تبیان، دستیار زندگی
سلام من شنتیا جبل العاملی به همراه دوستانم، کیارش شیراز کیان و محمد پارسا آهنگر از دبستان آل طه با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم امانی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما بازیافت مواد است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه آل طه
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

بازیافت مواد

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من شنتیا جبل العاملی به همراه دوستانم، کیارش شیراز کیان و  محمد پارسا آهنگر از دبستان آل طه با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم امانی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما بازیافت مواد است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه آل طه، در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید بفرمایید دلیل انتخاب این موضوع چیست؟
موضوع پژوهش ما درباره بازیافت است. مفهوم بازیافت، استفاده از مواد مصرف شده برای تولید و ساخت مجدد همان کالا یا کالای قابل استفاده دیگر است، مثل ساخت کاغذ تازه از کاغذهای باطله و غیر قابل استفاده. بازیافت یعنی اینکه ما بتوانیم دوباره از مواد دور ریختنی استفاده کنیم.


همانطور که دوستم گفت: بازیافت راهی است که ما می توانیم برای حفظ زمین  و محیط زیست از آن استفاده کنیم. هر ساله به ازای هر نفر 286 کیلو زباله تولید میشه،به نظر شما این رقم خیلی زیاد نیست؟ این همه زباله محیط زندگی ما را آلوده و کثیف می کنند. این خیلی مهمه که ماهم در پاکیزگی و حفظ محیط زیست نقش داشته باشیم. ما می دانیم که بچه ها و بزرگ ترها می توانند به بازیافت زباله کمک کنند.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه آل طه، در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً در مورد فواید بازیافت و تأثیر آن در زندگی روزمره و زندگی آینده مان بفرمایید؟
بازیافت مواد، باعث جلوگیری از اتلاف سرمایه های ملی ما می شود. جالب است بدانید انرژی صرفه جویی شده حاصل از بازیافت یک قوطی آلومینیومی، یک تلویزیون را برای سه ساعت روشن نگه خواهد داشت و آلومینیوم را می توان بارها ذوب کرد و به قوطی یا ظرف جدید تبدیل کرد.


تبیان: مطابق مثالی که زدید بفرمایید چه چیزهایی را می توانیم بازیافت کنیم ؟ برای اولین گام در بازیافت چه کاری باید انجام دهیم؟
خیلی از چیزها را می شود بازیافت کرد. شیشه، کاغذ، پلاستیک و انواع فلزات از بهترین مواد برای بازیافت هستند. مواد بازیافتی دیگر مثل: مجله ها، شیشه های نوشابه، شیشه های مربا، قوطی های کنسرو، لیوان های یک بار مصرف، قوطی شامپو، جعبه های مقوایی، بطری های پلاستیکی، دستمال کاغذی، کیسه های پلاستیکی، قوطی آبمیوه.


در مرحله اول برای بازیافت زباله ها باید مواد قابل تجزیه مثل پسمانده های آشپزخانه و مواد غذایی را از سایر زباله ها جدا کرد و سعی کنیم فقط این مواد را در کیسه زباله ریخته و به رفتگر تحویل دهیم.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه آل طه، در دهمین جشنواره

تبیان: طی انجام این پروژه به چه نکات جالبی برخوردید و آیا نتیجه این پژوهش در زندگی شما نیز تأثیر گذاشت؟
بله ما بعد از مطالعه در مورد این پژوهش، مواد قابل بازیافت را از خانه و مدرسه جمع آوری کردیم و توانستیم با آنها کاردستی درست کنیم. از جمله کاردستی های ما ساخت جا قلمی با قوطی کنسرو و هم چنین ساخت کاردستی حیوانات با کاغذ های باطله و غیر قابل استفاده بود.
  
شعار ما در این پژوهش "بیاید با پاک نگاه داشتن محیط زندگی مان و بازیافت زباله به کشورمان کمک کنیم." است.

تبیان: خیلی ممنون از شما دانش آموزان عزیز که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی
تنظیم: نسرین صادقی