تبیان، دستیار زندگی
از تعدادی از مردم بپرسید که یک نابغه نام ببر و احتمالاً نام انیشتین به زبان اکثرشان می آید. حال بپرسید مفهوم نسبیت چیست که آن موقع تعداد اندکی از آن ها می توانند به شما پاسخ دهند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی کتاب «چرا E=mc2»

از تعدادی از مردم بپرسید که یک نابغه نام ببر و احتمالاً نام انیشتین به زبان اکثرشان می‌آید. حال بپرسید مفهوم نسبیت چیست که آن موقع تعداد اندکی از آن ها می‌توانند به شما پاسخ دهند. همه می‌دانند که انیشتین کار بسیار حیرت‌انگیزی انجام داد اما بسیاری‌شان نمی دانند که آن کار چه بوده. تصور همگان بر این است که او انقلابی در درک ما از محیط فیزیکی ایجاد کرد اما این انقلاب در لابه‌لای محاسبات پیچیده ریاضی قرار دارند.

معرفی کتاب «چرا e=mc2»

چرا E=mc2 ؟
و چه اهمیتی برای ما دارد؟

نام اصلی:  Why does E=mc2

نوشته: برایان کاکس و جف فورشاو

ترجمه: سیامک عطاریان

موضوع: فیزیک، کیهان شناسی

تاریخ انتشار: مرداد ۱۳۹۳

تعداد صفحه: ۲۳۵ + تصاویر ضمیمه

خلاصه کتاب:

اکثر مخاطبین این کتاب دوره‌ای از مباحث فیزیک را در دبیرستان و دانشگاه گذرانده‌اند (یا به گوششان خورده) که عمدتا مربوط به فیزیک کلاسیک بوده است. در صد سال اخیر زمینه علم فیزیک با ظهور نظریات جدیدی مانند نسبیت و کوانتوم تغییر یافته که به علت حجم بیشتر مطالب ریاضی مرتبط با آن‌ها، کمتر به طور عمومی مورد بحث قرار گرفته‌اند. اما در عین‌حال در اکثر کشفیات اخیر در کیهان‌شناسی، فیزیک ذرات و فیزیک بنیادی که برای مخاطبین عام علم نیز جالب توجه است، همواره صحبت از این نظریات است که درک کامل یافته‌های جدید علمی را برای مخاطبان دشوار می‌سازد.

نویسندگان این کتاب تلاش کرده‌اند تا به ساده‌ترین زبان ممکن (که به قول خودشان فراتر از قضیه فیثاغورث نیست) نسبیت خاص انیشتین را به‌دست آورده و نتایج آن را توضیح دهند. همچنین فصلی را به ذرات بنیادی و نحوه تعامل آن ها با یکدیگر اختصاص داده و به تولد و مرگ ستارگان نیز اشاره کرده‌اند. در نهایت فصل آخر شامل توضیحات کلی درباره نسبیت عام و تبعات آن است.

خواندن این کتاب به سه گروه زیر توصیه می‌شود:

۱- آن دسته از علاقه‌مندان به علم، که تصورشان از نظریات نسبیت عام و خاص انیشتین تنها به سفر در زمان یا عدم امکان عبور از سرعت نور خلاصه می‌شود، اما حین مطالعه یافته‌های جدید علمی که صحبت از نظریه نسبیت است، نمی‌توانند بین نسبیت و آن یافته ارتباط برقرار کنند. همچنین کسانی که تنها ذرات زیراتمی‌ای که به گوششان خورده الکترون، پروتون و نوترون است.

۲- کسانی که قصد مطالعه جدی نظریات نسبیت عام و خاص را دارند می‌توانند با خواندن این کتاب قبل از ورود به مباحث ریاضی پیچیده‌تر، دید خوبی را نسبت به مسئله پیش‌رو کسب کنند.

۳- به‌طور‌کلی کسانی که ایده خاصی در باب علم فیزیک ندارند، اما دوست دارند با واقعیت‌های دنیایی که در آن زندگی می‌کنند آشنا شوند.

فهرست مطالب

  • فصل اول: فضا و زمان
  • فصل دوم: سرعت نور
  • فصل سوم: نسبیت خاص
  • فصل چهارم: فضا- زمان
  • فصل پنجم: چرا E=mc2 ؟
  • فصل ششم: و چه اهمیتی برای ما دارد؟ درباره اتم ها، تله موش ها و قدرت ستارگان
  • فصل هفتم: منشاء جرم
  • فصل هشتم: پیچاندن فضا- زمان


مرکز یادگیری سایت تبیان

منبع: بیگ بنگ