هم تناسبی نداشته باشد باعث می شود که این دختر و پسر از 2 دنیای متفاوت و با سطوح مختلفی از انتظارات، آرزوها و خواسته ها وارد یک زندگی مشترک شوند. معمولا چنین زوج هایی به طور طبیعی نمی توانند درک صحیحی از سلایق، خواسته ها و روحیات طرف مقابل شان داشته باشند. این ناهمگونی اقتصادی می تواند زمینه بروز اختلافات اساسی در زندگی مشترک باشد.
اگر دختر و پسری سعی کنند به توافق نسبی در این زمینه برسند، باید بدانند که خانواده های آن ها ممکن است برای پذیرش این قضیه آمادگی نداشته باشند؛ به عنوان مثال خانواده ای که دختر یا پسرشان در یک طبقه اقتصادی مرفه زندگی کرده و هر چیزی که فرزندشان خواسته، در اختیارش قرار داده اند حتی اگر کوچک ترین کاستی در زندگی فرزندشان ببینند، نمی توانند با آن کنار بیایند. در بعضی مواقع، همین کنار نیامدن ها می تواند باعث رفتارهای تحقیرآمیز خانواده ای با عروس یا دامادشان شود. گاهی دیده می شود که این فاصله طبقاتی باعث می شود که نگاه خانواده ها به چنین زوج هایی نگاه بالا به پایین باشد که باعث سرخوردگی و دلسردی زوج ها می شود.
زندگی در پول خلاصه نمی شود و همه مشکلات با تمکن مالی حل شدنی نیست بنابراین زوج هایی که یکی از آن ها در طبقه اقتصادی بالاتری هستند، باید به چند نکته توجه کنند تا آرامش بیشتری درزندگی شان حکم فرما شود.اگر خانواده یکی از زوجین از لحاظ مالی ضعیف تر باشد، او باید توجه کند که اهمیت دادن بیش از حد به مسئله مالی زندگی اش را تحت تأثیر قرار می دهد. گاهی مرد یا زنی که از طبقه اقتصادی پایین تری است، اهمیت تفاوت اقتصادی را آن قدر پررنگ فرض می کند که اجازه تلاش برای کنار آمدن با مشکلاتش را از خودش می گیرد. در واقع اختلاف نظر ممکن است در همه زندگی ها باشد ولی گاهی اوقات فردی که موقعیت اقتصادی پایین تری دارد دچار سوء برداشت می شود و کوچک ترین مخالفت یا انتقاد همسرش را به پای وضعیت اقتصادی اش می گذارد.
اختلاف بین زن و شوهرها به علت های مختلف در همه زندگی ها وجود دارد. یکی از این علت ها هم، همین تفاوت طبقه اقتصادی است که زن و شوهر می توانند با یک گفت وگوی منطقی، آسیب های آن را به حداقل کاهش دهند.در چنین زندگی هایی، جایگاه و وظایف زن و شوهرها باید مشخص شود و هیچ کدام از آن ها نباید به خاطر پولدارتر بودن از موقعیتش سوء استفاده کند و از انجام وظایفش در زندگی سر باز بزند.

اگر طرفین‌‌ همان گونه که هستند، یکدیگر را بپذیرند و نسبت به طرف مقابل احساس خوشایندی داشته باشند و به امید تغییر، طرف مقابل را برای همسری انتخاب نکنند در آینده مشکلات کمتری خواهند داشت

تناسب سنی
در این خصوص مطالب زیادی تاکنون مطرح شده ولی آنچه که مهم است و بیشتر صاحب نظران و روان‌شناسان روی آن اتفاق نظر دارند این است که اختلاف سنی زیاد باعث می‌شود که زوجین درک صحیح و کاملی از یکدیگر نداشته باشند و به همین علت اختلاف نظر و تفاوت سلیقه زیادی با هم داشته باشند.


تناسب شخصیتی
اگر طرفین‌‌ همان گونه که هستند، یکدیگر را بپذیرند و نسبت به طرف مقابل احساس خوشایندی داشته باشند و به امید تغییر، طرف مقابل را برای همسری انتخاب نکنند در آینده مشکلات کمتری خواهند داشت. بنابراین داشتن تناسب شخصیتی باعث می‌شود که شما نیازی به تغییر رفتارهای همسرتان نداشته باشید.


پذیرش خانواده ها
بعضی جوان ها وقتی از مخالفت خانواده ها با ازدواج شان مطمئن می شوند، می گویند که ما می خواهیم با هم ازدواج کنیم و اگر لازم باشد با خانواده ها رفت و آمد نمی کنیم. جوان ها باید بدانند که رفت و آمد نکردن با والدین امکان پذیر نیست. بالاخره هر زندگی فراز و نشیب دارد و در صورت برخوردار نبودن از حمایت های مالی و روانی والدین، زوج ها قطعا به مشکل خواهند خورد.
علاوه برآن و با توجه به این که انسان به زندگی اجتماعی نیاز دارد، این زندگی های اجتماعی از دید و بازدید با فامیل های درجه یک مثل والدین شروع می شود. شاید دختر و پسری بتوانند در یک دوره موقتی این رفت و آمدها را قطع کنند ولی در دراز مدت با آسیب هایی رو به رو می شوند. یکی از این آسیب ها، این است که هر کدام از دختر یا پسر که ارتباطش با خانواده اش قطع شود بعد از مدتی دلتنگی به سراغش خواهد آمد. علاوه بر دلتنگی، سرزنش های فامیل از این قطع ارتباط هم لحظه ای او را آرام نخواهد گذاشت. چنین دختر و پسرهایی در این شرایط به دنبال مقصر قطع ارتباط خواهند گشت و معمولا همسرشان را مقصر تشخیص می دهند که این موضوع باعث دلخوری و ایجاد کدورت بین آن ها و زمینه ساز اختلافات جدید می شود.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: خراسان، جام جم

مطال مرتبط:
هفت تناسب ضروری در ازدواج
درس هایی برای انتخاب بهتر همسر
گفت و گو هایی برای دوتا شدن


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.