تبیان، دستیار زندگی
محققان دانشگاه علمی کاربردی، موفق به طراحی و ساخت سیستم اتوماسیون صنعتی هوشمند در سم پاشی و پخش ریزمغذی ها در کشاورزی شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با سیستم اتوماسیون صنعتی هوشمند ایرانی

سم‌پاشی پیامکی!


محققان دانشگاه علمی کاربردی، موفق به طراحی و ساخت سیستم اتوماسیون صنعتی هوشمند در سم‌پاشی و پخش ریزمغذی‌ها در کشاورزی شدند.
ابیاری

محمدجواد لطف‌اللهی، طراح این سیستم در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا منطقه مرکزی، با بیان این که از این سیستم اتوماسیون در غرفه جهاد دانشگاهی واقع در نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته استان مرکزی رونمایی شده است، اظهار کرد: یکی از مشکلات بخش کشاورزی که کشاورزان با آن درگیر هستند، فرایند سم‌پاشی و تزریق ریزمغذی‌ها در مزارع زیر کشت محصولات است. از جمله روش‌های مورد استفاده در انجام فرایند سمپاشی، بهره‌گیری از سمپاش‌های کوچک دستی است که کشاورز باید این فرایند را با استفاده از یک کپسول تحت فشار بر روی دوش انجام دهد.

وی افزود: استفاده از سمپاش‌های بزرگ یکی دیگر از این روش‌هاست؛ در این روش با استفاده از یک سمپاش و تراکتور و حرکت بر روی زمین کشاورزی کار سمپاشی انجام می‌شود.

این محقق با بیان این که امروزه نیاز مبرم محصولات و مزارع کشاورزی به تزریق به موقع سموم دفع آفات نباتی و نیز ریزمغذی‌ها در مراحل سه‌گانه کاشت، داشت و برداشت می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، افزود: برخی از مشکلات موجود در این امور می‌تواند شامل از بین رفتن محصولات به دلیل استفاده از روش‌های سنتی (استفاده از ادوات سم‌پاشی سنتی مانند سم‌پاش کوله‌ای یا تراکتوری)، بازدهی و کیفیت پایین محصولات در اثر عدم توزیع یکنواخت سموم و ریزمغذی‌ها در سطح زمین، به خطر افتادن سلامت نیروهای انسانی که به طور مستقیم با سموم و ریزمغذی‌ها تماس فیزیکی دارند، نیاز به حضور مداوم نیروی انسانی در فرایند سم‌پاشی و توزیع ریزمغذی‌ها، امکان سرایت برخی آفت‌ها مانند قارچ‌ها به محصولات مجاور در اثر حرکت نیروی انسانی مابین محصولات طی سم‌پاشی زمین، صرف مدت زمان طولانی در فرایند سم‌پاشی و پخش ریزمغذی‌ها با توجه به متراژهای بالا در مزارع کشاورزی و ... باشد و با توجه به این مشکلات وجود یک سیستم تمام اتوماتیک هوشمند جهت رفع و به حداقل رساندن این خسارات لازم به نظر می‌رسد.

لطف‌اللهی با بیان این که با هدف تجاری‌سازی و تولید انبوه در نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته استان مرکزی شرکت کرده است، گفت: به وسیله این دستگاه نه تنها مصرف سم را به یک بیستم کاهش داده‌ایم، بلکه هزینه‌های جاری که کشاورز در طول دوره کاشت متحمل می‌شود نیز با استفاده از این دستگاه کاهش پیدا می‌کند.

با استفاده از پارامترهای موثر در امر سم‌پاشی و توزیع ریزمغذی‌ها از قبیل میزان آب ورودی به زمین، نوع سم یا ریزمغذی، مدت زمان پخش مواد بر روی محصولات، نوع محصول و تعداد دفعات پخش مواد، می‌توان سیستم دستگاه را تنظیم کرد و آن را به صورت مفید و موثر بکار گرفت.

وی ضمن اشاره به کارایی سیستم اتوماسیون هوشمند مشتمل بر آبیاری و سم‌پاشی، گفت: این سیستم به طور تمام اتوماتیک و بدون نیاز به دخالت عوامل انسانی عمل تزریق سموم بر روی محصولات کشاورزی را از طریق سیستم‌های تحت فشار و قطره‌ای انجام خواهد داد.

لطف‌اللهی گفت: این سیستم هوشمند، اتوماتیک و کنترل‌پذیر، قادر به برنامه‌ریزی هم از طریق صفحه کلید بر روی دستگاه و هم از طریق پیام کوتاه است و دیگر نیازی به حضور فیزیکی کشاورز در زمین کشاورزی نیست.

وی افزود: این سیستم از طریق پیامک (sms) و پنلی که روی دستگاه تعبیه شده، قادر به انجام سم‌پاشی و آبیاری است.

لطف‌اللهی ادامه داد: این سیستم به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که قادر به پشتیبانی از هر دو نوع سیم‌کارت همراه اول و ایرانسل است و کنترل‌پذیری آن از هر دو نوع سیم کارت صورت می‌گیرد.

این محقق گفت: عملیات سم‌پاشی با استفاده از سم‌پاش‌های بزرگ که شامل سمپاش و تراکتور می‌شود، از یک سری معایب برخوردار است از جمله این که گاهی اوقات سم‌پاشی از این طریق نتیجه عکس می‌دهد، زیرا ورود تراکتور و نیروی انسانی در مزرعه باعث فرسایش خاک می‌شود؛ اما با نصب سیستم اتوماسیون صنعتی هوشمند بر روی سیستم‌های تحت فشار و قطره‌ای دیگر نیازی به ورود تراکتور و سم‌پاش به زمین کشاورزی نخواهد بود.

وی بیان کرد: با استفاده از پارامترهای موثر در امر سم‌پاشی و توزیع ریزمغذی‌ها از قبیل میزان آب ورودی به زمین، نوع سم یا ریزمغذی، مدت زمان پخش مواد بر روی محصولات، نوع محصول و تعداد دفعات پخش مواد، می‌توان سیستم دستگاه را تنظیم کرد و آن را به صورت مفید و موثر بکار گرفت.

لطف‌اللهی با بیان اینکه این سیستم، بازدهی محصول را به دو تا سه برابر افزایش می‌دهد، هزینه این دستگاه برای کشاورز را حدود سه میلیون تومان برآورد کرد و گفت: یک کشاورز برای سم‌پاشی نیاز به یک تراکتور و نیروهای انسانی دارد؛ اما با طراحی این سیستم تمام اتوماتیک، نیروی انسانی و تراکتور حذف می‌شود.

قابلیت اتصال به سیستم آبیاری تحت فشار یا قطره‌ای، کنترل هوشمند و برنامه‌ریزی شده فرایند پخش سموم و ریزمغذی‌ها از طریق سیستم پیام کوتاه، حذف تماس مستقیم نیروی انسانی با سموم و مواد مضر برای سلامتی کشاورز، پخش و توزیع یکنواخت سموم و ریزمغذی‌ها بر روی محصولات و قابلیت قطع تزریق سم و اعمال فرایند آبیاری به تنهایی و بالعکس در هر زمان از شبانه‌روز از دیگر امکانات و مزیت‌هایی است که وی برای این سیستم برشمرد.

به گزارش ایسنا طرح "سیستم اتوماسیون صنعتی هوشمند در سم‌پاشی و پخش ریزمغذی‌ها در کشاورزی" توسط لطف‌اللهی، فارغ‌التحصیل دانشگاه علمی کاربردی و با استاد راهنمایی بهزاد برناک طراحی شده است.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع : ایسنا