تبیان، دستیار زندگی
سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان همزمان با روزهای پایانی بزرگترین رویداد فرهنگی کشور، در مقاله ایی با عنوان «یک نمایشگاه و هزار سودا» به بررسی بازار نشر پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه کتاب از نگاه تبیان

نمایشگاه کتاب

سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با روزهای پایانی بزرگترین رویداد فرهنگی کشور، در مقاله ایی با عنوان «یک نمایشگاه و هزار سودا» به بررسی بازار نشر پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش اجتماعی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این گزارش را با حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تهیه و منتشر کرده است.

کیانا نیکفام در این مقاله می نویسد: « امسال بیست و هشتمین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب در حالی برگزار شد که تعطیلی برخی از غرفه ها در روز ابتدایی نمایشگاه از مهم ترین اخبار نمایشگاهی بود.بر اساس تازه‌ترین رای هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران بیست‌ وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی تهران، ۲۹ ناشر به تعطیلی یک‌ روزه غرفه‌ شان محکوم شدند.همایون امیرزاده رییس هیات رسیدگی به تخلفات ناشران گفت: در بررسی ناظران نمایشگاه کتاب متوجه شدیم تعدادی از غرفه‌ داران بیش از ۸۰ درصد از آثاری که در نمایشگاه ارائه داده‌ اند مربوط به خودشان نیست و این آثار از سوی ناشران دیگری به چاپ رسیده است، اما این غرفه‌ داران این آثار را عرضه می‌کنند. او در ادامه گفت: این موضوع باعث سردرگمی مخاطبان در انتخاب آثار می‌شود و تکرار عناوین در همه غرفه‌ها ملال‌آور خواهد بود. این موضوع از نظر رعایت حقوق صنفی اشکال دارد. بر این اساس هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران تصمیم گرفت ۲۹ غرفه را تعطیل کند. امیرزاده افزود:‌ این محکومیت یک‌ روزه است و این تعداد از ناشران از ورود به نمایشگاه محروم خواهند شد. ادامه کار این ناشران در روزهای آتی نمایشگاه منوط به این است که آثار سایر ناشران را از غرفه‌های‌ شان جمع‌آوری کنند. رییس هیات رسیدگی به تخلفات ناشران افزود: در صورت ادامه این روند از سوی این ناشران هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران تصمیم جدیدی در قبال آنان خواهد گرفت. او همچنین اظهار کرد: از مجموع این ۲۹ ناشر، ۲۶ ناشر در بخش عمومی و ۳ ناشر در بخش دانشگاهی بوده‌اند. امیرزاده گفت: تصمیم بر تعطیلی ۲۹ غرفه در پاسخ به درخواست کمیته ناشران بوده است.هر چند مراجعان خارجی نمایشگاه از جمعیت نمایشگاه کتاب تهران اظهار تحیر می‌کنند و این تعداد را چند برابر تعداد مراجعان نمایشگاه های اروپایی می دانند اما این تعداد حضور دلیل بر افزایش سرانه مطالعه نیست! هر چند در زمان برگزاری نمایشگاه، خیلی از مردم تهرانی و بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان شهرهای دیگر برای خرید کتاب های مورد نظرشان راه دالان های مصلی تهران را  پیش می گیرند اما این حضورها تنها به حجمی از آدم هایی منتهی می‌شود که راه های شلوغ را بالا پایین می‌کنند و در نهایت پس از خرید چند جلد کتاب راه خانه هایشان را در  پیش می گیرند اما این کتاب ها به جز در مواقعی که برای پاس کردن درسی خریده شده باشند، تنها به کتابخانه ها منتقل می شوند و تاثیری در افزایش مطالعات مردم ندارد. سالهای سال است که همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب، محوطه بیرونی نمایشگاه و حیاط مصلی  پر می‌شود از غرفه اغذیه فروشی که از بستنی و یخ در بهشت تا چلوکباب و فست فود متفاوت هستند. در این میان هم کاسبی این اغذیه فروش ها به اندازه ای است که اگر کسی احساس گرسنگی کند و بخواهد غذایی تهیه کند باید مدت مدیدی را در صف یکی از اغذیه فروشی های صبر کند تا در نهایت بتواند غذایی خریده و دلی از عزا در بیاورد. اندر استقبال مردم از اغذیه فروشی های نمایشگاه همین بس که چند روز پیش پیامی در یکی از شبکه های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه امسال به نمایشگاه کتاب نرفتم و خودم در خانه سیب زمینی سرخ کردم  و خوردم! در میان بازار داغ اغذیه فروشی های نمایشگاه اما ناشران معمولا چندان از فروش کتابهایشان رضایت ندارند و شاید در دلشان آرزو می‌کنند که غرفه شان را با اغذیه فروش ها تغییر می دانند.»

علاقه مندان می توانند متن کامل این گزارش را در بخش اجتماعی سایت تبیانمشاهده کنند.

تنظیم: هومن بهلولی