تبیان، دستیار زندگی
در سال های اخیر بارها بحث اختلاف نظر در راس مدیریت فدراسیون جودو مطرح شده که البته هر بار با تکذیب رئیس و نایب رئیس فدراسیون همراه بوده. رستگار، رئیس فدراسیون جودو در چندین مصاحبه اختلافش با میراسماعیلی نایب رئیس فدراسیون و مدیر تیم های ملی را تکذیب کرده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک فدراسیون با 2 رئیس!


در سال‌های اخیر بارها بحث اختلاف‌نظر در راس مدیریت فدراسیون جودو مطرح شده که البته هر بار با تکذیب رئیس و نایب‌رئیس فدراسیون همراه بوده.
رستگار و میراسماعیلی

رستگار، رئیس فدراسیون جودو در چندین مصاحبه اختلافش با میراسماعیلی نایب‌رئیس فدراسیون و مدیر تیم‌های ملی را تکذیب کرده اما منابع آگاه در فدراسیون جودو خلاف این مسئله را خبر می‌دهند.

به گزارش نامه‌نیوز آخرین نمونه این اختلاف به بحث برکناری زارعیان از سرمربی‌گری تیم ملی برمی‌گردد. میراسماعیلی شنبه اعلام کرد با اختیار تام، زارعیان را برکنار کرده اما سرمربی تیم ملی اعلام کرد نایب‌رئیس فدراسیون حق برکناری‌اش را ندارد و رئیس فدراسیون نیز از وی حمایت می‌کند.

جالب این‌که رستگار شنبه شب در سایت رسمی فدراسیون با انتشار مطلبی به حمایت از زارعیان پرداخت و کمی بعد این مطلب حذف شد و دوباره روی خروجی سایت رفت!

این‌طور که به نظر می‌رسد‌ فدراسیون جودو در حال حاضر 2 رئیس دارد و حتی برخی معتقدند قدرت نایب‌رئیس بیشتر از رئیس فدراسیون است. هرچند که روشن شدن تکلیف زارعیان تا حد زیادی میزان قدرت مسئولان فدراسیون جودو را مشخص می‌کند، چراکه به گزارش تسنیم در مطلبی که روی خروجی سایت فدراسیون جودو در‌خصوص برکناری زارعیان قرار گرفته، به صورت رسمی اعلام شده هر نوع تغییری در راس کادر فنی تیم ملی باید از سوی کمیته فنی و البته شخص رئیس فدراسیون باشد و با توجه به همین موضوع برکناری زارعیان وجاهت قانونی ندارد.

با توجه به خبر درج شده در سایت فدراسیون جودو به این نتیجه می‌رسیم که نایب‌رئیس فدراسیون تنها و بدون مشورت با دیگر اعضای کمیته فنی و البته رئیس فدراسیون چنین تصمیمی گرفته و در ادامه تصمیمش را در رسانه‌ها به صورت علنی اعلام کرده است.

این درحالی است که به گزارش تسنیم این خبر بدون توجه به این مطلب در رسانه‌ها اعلام شد که نایب‌رئیس فدراسیون شخصیت حقوقی دارد و هرگونه صحبت و اظهار‌نظر او به نوعی تصمیم فدراسیون تلقی می‌شود، البته به اعتقاد بسیاری به احتمال زیاد مدیر تیم‌های ملی با توجه به وضعیت فدراسیون در گذشته و اختیاراتش در آن برهه چنین تصمیمی گرفته و به قول معروف خیالش از سوی رئیس و دیگر اعضای فدراسیون راحت بوده است. در چنین شرایطی وقتی سایت فدراسیون این موضوع را محکوم و البته تکذیب می‌کند به نوعی مهر تاییدی بر اختلافاتی که پیش از این نیز در جودو وجود داشته می‌زند و این سوال در ذهن متبادر می‌شود که در این فدراسیون چه خبر است؟! آیا مدیر تیم‌های ملی این قدر اختیار دارد که سرمربی تیم ملی را بدون هماهنگی با اعضای کمیته فنی یا رئیس فدراسیون عزل کند؟! آیا نمی‌توان این‌گونه تصور کرد که احتمالا در گذشته نایب‌رئیس فدراسیون آن‌قدر اختیار داشته که بدون مشورت با رئیس هر تصمیمی می‌گرفته و این بار هم با توجه به همین مسئله تا این حد تکروی کرده است؟!

جالب این‌که رستگار شنبه شب در سایت رسمی فدراسیون با انتشار مطلبی به حمایت از زارعیان پرداخت و کمی بعد این مطلب حذف شد و دوباره روی خروجی سایت رفت! این‌طور که به نظر می‌رسد‌ فدراسیون جودو در حال حاضر 2 رئیس دارد و حتی برخی معتقدند قدرت نایب‌رئیس بیشتر از رئیس فدراسیون است

شبیه این نوع ناهماهنگی و مدیریت جزیره‌ای را پیشتر در فدراسیون فوتبال دیده‌ایم و شاهد اثرات مخرب آن نیز بوده‌ایم. به هر صورت حرکت نایب‌رئیس فدراسیون جودو از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی است اما مسئله‌ای که برای تمام اهالی ورزش مورد تایید است، غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای بودن آخرین حرکت قهرمان سال‌های نه چندان دور این رشته است.

موضوع برکناری زارعیان بهانه‌ای بود تا زخم کهنه اختلافات در فدراسیون جودو سر باز کند و عیان شود. به هر حال امیدواریم مسئولان فدراسیون و در گام بعدی مسئولان وزارت ورزش تصمیمی قاطع در این مورد بگیرند تا از این پس لااقل شاهد حواشی این‌چنینی در این رشته المپیکی نباشیم.

جودو در چند سال اخیر به اندازه کافی با ناکامی‌های پیاپی در میادین مختلف نقل مجالس منتقدان بوده‌ و به نظر می‌رسد دیگر نیاز به سناریو‌های جدید ندارد. دغدغه اصلی این است که فدراسیونی با این میزان اختلاف‌نظرها و تکر‌وی‌ها آیا می‌تواند به موفقیت در آینده خصوصا راه‌یابی به المپیک حتی فکر هم بکند؟
میران از سرمربی‌گری جوانان استعفا کرد

جودو این روزها در‌حالی در حواشی غرق شده که سید‌محمود میران سرمربی تیم ملی جوانان جودو نیز از سمت خود استعفا کرد. میران که این روزها در کشتی آلیش به عنوان مربی فعالیت می‌کند، درباره علت استعفایش به فارس می‌گوید: «در حال‌حاضر فضای خوبی در جودو حاکم نیست و به دلیل تنش‌هایی که وجود دارد، تصمیم گرفتم از سرمربی‌گری تیم ملی جوانان استعفا کنم. فکر می‌کنم با شرایط فعلی نمی‌توانیم در جودو موفق باشیم و این تنش‌ها به جودو ضربه می‌زند. با فدراسیون جودو مشکلی ندارم و وابسته به هیچ جناحی نیستم اما دوست ندارم با شرایط فعلی در جودو فعالیت کنم. لذا استعفای خودم را اعلام می‌کنم.»

بخش ورزشی تبیان