تبیان، دستیار زندگی
آمارهای رسمی نیز حکایت از طلاق روزانه 381 زوج در کشور دارد. یعنی هر ساعت 16 زوج در ایران از یکدیگر جدا می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

60 درصد طلاق ها جنسی است

آمارهای رسمی نیز حکایت از طلاق روزانه 381 زوج در کشور دارد. یعنی هر ساعت 16 زوج در ایران از یکدیگر جدا می شوند.

فراوری : طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
طلاق

چالش‌های حوزه جوانان و جمعیت و كم‌كاری دستگاه رسمی متولی امور جوانان یعنی معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان موجب شده این بار وزارت بهداشتی‌ها هم وارد گود شوند و آموزش معیار همسرگزینی عقلایی در راستای ترویج ازدواج سالم را با عنایت به آمار 20 میلیونی جوانان 18 تا 30 ساله در برنامه كاری خود قرار دهند.
هر‌چند سیمای جمعیتی جامعه در حال تغییر از جوانی به میانسالی است اما 20 میلیون جوان 18 تا 30 ساله خود جمعیت قابل‌توجهی است كه نقش تأثیرگذاری در حال و آینده كشور دارد و می‌تواند جامعه را از فرو افتادن در چاله جمعیتی نجات دهد. این در حالی است كه بنا به تأكید محمد‌مهدی مطلق، مدیركل مركز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، 80 درصد طلاق‌ها زیر 30 سال است.
طلاق دیگر در بین زوج های ایرانی عادی شده است و با کوچکترین مشکلی جدایی را بهترین راهکار می دانند. برای پی بردن به عمق این فاجعه کافیست سری به دادگاههای خانواده تهران بزنید. در آنجا روزانه زوج های بسیاری را می بینید که برای گرفتن حکم طلاق پشت در شعبات در انتظار هستند. با نگاهی گذرا متوجه خواهید شد که اغلب آنها زیر 30 سال سن دارند. آمارهای رسمی نیز حکایت از طلاق روزانه 381 زوج در کشور دارد. یعنی هر ساعت 16 زوج در ایران از یکدیگر جدا می شوند.

طلاق مانع جدی فرزند‌آوری زوج‌ها

امسال به جای یك روز برای جوانان از 31 اردیبهشت تا 9 خرداد تحت عنوان هفته سلامت جوانان نامگذاری شده است. اگرچه تاكنون روز و هفته جوان تنها با برگزاری جشن و جشنواره و برنامه‌های تشریفاتی همراه بوده اما امسال وزارت بهداشتی‌ها هم به میدان آمده و با منطقی از جنس آمار و ارقام، چالش‌های این قشر را به خصوص در حوزه سلامت به نشستی خبری آورده بودند.

هرچند رشد طلاق را باید یک آسیب جدی در نظر گرفت اما باید گفت طلاقی که در دوران عقد اتفاق می افتد موجه تر از طلاقی است که در سال های پس از ازدواج رخ می دهد چرا که بسیاری از  اتفاقات پس از ازدواج در آن نیفتاده است اما به هر حال آسیب های روحی و روانی این طلاق در فرد تبعات جبران ناپذیری دارد

به گفته مدیركل مركز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، نهم خرداد روز ملی سلامت جوانان نامگذاری شده است. مطلق در این نشست با بیان اینكه 66 درصد زوجین در ابتدای زندگی مایل هستند كه فوراً بچه‌دار شوند، گفت: بیشتر این افراد دوست دارند كه دو فرزند یا بیشتر داشته باشند اما متأسفانه بسیاری از ازدواج‌ها به طلاق می‌انجامد و 80 درصد از این طلاق‌ها در سنین زیر 30 سال اتفاق می‌افتد كه این خود می‌تواند معضلی جدی در افزایش جمعیت به شمار آید.

طلاق دوران عقد موجه تر از طلاق پس از ازدواج است

وی درخصوص نرخ بالای طلاق در کشور و اینکه از هر چهار طلاق یک مورد آن در دوران عقد رخ می دهد، افزود: هرچند رشد طلاق را باید یک آسیب جدی در نظر گرفت اما باید گفت طلاقی که در دوران عقد اتفاق می افتد موجه تر از طلاقی است که در سال های پس از ازدواج رخ می دهد چرا که بسیاری از  اتفاقات پس از ازدواج در آن نیفتاده است اما به هر حال آسیب های روحی و روانی این طلاق در فرد تبعات جبران ناپذیری دارد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: جدایی دو نامزد آنگونه که باید تبعات ندارد اما اینکه دو جوان مراسم ازدواج بگیرند و وارد زندگی مشترک شوند و طلاقی رخ دهد آن وقت موضوع فرق می کند و هم برای زوج و هم برای جامعه خطرناک تر است.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: در رابطه با طلاقی که در دوران عقد رخ می دهد مسئولان نمی توانند کاری بکنند چرا که مساله ای پنهان است و در هر صورت رخ می دهد.

یک جامعه شناس و استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه افزایش طلاق در کشور نگران کننده است، گفت: طلاق در دوران عقد هرچند نگران کننده است اما این نوع طلاق موجه تر از طلاق پس از ازدواج است.

60 درصد طلاق ها به خاطر ناتوانی جنسی

دکتر مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی هم در این رابطه می گوید: طی سالهای اخیر با توجه به تغییر سبک زندگی و گرایش به مصرف زدگی دلایل اصلی طلاق در کشور تغییر یافته است. فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی- ایرانی، مشکلات اقتصادی و تورم که باعث ایجاد تنوع در خانواده ها می شود و عدم تفاهم بین زن و شوهر از مهمترین دلایل طلاق در کشور است.
وی ادامه داد: 60 درصد طلاق ها در مسائل جنسی ریشه دارد. در این زمینه زوجین به دلیل چارچوب های فرهنگی- اجتماعی دلیل واقعی را بیان نمی کنند و بهانه های دیگر را پیش می کشند.
این آسیب شناس اجتماعی خاطر نشان کرد دخالت اطرافیان ، انتخاب بر اساس معیار ظاهری و مادی، ضعف کنترل رفتارهای هیجانی و فقدان مدیریت رفتار زناشویی از دیگر عوامل طلاق در ایران است.
وی با اشاره به نقش روابط زناشویی در طلاق در جامعه گفت: گسست روابط زناشویی به دلیل روابط فرا زناشویی ناشی از تضاد فرهنگی، اختلافات طبقاتی و عدم رعایت موازین اخلاقی یکی دیگر از عوامل طلاق در ایران است که طی چند سال اخیر تاثیر مهمی در جدایی زوجین داشته است.

60 درصد طلاق ها در مسائل جنسی ریشه دارد. در این زمینه زوجین به دلیل چارچوب های فرهنگی- اجتماعی دلیل واقعی را بیان نمی کنند و بهانه های دیگر را پیش می کشند

دکتر ابهری با اشاره به طلاق 85 درصد زوج ها در پنج سال اول زندگی شان تاکید کرد: این واقعیت بیانگر انتخاب نادرست و ضعف تفاهم می باشد چرا که ازدواج یعنی پیوند دو نفر از دو فرهنگ و دو دیدگاه متفاوت اجتماعی و برای جذب این دو دیدگاه حداقل پنج سال زمان لازم است. متاسفانه در کشور طلاق در مرحله عقد رو به افزایش است . در کنار طلاق قانونی و شرعی، طلاق های عاطفی و روانی در جامعه رو به افزایش است.
وی ادامه داد: 35 درصد از زوج هایی که در 5 سال اول زندگی طلاق می گیرند دارای یک یا دو فرزند هستند و بر خلاف بعضی باورهای غلط که فرزند آوری را اصلاح کننده روابط زناشویی می دانند، وجود فرزند ضمانت دوام نیست.

دلایل عشق زودرس و طلاق زودرس

رئیس اداره جوانان دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در واكنش به آمار 80 درصدی طلاق در سنین زیر 30 سال گفت: نبود شاخص‌های مناسب برای ارتباط با جنس مخالف در نوجوانان سبب می‌شود كه با ورود آنان به دانشگاه، به علت آموزش ندیدن، دچار عشق‌های زودرس شوند كه برخی از آنها به ازدواج می‌انجامد.
اردلان با اشاره به یكی از بندهای سیاست‌های ابلاغی جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر ازدواج سالم گفت: برنامه‌هایی به منظور كاهش آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای مخاطره‌آمیز در میان جوانان در اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت دنبال می‌شود. یكی از راهكارها در این راستا توانمند كردن مسئولان و جوانان در قالب گروه هدف ماست كه شامل 200 هزار دانشجوی پزشكی و پیراپزشكی می‌شود. همچنین استفاده از اساتید روانشناس و مشاورین سلامت خانواده در 15 دانشگاه علوم پزشكی از دیگر برنامه‌ها در راستای ترویج ازدواج سالم است.
رئیس اداره جوانان دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در ادامه از تهیه پیش‌نویس سند سلامت جوانان خبر داد و گفت: این سند شامل سلامت باروری و ازدواج، سلامت روان، سلامت اجتماعی، سلامت سوانح و حوادث، نظام ارائه خدمات، ترویج سبك زندگی سالم و پیشگیری از اعتیاد است كه توسط وزارت ورزش و جوانان بررسی خواهد شد.



منابع : جوان انلاین / هم صدا/ خبرگزاری مهر